InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost zonne-energie?

Wat kost zonne-energie?

Zonne-energie is de schoonste vorm van energie. Toch wordt deze manier van energie opwekken nog nauwelijks gebruikt. De kosten zijn nog te hoog in vergelijking met andere energievormen. Zonnepanelen worden steeds goedkoper, maar doordat de terugverdientijd nog steeds te lang is, kan het nog niet uit om erin te stappen. Milieubewuste particulieren en bedrijven zijn al gedeeltelijk overgestapt, maar de grote massa kiest nog voor schadelijkere energievormen. De overheid probeert investeringen te stimuleren door subsidies. Door verbeterde technieken kunnen de panelen steeds goedkoper geproduceerd worden.

Er wordt veel gesproken over besparingen voor het milieu, maar zonne-energie en windmolens willen niet echt doorbreken in Nederland.

Zonne-energie wordt goedkoper

Uit onderzoek van Ernst & Young blijkt dat de prijzen per 2013 gehalveerd zullen zijn ten opzichte van het jaar 2009. Volgens een onderzoeksbureau heeft zonne-energie een gemiddelde prijs van 2,66 per wattpiek (juni 2011). Dit is een verlaging van 10 procent in vergelijking met de prijzen van eind 2010. Het onderzoeksbureau heeft zich hierbij gericht op de prijsontwikkeling binnen geheel Europa.

Hoe lang is de terugverdientijd van zonnepanelen?

Niet alleen de kosten van zonnepanelen zijn hoog, maar de prijs wordt ook nog verhoogd door de manuren om ze geplaatst te krijgen en de accessoires die er nog bijgekocht moeten worden. Voor het produceren van 1.000 wattpiek, moet ongeveer een investering verricht worden van 3.600. Uitgaande van de energie die hier uit voort komt, levert het jaarlijks een besparing op van 200. Hierdoor komt de terugverdientijd op 18 jaar te liggen.

Door subsidie van de overheid kan de terugverdientijd aanzienlijk verkort worden. Op dit moment blijft het nog noodzakelijk voor de overheid om de subsidie in stand te houden. De investering is anders niet redelijkerwijs terug te verdienen.

Is Nederland zonnig genoeg voor zonne-energie?

In Nederland hebben wij voldoende zonuren, om zonnepanelen te gebruiken. De terugverdientijd zal wel korter zijn in de landen waar de temperaturen hoger liggen. Het blijft wel belangrijk om de panelen op een slimme plaats te installeren.

Volledig overstappen op zonne-energie

In Nederland is het niet mogelijk om volledig afhankelijk te zijn van zonne-energie. Hiervoor is het aantal zonuren onvoldoende. De productie van energie zal mogelijk in de zomer voldoende zijn, maar om ook in de wintermaanden voldoende zonne-energie te hebben, moet er verhoudingsgewijs te veel geïnvesteerd worden. De kosten worden hierdoor te hoog in vergelijking met een combinatie tussen zonne-energie en een andere energievorm.

Energie opwekken in zonnecentrales

Door het groots aan te pakken kan er meer zonne-energie worden gebruikt. Bijvoorbeeld in Spanje bestaan er zonnecentrales. Hierin worden op een grootschalige manier energie gewonnen voor duizenden huishoudens. Door de grootschaligheid wordt deze vorm van energie goedkoper.

Wat kost een zonnepaneel?

Voor een zonnepaneel van één vierkante meter moet u uitgaan van 700 voor het paneel zelf, en voor het installeren komt er nog een bedrag overheen van 200. De installatiekosten zijn vaak hoog, doordat de panelen geplaatst worden op minder toegankelijke plekken, zoals een schuin dak. De kosten kunnen hoger worden naarmate de plek waar de panelen geplaatst moeten worden moeilijker toegankelijk zijn. Bepaalde energiemaatschappijen bieden de mogelijkheid aan om de panelen te leasen.
Gerelateerde artikelen
Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie in Noord-Afrika: energiebron van de toekomst?Zonne-energie is een van de voorbeelden van duurzame energie die veel perspectieven biedt. Meer en meer particulieren br…
Zonne-energie als energievormEr wordt tegenwoordig al veel gebruik gemaakt van zonne-energie. Mensen hebben zonnepanelen op hun daken en denk bijvoor…
Optimaal gebruik van zonne-energieOptimaal gebruik van zonne-energieDe zon is, zoals we weten, een bron van energie. Vreemd eigenlijk dat we de zon nog steeds niet optimaal gebruiken, terw…
Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomVijf soorten groene energie: Stap over op schone stroomIn dit artikel worden alle vijf soorten groene energie besproken die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zijn wind energ…
Bronnen en referenties
  • Energiezuinighuis.nl

Reageer op het artikel "Wat kost zonne-energie?"

Reactie

Zandbergen (infoteur), 01-10-2011 16:32 #1
Terugverdientijd loopt momenteel eerder ongeveer tegen de 11-12 jaar bij gelijkblijvende prijzen. Tien jaar kan best als de energieprijzen een beetje stijgen komende jaren. Kleine installaties zijn relatief duurder in installatie en kennen dus langere tvt. Soms dus beter om een grote installatie te installeren, 2500 tot 5000 wattpiek. Voor handige doe-het-zelvers en wie nog een subsidie kan innen, nog veel beter. Rentederving? Bereken je dat ook ook voor de vaste lasten die je anders elke maand aan Nuon/Delta kwijt ben? Geld lenen? Reken uit wat de maandlasten zijn in 15 jaar aflossen, de stroombesparing kan dit dekken. NIET bij een energiebedrijf zonnepanelen kopen, meestal vragen ze hier een flinke toeslag, op de markt zijn prima aanbieders.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!