InfoNu.nl > Financieel > Geld > Inflatie-verwachting en economisch perspectief

Inflatie-verwachting en economisch perspectief

Inflatie-verwachting en economisch perspectief Alvorens een beleggingsbeslissing te nemen, moet u analyseren in welke economische situatie u handelt en hoe zich deze verder kan ontwikkelen. Momenteel hebben we met 3 problemen van doen: de financiële crisis, de economische crisis en een verontrustende toename van overheidsschulden.

Wereldwijde recessie 2008

In de loop van 2008 heeft zich een van de meest ingrijpende crises sinds mensenheugenis gemanifesteerd, gekenmerkt door:
  • Internationale financiële crisis;
  • Internationale economische crisis;
  • Wereldwijde toename van overheidsschulden.

Door de geldmarkt massaal te voorzien van goedkoop geld (afkomstig van de drukpersen) proberen centrale banken de internationale financiële crisis te bezweren. Maar de door de financiële crisis pijnlijk blootgelegde structurele economische problemen van de industrielanden zijn nog geenszins opgelost. Deze zijn:
  • Overproductie in krimpende markten;
  • Een vergrijzende en afnemende bevolking (behalve in de VS);
  • Toenemende concurrentie uit opkomende economieën zoals India en China;
  • Ondergefinancierde dan wel verkeerd gefinancierde sociale voorzieningen.

Onrustbarende toename schuldenlast

Alleen door een enorme toename van de schuldenlast lukte het de industriestaten om de scherpste recessie sinds 1929 op te vangen. Een daling van 6% van het bruto nationaal product lijkt weliswaar niet zo groot, maar u moet daarbij bedenken dat de financiële huishoudingen van alle geïndustrialiseerde landen zelfs zónder schulden nog niet op groeipercentages van 1-2% uitkomen.

De westerse industrielanden en Japan lossen al jaren geen schulden meer af, maar bouwen die gestaag uit. Die schulden kunnen alleen met de volgende instrumenten worden teruggebracht:
  • Jaarlijkse groeicijfers van 4-5%: totaal onrealistisch;
  • Inflatie: zeer waarschijnlijk! Wie alleen papiergeld bezit, pleegt financiële zelfmoord!
  • Schuldvereffening: is een elegante optie voor de staat;
  • Monetaire hervorming: op dit moment onwaarschijnlijk, maar zal er zeker komen als niets anders meer helpt.

Kapitaalbehoud en zekerheid boven rendement

Op dit moment schijnt kapitaalbehoud en zekerheid belangrijker te zijn dan rendement. Maar hoed u voor de illusie dat geld een stabiele waarde is, want de ECB stuurt in haar geldvoorziening aan op een inflatie van 2%. En we weten allemaal dat dit een geschoonde waarde is.

Stijgende inflatie niet uitgesloten

Ofschoon de politiek een gecontroleerde inflatie zou omarmen, spreekt op dit moment weinig voor het ontstaan van hogere inflatie, want de totale inkomsten lopen terug. De internationale concurrentie is zeer groot en leidt tot stabiele of dalende prijzen en de zwakke dollar maakte onze energie-importen in de afgelopen maanden (optisch) goedkoop. Maar de dalende euro van dit moment maakt prijsstijgingen in de energiesector meer dan waarschijnlijk.

Voor vermogenswaarden zal een hoge liquiditeit zeker leiden tot hogere prijzen, vooral voor aandelen. Bedenk: waardestijging bij aandelen die niet door ontwikkelingen in de reële economie gedekt is, mag u als inflatoir betitelen. Bij aandelen wordt rekening gehouden met grillige koersbewegingen. Stijgende koersen worden steeds weer gecorrigeerd door scherpe koersdalingen.

Nieuwe paniek op financiële markten niet denkbeeldig

Tot voor kort werd de groei van overheidsschulden door de financiële markten NOG NIET als probleem gezien, want nog altijd betaalden de geïndustrialiseerde staten de rente op hun schulden. Maar nu het vertrouwen van de marktpartijen in de solvabiliteit van de geïndustrialiseerde landen omvalt, kan op de financiële markten zomaar opnieuw paniek uitbreken. Geen expert kan voorspellen of en wanneer deze situatie zal eindigen en hoe de overheden deze crisis met succes te lijf zullen gaan. Zeker is dat in een dergelijke crisis de prijzen van obligaties in een vrije val naar beneden zullen belanden.

Conservatieve beleggingen aanbevolen

In een situatie waarin zelfs deskundigen niet weten waarheen de reis leidt, raden sommige analisten een terugkeer naar conservatieve beleggingen aan, zoals onroerend goed van goede kwaliteit op uitstekende locaties in de groeiregio's van ons land. Bovendien dividendsterke aandelen op het gebied van bevoorrading, BRICK-aandelen, bedrijfsobligaties en staatsobligaties met een middellange looptijd, goud en andere edelmetalen in kleine hoeveelheden.
Gerelateerde artikelen
Economische crisis en inflatie: tips voor je geldEconomische crisis en inflatie: tips voor je geldBij een economische crisis is het voor veel mensen niet makkelijk om financieel te overleven. Door de inflatie verminder…
Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Economie: wat is het verschil tussen recessie en depressie?Sinds de globale economische crisis van eind oktober 2008 zijn economische termen schering en inslag in de actualiteit.…
Goud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud kopen: de evolutie van de prijs van goudGoud is een edelmetaal dat al eeuwen tot de verbeelding spreekt. Particulieren, beleggers, economen: iedereen lijkt in b…
Sparen met hoge renteSparen met hoge renteBeleggers die een spaarrekening aanhouden, verwachten natuurlijk een hoge rente, ook voor direct opvraagbaar spaargeld.…
Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?De financiële en economische crisis van eind 2008 leidde tot een recessie, gevolgd door massale overheidssteun aan de ba…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Inflatie-verwachting en economisch perspectief"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 13-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!