InfoNu.nl > Financieel > Geld > Kunt u schulden erven?

Kunt u schulden erven?

Een erfenis ontvangen kan u ook schulden opleveren. In de nalatenschap kunnen namelijk schulden en bezittingen zitten. Niet iedereen is eerlijk over het feit of ze wel of geen schulden hebben. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat een ouder schulden verzwijgt tegenover de kinderen. Bij overlijden van deze ouder erven de kinderen het nalatenschap. De kinderen komen er op dat moment achter dat er meer schulden worden nagelaten dan bezittingen. Hierdoor zijn de schulden de verantwoordelijkheid geworden van de kinderen. Zij moeten nu de schulden aan de schuldeisers voldoen. De eisen die de schuldeisers hebben kunnen ze nu neerleggen bij de gezamenlijke erfgenamen. Dit kunt u voorkomen door de erfenis af te stoten of door het beneficiair te aanvaarden.

Kan ik een erfenis weigeren of beneficiair aanvaarden

Dit kan, tenzij u de erfenis hebt aanvaard doordat u bepaalde handelingen hebt verricht. Gelijk na het overlijden verrichten de nabestaanden vaak handelingen die door de Belastingdienst worden gezien als een daad van zuivere aanvaarding. Vervolgens kunt u later niet meer afstand doen van de erfenis. Hierbij kunt u denken aan het verkopen van meubeltjes uit de nalatenschap of de auto van de overledene. Ook het verdelen van de inboedel van de overledene onder de nabestaanden, is een daad van zuivere aanvaarding.

Hoe kan ik een erfenis verwerpen?

U kunt een erfenis verwerpen om verschillende redenen. Iemand die niets meer met zijn ouders te maken wil hebben, kan een erfenis gaan verwerpen uit principe. De nalatenschap wordt in dat geval verdeeld onder de eventuele overige kinderen en de echtgenote of echtgenoot. Dit is anders indien de erfgenaam kinderen heeft. Deze kunnen namelijk in dat geval nog wel erven. Indien er geen verdere familie in de eerste groep zit, gaat de erfenis naar ouders en broers en zussen van de overledene. Een erfenis kunt u verwerpen via de notaris waar u een volmacht moet tekenen. Door deze verklaring bent u geen erfgenaam meer. U moet ook nog een verklaring afleggen bij de griffie van de rechtbank. U hebt in dit geval geen rechten meer als erfgenaam.

Hoe kan ik een erfenis beneficiair aanvaarden?

In eerste instantie moet u er voor zorgen dat u de erfenis niet aanvaard door bepaalde handelingen te verrichten. Om beneficiair te kunnen aanvaarden moet u ook een verklaring afleggen bij de griffie van de rechtbank. Ook hiervoor kunt u weer een notaris inschakelen, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Kinderen en mensen die onder curatele staan gaan altijd beneficiair aanvaarden.

Hoe kom ik er achter in hoeverre er schulden zijn?

U kunt hier uitsluitend achter komen door hierover te praten met diegene die gaat nalaten. Een andere manier zou kunnen zijn een BKR-toets, maar dit mag alleen opgevraagd worden door de persoon zelf. U mag niet zomaar iemand anders laten toetsen. U kunt wel nagaan of diegene bijvoorbeeld in de schuldsanering zit. Dit kunt u opvragen in het openbare register via de site insolventies.rechtspraak.nl.

Er zijn bezittingen en schulden

Een overledene die schulden had, kan ook bezittingen hebben die in totaal van meer waarde zijn dan de schulden in totaal. In deze gevallen zit de waarde bijvoorbeeld in goederen. Een doorlopend krediet van 20.000,- en verder geen spaargeld lijkt een erfenis om beneficiair te aanvaarden. Echter indien er ook een eigen huis in de nalatenschap zit zonder om met weinig hypotheek, is beneficiair aanvaarden niet noodzakelijk.
Gerelateerde artikelen
Beneficiair aanvaarden, verwerpen of zuiver aanvaardenBeneficiair aanvaarden, verwerpen of zuiver aanvaardenEen erfgenaam kan naast bezittingen ook schulden erven. De schuldeisers kunnen zich vervolgens gaan melden bij de erfgen…
Zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen?Het kan onverstandig zijn om een nalatenschap zuiver te aanvaarden. Indien er meer schulden dan bezittingen in het nalat…
Schulden Erfenis en schuldHet overlijden van iemand die je nastaat is vaak al erg zat. Maar wanneer dan ook nog eens blijkt dat de nalatenschap vo…
Een erfenis kan ook bestaan uit schuldenBij het verkrijgen van een erfenis, kunt u naast bezittingen ook schulden krijgen. Indien u een erfenis ontvangt, bestaa…
Wat is een beneficiaire aanvaarding?Wat is een beneficiaire aanvaarding?Indien u een erfgenaam bent, weet u nog niet waar u recht op hebt uit de nalatenschap. Het kan gaan om bezittingen en sc…

Reageer op het artikel "Kunt u schulden erven?"

Reacties

Foubert Kristien, 26-10-2017 20:01 #5
Mijn vader die gestorven is, had maar een klein pensioen. Na zijn dood zijn er facturen gekomen voor de begrafenis, voor de opnames in het ziekenhuis enz. Mijn vader woonde bij mij in, maar we zijn met 4 erfgenamen. Moet ik alle kosten dragen omdat hij bij mij inwoonde? Of mag ik vragen aan mijn zus en mijn broers om de kosten te delen? Ze hebben wel al 20 jaar geen contact gehad met ons vader maar dat is hun keuze.

Laura, 18-03-2015 21:24 #4
Hallo,
Ik heb een vraag, ik heb geen contact met mijn moeder en ik weet dat zij veel schulden heeft en die zal blijven maken. Ik wil graag afstand doen van de erfenis. Kan dit ook al voordat mijn moeder is overleden of kan ik dat pas doen als ze overleden is?

Esmae V., 21-11-2013 11:37 #3
Hallo,
Mijn vader is overleden maar hij had heel veel schulden. We zijn nu bezig met de beneficiair aanvaarding. Mijn vraag, als je de naam van de rekening van je vader op mijn naam doet, en mensen kappen van de beneficiair aanvaarding, is dan de kans dat ik dit allemaal zelf moet afhandelen. En trouwens, als je ouders uiteindelijk niet getrouwd zijn, dan kan mijn moeder dus niet de schulden krijgen als ik onder de 18 jaar ben? Of is ze dan wettelijk aansprakelijk? Kan u mij hier meer informatie overgeven? Het is nogal ingewikkeld als je nooit wat met zulke dingen in aanraking bent geweest.

Henri Laplasse, 12-03-2013 11:45 #2
Geachte Mvr/M.
Kunnen wij als ouders verantwoordelijk gesteld worden, als onze kinderen schulden hebben ten overstaan van de fixus. (kinderen zijn volwassen en gehuwd) Reactie infoteur, 12-03-2013
Nee, normaal gesproken kan alleen de belastingplichtige zelf hiervoor worden aangesproken.

Regina, 31-05-2011 15:57 #1
Hallo
Ik heb een vraag waar ik geen antwoord kan op vinden.
mijn moeder is onder bewindvoerder, kunnen wij kinderen schulden vaar haar erven?
Graag een antwoord a.u.b
groetjes

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-02-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 5
Schrijf mee!