Wat kost een auto?

Wat kost een auto? Vooral jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald en liefst meteen een auto willen kopen, beseffen nog onvoldoende wat een auto kost. Hoe duur is autorijden eigenlijk?

Autorijden, wat kost dat?

Autorijden is niet goedkoop. Maar wie alle kosten vooraf goed in kaart brengt, komt gelukkig niet voor verrassingen te staan. Denk daarbij onder meer aan:
  • de kosten van aanschaf;
  • eventuele financiering van de wagen;
  • de autoverzekering;
  • motorrijtuigenbelasting;
  • afschrijving van de wagen;
  • onderhoud en reparatie;
  • brandstofkosten.

De kosten van aanschaf

Autorijden begint uiteraard met de aanschaf van een wagen. En doorgaans roept dat meteen al een aantal volgende vragen op:
  • moet het een nieuwe auto worden?
  • of kan je ook volstaan met een gebruikte wagen?
  • kan je de auto uit eigen middelen (spaargeld) betalen?
  • of moet je wellicht een lening afsluiten ?

Jonge mensen die goedkoop auto willen rijden zijn steeds minder te porren voor een nieuwe wagen. Laten we daarom aannemen dat je je oog hebt laten vallen op een tweedehands wagen van 5.000,-. Wil je die wagen uit eigen middelen betalen, dan moet je daarvoor al 4 jaar sparen om hem aan te kunnen schaffen. Kies je daarentegen voor een lening dan kan je de auto vrijwel direct kopen.

Financiering van de auto

Bij aanschaf van een auto is een persoonlijke lening de meest voor de hand liggende vorm van financiering. Bij een looptijd van 3 jaar en een rente van pakweg 8,9% moet je daarvoor momenteel toch al gauw meer dan 158 euro per maand neertellen.

Feitelijk houdt dat in dat je voor je auto uiteindelijk geen 5000 euro maar 5687 euro hebt betaald. Daar staat tegenover dat het maandbedrag de gehele looptijd vast staat, net als het rentepercentage trouwens. Juist daarom is de persoonlijke lening geschikt om er duurdere aankopen als een auto mee te financieren.

Geld lenen voor een auto niet zonder risico

Wat veel mensen aanspreekt is dat ze door het afsluiten van een lening meteen het geld hebben om tot aanschaf van een auto over te gaan. Risico is wel dat als je binnen de looptijd van 3 jaar je auto bijvoorbeeld total loss rijdt, je geen auto meer bezit maar wel nog de lening moet afbetalen.

Maandelijks terugkerende kosten

Staat de auto eenmaal op jouw naam, dan krijg je te maken met vaste en variabele kosten die maandelijks terugkeren:
  • de kosten van verzekering: een WA-verzekering is minimaal verplicht maar bij een nieuwe wagen is een All-risk-verzekering of WA met beperkt casco gebruikelijk;
  • de motorrijtuigenbelasting;
  • de kosten van afschrijving, nodig om te zijner tijd een nieuwe auto te kunnen aanschaffen maar waarvoor mensen in de praktijk vrijwel nooit geld opzij zetten. De afschrijving bij een nieuwe auto ligt overigens beduidend hoger dan bij een gebruikte wagen;
  • behalve de hiervoor genoemde vaste kosten zijn er dan ook nog periodieke kosten voor onderhoud en reparatie én, niet te vergeten de brandstofkosten;
  • en dan gaan we ervan uit dat die variabele kosten niet nóg verder oplopen, bijvoorbeeld door het betalen van verkeersboetes.
Gerelateerde artikelen
Sparen voor een autoSparen voor een autoEen auto is een van de grootste uitgaven die mensen in hun leven doen. Of het nu om een tweedehands auto of een nieuwe a…
Autolening als je een auto wilt kopenAutolening als je een auto wilt kopenZit je erover te denken om een nieuwe auto te kopen? Een autolening kan je helpen met de kosten. Een nieuwe auto is imme…
Lenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandLenen & snel geld lenen met uw auto als onderpandAuto verpanden of snel geld lenen kan in 2020 via aanbieders Ferratum, Voorschotje en bijvoorbeeld Cashdrive. 100 euro t…
Geld lenen voor een autoAls je even krap bij kas zit en je wilt een auto kopen, dan kun je hiervoor geld lenen. Er zijn verschillende mogelijkhe…

Langstudeerboete, argumenten voor en tegenLangstudeerboete, argumenten voor en tegenStudenten die meer dan een jaar vertraging oplopen tijdens hun studie moesten vanaf september 2012 ruim drieduizend euro…
Pensioengat door uitgestelde AOW-betalingPensioengat door uitgestelde AOW-betalingVeel ouderen moeten een pensioengat van 1 of meer maanden overbruggen omdat de AOW-leeftijd vanaf 2013 stapsgewijs omhoo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een auto?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: September 2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!