InfoNu.nl > Financieel > Geld > Je inkomen verhogen: geld verdienen met reclame op je wagen

Je inkomen verhogen: geld verdienen met reclame op je wagen

Je inkomen verhogen: geld verdienen met reclame op je wagen Je inkomen verhogen met reclame kan op meerdere manieren. Een handige manier om extra geld te verdienen met reclame is om een productnaam of een bedrijfsnaam op je wagen aan te brengen. Vaak wordt reclame aangebracht op de achterruit van wagens. Zowel voor het bedrijf of reclamemaker als voor de particulier heeft autoreclame behoorlijk wat voordelen. De eigenaar van een wagen kan op deze manier een mooie bijverdienste realiseren, waar eventueel de kosten van brandstof mee terugverdiend kunnen worden. Deze vorm van adverteren met de auto wordt ook wel "reclamerijden" genoemd. Hoe kan je geld verdienen met reclame op je wagen en welke voordelen brengt dat zoal met zich mee?

Geld verdienen met reclame op je auto

Reclamerijden

Niet alleen grote bedrijven maken reclame door reclameboodschappen op hun vrachtwagens en bestelwagens te plaatsen. Ook kleinere bedrijven kiezen er meer en meer voor om publiciteit te maken. Dit gebeurt vaak via de wagens van particulieren, waardoor dezen wat extra geld kunnen bijverdienen. Sommige bedrijven bieden je een aardige vergoeding om tekst op je wagen te laten plaatsen. Het mooie hieraan is dat je eigenlijk helemaal niets hoeft te doen, behalve met je wagen rondrijden. Deze vorm van marketing wordt ook wel "reclamerijden" genoemd.

Autoreclame

Deze manier van autoreclame is zoals zovele strategieën van productmarketing ontstaan in de Verenigde Staten van Amerika. In de jaren negentig ontwikkelde men daar de "car wrap advertising"-methode, waarbij particulieren in ruil voor een geldbedrag reclame konden laten plaatsen op hun wagen. De laatste jaren heeft deze methode ook succes in Nederland en België. Je kan publiciteit, reclameboodschappen of advertenties voor evenementen op de achterruit van je wagen laten aanbrengen en zo extra geld verdienen.

Waar op je wagen komt de reclame?

Achterruit

De reclame kan je op verschillende plaatsen op je auto aanplakken. De meest voor de hand liggende plaats is de achterruit van je wagen. Daar is er het meeste plaats om de reclame aan te plakken en is je boodschap het best zichtbaar voor je achterliggers. Ideaal dus als je in de file staat, net als het plakken van een bedrijfsnaam of productnaam op de achterkant van je wagen, bijvoorbeeld naast de merknaam van de wagen of net boven de nummerplaat.

Wielen en autoportier

Een andere manier is om reclame te maken op het portier van je wagen. Deze plaats wordt vaak gebruikt voor het plakken van stickers van bedrijfsnamen, emailadressen en telefoonnummers. Dit komt vooral voor bij de typische bedrijfswagens. Voorts kan je ook reclame maken op de wieldoppen van je wagen. De stickers met de publiciteit worden dan zodanig aangebracht dat je de productnaam kan blijven lezen terwijl de wagen voorbijrijdt.

Reclame wagen: voordelen

Reclame mobiel

Het grote voordeel van deze manier van publiciteit is dat er op een mobiele manier reclame kan gemaakt worden. Overal waar je met de wagen komt, kan de adverteerder genieten van publiciteit. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de statische reclame op reclameborden kan autoreclame op verschillende plekken publiciteit opleveren, omdat een wagen steeds in beweging kan zijn. Deze vorm van reclame is heel flexibel: niet alleen kan hij gezien worden door andere autobestuurders, zoals bijvoorbeeld wanneer je in de file staat, maar ook door voetgangers.

Brandstofkosten terugwinnen

Tegelijkertijd houdt de eigenaar van de wagen er een mooi zakcentje aan over. Het geld dat je kan verdienen door reclame op je auto te laten plakken, kan heel uiteenlopend zijn. De prijzen variëren vaak van enkele tientallen euro's tot in sommige gevallen zelfs honderden euro's per maand. Als het bedrag aardig oploopt, dan kan je er de kosten van het onderhoud van je wagen of eventueel de kosten van je brandstof mee terugbetalen.

