InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat verdienen presentatoren?

Wat verdienen presentatoren?

De betere en populaire presentatoren verdienen enkele tonnen per jaar. Dit geldt niet alleen voor de commerciële omroepen, maar ook voor de presentatoren bij de publieke omroepen. Ten koste van ons belastinggeld verdienen sommige presentatoren meer dan €500.000 per jaar. Er ontstaat steeds vaker commotie over de inkomsten van sommige functies bij overheidsbedrijven. Dat de topfunctionarissen in de commerciële sector fors verdienen is beter te verkroppen dan dat mensen ten koste van ons belastinggeld extreem veel geld verdienen. Om kwalitatief goede mensen aan te trekken en te behouden moet er soms echter flink in de buidel worden getast om te voorkomen dat ze kiezen voor de commerciële bedrijven. De bestuurders van de publieke bedrijven verdedigen zich door aan te geven dat sommige mensen een dermate hoge marktwaarde hebben, dat het niet mogelijk is om ze minder inkomsten aan te bieden.

Kiezen voor de overheid of voor een commercieel bedrijf

Medewerkers met bepaalde kwaliteiten zijn vaak zeer belangrijk voor een bedrijf of voor de Overheid. Overheidsbedrijven zitten vaak te springen om goede mensen op topposities. Deze mensen zijn goed op de hoogte van hun marktwaarde en weten hierdoor wat zij aan inkomsten kunnen vragen. Kamerleden en Ministers kiezen vaak uiteindelijk ook voor commerciële bedrijven. Ze gaan zichzelf eerst bewijzen in de publieke sector om later toch te kiezen voor het grote geld. De hogere functionarissen verdienen zich in sommige gevallen terug door ervaring en hun netwerken.

Inkomsten van presentatoren

De presentatoren op televisie en op de radio, verdienen vaak meer dan de Minister President. Op loonwijzer.nl staan overzichten waaruit de inkomsten van enkele presentatoren blijken. Een enkeling van de gevestigde presentatoren verdienen rond de twee ton, maar de meerderheid veel meer. Uiteraard is het niet zo dat alle presentatoren dergelijke bedragen verdienen. De absolute topper de afgelopen jaren was Johan Cruijff. Als voetbal commentator verdiende voor een beperkt aantal uren werk, ongeveer één miljoen euro op jaarbasis. In onderstaand overzicht treft u het inkomen van enkele presentoren aan.

Presentatoren: Inkomsten Publieke of commerciële omroep
Wat verdient Albert Verlinde€ 900.000 per jaar commerciële
Wat verdient Matthijs van Nieuwkerk € 450.000 per jaar publieke
Wat verdient Paul de Leeuw€ 650.000 per jaar publieke
Wat verdient Giel Beelen € 200.000 per jaar publieke
Wat verdient Linda de Mol € 1.000.000 per jaar commerciële
Wat verdient Floortje Dessing€ 190.000 per jaar publieke
Wat verdient Mart Smeets € 141.900 per jaar publieke
Wat verdient Jack van Gelder € 369.000 per jaar publieke
Wat verdient Gordon Ramsay € 5.102.041 per jaar commerciële (buitenland)
Wat verdient Jeroen Pauw € 230.000 per jaar publieke

Kwaliteit mag geld kosten

De grootverdieners bij de publieke omroep zijn over het algemeen presentatoren die een zekere status hebben opgebouwd. Paul de Leeuw bijvoorbeeld spreekt het grote publiek aan en trekt veel kijkers. Voor de publieke omroep zijn kijkcijfers echter minder belangrijk dan bij de commerciële omroepen. Toch wordt van de publieke omroep ook een zekere kwaliteit verwacht, en kwaliteit kost geld. De grootverdieners hebben hun salaris opgebouwd en krijgen dit niet van de één op de andere dag. Kamerleden dringen erop aan om de salarissen te beperken tot ongeveer €180.000 (Balkenendenorm). Dit zal voor een aantal mensen een dermate grote inkomensdaling zijn dat een leegloop van de publieke omroepen niet uit te sluiten is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Loonwijzer.nl

Reageer op het artikel "Wat verdienen presentatoren?"

Reacties

Jo Zizo, 21-05-2013 12:44 #3
John Stewart, Jay Leno, Dave Letterman, Stephen Colbert… Allemaal boven de 24 miljoen dollar. Snabbels niet meegerekend. O.K., grotere markt, maar neem dan Jonathan Ross of Graham Norton, zitten ook ff een paar miljoentjes boven de Nee-derlanders. NL heeft +-16 miljoen inw's plus 6 miljoen in België en nog een paar miljoen gezamenlijk in de Antillen, Suriname en Z. Afrika. Wat is nou dan het lelul over een half miljoen waard als allen dat de zgn 'publieke' omroepen (die volgens mij helemaal geen enkel bestaansrecht hebben) nog waard? Rudie Carrell had ook veel meer. Hest aanders nog waat mienjong?

Tom, 19-03-2013 12:30 #2
Wat een onzin zeg. zoveel geld voor een beetje te presenteren… en dan die yorin travel gedoe… reizen en ervoor betaald krijgen. ahahah wat een grap… ze krijgen teveel geld mensen die werken zich kapot en die krijgen een loon waarmee ze net de maand mee halen. ze moeten zich kapot schamen. ze presenteren alleen maar het is niet een topsport waar je heel veel voor moet trainen.

Arne, 09-05-2010 11:06 #1
Wat zal mij dat jeuken of de publieke omroep de beste presentatoren krijgt? Zo moeilijk is dat niet wat een floortje dessing of die eikel lodier van BNN doen. De publieke omroep kan rustig kleinere items uitzenden. Het hoeft niet allemaal popi jopi circus vermaak op het hoogste niveau te zijn!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 27-04-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 3
Schrijf mee!