InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld en gelukkig

Geld en gelukkig

Iedereen weet dat geld niet gelukkig maakt, maar zonder geld bent u in onze maatschappij wel erg ongelukkig. Met weinig geld hoeft u niet ongelukkig te zijn. In onze samenleving draait alles om geld, maar met geld kunt u geen geluk kopen. Indien u geen of weinig geld hebt, heeft u een grotere kans dat u niet gelukkig bent. Enige bestedingsruimte maakt het leven namelijk een stuk aangenamer.

Onderzoek

In het verleden is al vaker uit onderzoek naar voren gekomen dat geld niet gelukkig maakt. Er blijkt wel een groot verschil te zitten tussen de situatie dat u over te weinig geld beschikt om normaal rond te komen of dat u voldoende geld heeft om normaal rond te komen. Iemand die beschikt over te weinig geld om fatsoenlijk rond te komen, zal gelukkiger zijn zodra hij kan beschikken over voldoende geld. Beschikt hij over genoeg geld, dan voegt extra geld niets meer toe aan het leven.

Tijdelijk geluk

Beschikt u over veel geld dan kunt u tijdelijke geluk kopen. Een grote aankoop wordt dan gezien als een reguliere aankoop omdat u er nauwelijks moeite voor hoeft te doen om het aan te kopen. Eerst jaren sparen voor een grote aankoop zorgt voor een langere periode van geluk. Men is steeds minder snel tevreden en de wensen verschuiven steeds meer. Het gaat steeds meer geld kosten om de behoeften te bevredigen. Dit zien wij vaak bij omhooggevallen jonge artiesten. Ze gaan in een korte periode van een laag inkomen naar een enorm vermogen van enkele miljoenen. Vaak kunnen ze dit geestelijk niet verwerken, waardoor ze ongelukkig worden.

Behoeftebevrediging

Het gevaarlijke van de materiele behoeftebevrediging is dat het oneindig is. De eerste wens van een jonge volwassene is om een auto te bezitten. De eerste auto geeft ongeacht de toestand van de vierwieler de meeste voldoening. Eindelijk is een doel bereikt, een eigen auto. Zodra hij hier aan gewend is verschuift de behoefte naar een betere, stoerdere en snellere auto. Zolang de financiële middelen dit toelaten verschuiven de behoeften mee naar boven.

Omgaan met geld

Iemand die goed met geld omgaat, kan heel gelukkig worden van veel geld. Het geld moet gezien worden als een stuk gereedschap om een bepaald doel te bereiken. Het doel kan heel divers zijn. De ene heeft als doel om ooit een vakantiehuis is het buitenland te kopen, een ander gaat veel eerder stoppen met werken. Iemand die vermogend is en grote risico’s gaat lopen om het vermogen te verdubbelen heeft de plank misgeslagen. Het hebben van vermogen moet niet het ultieme doel zijn. Het kan namelijk altijd meer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geld en gelukkig"

Reactie

Anoniem, 19-12-2010 15:10 #1
Zelf ben ik niet rijk, er is wel genoeg geld voor levensmiddelen zoals eten, drinken, kleding, het betalen van gas, water en elektriciteit, medische kosten bij ziekte, daarnaast nog spaargeld om iets leuks te kopen of om een daguitstapje te maken. Daar ben ik al gelukkig mee. Geld maakt deels gelukkig maar ik zou niet gelukkiger zijn met heel veel geld. Hoeveel geld moet men hebben om echt rijk te zijn?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 18-11-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!