Snelle naambekendheid

Als je zelf je bedrijf of onderneming op korte termijn zo vlug mogelijk naambekendheid wilt geven, dan is het plaatsen van reclame op wagens de geschikte oplossing. Laat enkele wagens beplakken met publiciteit voor je onderneming, laat ze enkele weken rondrijden en je onderneming zal haar naambekendheid meteen vergroot hebben. Vooral op lokaal vlak is dit een uiterst effectieve manier om jezelf in de kijker te plaatsen.

Ideaal voor tijdelijke promoties

Als je een tijdelijke promotie hebt lopen in je winkel of onderneming, dan kan je via autoreclame zorgen voor een vlotte en snelle publiciteit. Zolang de promotie loopt, maak je bijvoorbeeld opvallend reclame via wagens of bestelwagens. Hierdoor kan je gedurende enkele weken of maanden behoorlijk wat extra klanten naar je winkel lokken.

Aanbieders van reclame op je wagen

Zowel in Nederland als in België vind je tal van bedrijven die deze vorm van reclame aanbieden. Op de verschillende websites kan je terecht voor informatie en voor de mogelijkheden die er zijn als je je wil aanmelden.
In België kan je voor informatie over autoreclame onder meer terecht bij:
http://www.drukzone.be/reclame-belettering/festivalreclame/reclame-belettering-op-auto
Voor reclame op je wagen in Nederland zijn er diverse leuke verdienmogelijkheden te vinden, zoals bijvoorbeeld:
  • http://www.publicar.nl/
  • http://www.reclamerijdennederland.nl/
  • http://www.cashcar.nl/

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelenAuto kopen, lenen of leasen? Voordelen en nadelenAls je een auto wilt kopen zijn er verschillende mogelijkheden en financieringsvormen. De eerste mogelijkheid is om eenv…
Wat kost een auto?Wat kost een auto?Vooral jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald en liefst meteen een auto willen kopen, beseffen nog onvoldoende wa…
Auto starten zonder sleutel: KessyVoor de Volkswagen Golf, Scirocco en Tiguan is er tegenwoordig een systeem waarbij de auto zonder sleutel kan worden ges…
Zuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenZuinig autorijden: tips om minder brandstof te verbruikenDe auto-industrie is voortdurend bezig met manieren te ontwikkelen om auto's milieuvriendelijk te maken. Milieuvriendeli…
Het onderhoud van de wagenVoor veel mensen is het wat onduidelijk waarom de wagen een periodiek onderhoud nodig heeft en hoe alles precies in zijn…
Bronnen en referenties
  • http://www.voordeligerautorijden.nl/reclamerijden-met-eigen-auto/
  • http://www.cashcar.nl/
  • http://www.reclamerijdennederland.nl/
  • http://www.drukzone.be/reclame-belettering/festivalreclame/reclame-belettering-op-auto (bronnen geraadpleegd op 26/06/2016).

Reageer op het artikel "Je inkomen verhogen: geld verdienen met reclame op je wagen"

Reacties

Brecht Anthierens, 28-06-2017 13:20 #2
Hallo
Ik wil heel graag reclame op mijn auto maar zijn er ook links voor België?
dank u wel
Brecht

H. J. Munneke, 16-12-2011 17:25 #1
Ik heb zojuist mijn Urban Cruiser (Toyota) ingeruild voor een kleine iQ (Toyota) i.v.m behoorlijke verliezen op de aandelenmarkt. Deze nieuwe auto heb ik misschien volgende week al in mijn bezit.
Al het verloren geld terugverdienen zal niet meer lukken, vooral omdat dat met aandelen de komende 10 jaar niet meer zal lukken (levensgevaarlijk). Toch zal een deel weer terug verdiend moeten worden. Dat kan deels door soberder en eenvoudiger te leven (vandaar deze kleine auto), maar… alle beetjes helpen hierbij, dus ook misschien wel met reclame op mijn auto rijden. Wie weet?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Autotips
Reacties: 2
Schrijf mee!