InfoNu.nl > Financieel > Geld > Fouten bij het kopen van een huis

Fouten bij het kopen van een huis

Fouten bij het kopen van een huis Indien u een huis gaat kopen kunt u zich geen fouten permitteren. Een onjuiste beslissing kan u duizenden euro’s kosten. De grootste aankoop in een mensenleven is het kopen van een huis. De meeste particulieren geven één of enkele keren in zijn of haar leven zoveel geld uit. Een huis kopen moet ook een zeer goed overwogen beslissing zijn. Vaak worden huizen gekocht na een paar bezichtigingen. Een bouwtechnische keuring wordt de laatste jaren steeds vaker standaard uitgevoerd bij het aankopen van een bestaande woning. Voor nieuwbouwwoningen gaat het hierbij om een opleveringskeuring. Hieronder tref u een aantal foute beslissingen aan die vaak gemaakt worden bij het aankopen van een huis.

Laten betoveren door een huis

Door het bezichtigen van een huis kunt u helemaal verslingerd raken. U zou en moet het huis hebben. U voelt de neiging om ter plekke de vraagprijs te bieden en indien noodzakelijk zelfs nog meer. Het is belangrijk om stevig in uw schoenen te blijven staan. Mogelijk is dit de perfecte woning voor u, maar blijf op uw hoede. Voldoet het huis volledig aan uw wensen? Is het huis niet te duur in de markt gezet? Door toch realistisch te blijven kunt u mogelijk duizenden euro’s besparen. Ga eventueel een gesprek aan met een aankoopmakelaar. Deze zal u goed kunnen adviseren en de onderhandelingen voor u voeren. Hebt u in uw enthousiasme toch al een geaccepteerd bod uitgebracht, dan heeft u wettelijk nog een bedenktijd van drie dagen waarin u de koop kunt ontbinden. Het gaat hierbij om drie dagen waarbij zaterdag en zondag ook meetellen.

Betaal niet teveel

De vraagprijs is bewust gesteld om enige onderhandelingsruimte te bieden tussen de koper en de verkoper. Het is slechts een uitgangspunt voor de onderhandelingen. Gemiddeld zijn de vraagprijzen vijf tot acht procent hoger dan de werkelijke verkoopprijs. De onderhandelingen worden voor een groot deel bepaald door de toestand van de huizenmarkt. Staan huizen langer te koop en staan de verkoopprijzen onder druk, dan is er sprake van een kopersmarkt. De kopers hebben in deze markt de macht. De verkoper zijn blij met een bezichtiging en zullen eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een iets tegenvallende verkoopprijs. Via het Kadaster kunt u een indicatie krijgen van verkoopprijs van vergelijkbare woningen in de buurt.

Huis gekocht, ander huis nog verkopen

Indien de huizenmarkt er slecht voor staat in het niet verstandig om eerst een huis te kopen om daarna uw oude woning proberen te verkopen. Het gevaar dreigt dat u langere tijd met twee huizen en dus dubbele lasten zit.

Geen bouwtechnische keuring

Bij het aankopen van een bestaande woning is het verstandig om een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren. De kosten variëren sterk en zitten ongeveer tussen de € 250 en € 400. Toch is het de moeite waard om deze kosten te maken. Uit deze keuring komt een schatting van de kosten die u moet maken om de woning in goede bouwtechnische staat te verkrijgen. Het kostenplaatje kan ook gebruikt worden in de onderhandelingen tussen de verkoper en de koper.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Fouten bij het kopen van een huis"

Reactie

R. Lombaard, 02-12-2017 15:36 #1
Hebben ons huurhuis van woningbouw vereniging gekocht in 2010 terwijl deze vereniging altijd vanaf 1968 eigenaar van deze woning is geweest en ook zelf hebben gebouwd. Daarvoor was de grond van de gemeente!
Nu willen wij naast ons hoekhuis een noodzakelijke vergunningsvrije mantelzorg kamer bouwen, maar daar blijkt nu een stroomnetwerk kabel vanaf 1968 van de woonwijk en eigendom van de netwerkbeheerder en een gasleiding (1976) en riool (1992) enkel voor onze buurman te liggen waardoor wij niet kunnen bouwen boven deze leidingen.Het was ons nooit bekend maar nu pas en is ook geen erfdienstbaarheid aanwezig voor ons perceel.
Deze plek is onze enigste optie als mantelzorgkamer.
De verkoper moet als eerste eigenaar en bouwer hebben geweten dat dat deze leidingen aanwezig en aangelegd zijn toen zij eigenaar waren en ons daar op hadden moeten wijzen wat niet is gebeurd en wij ons huis incl.perceel niet kunnen gebruiken zoals wij voor ogen hebben.
Wie kan ons verder helpen om hier een oplossing voor te zoeken en aan te spreken.
Bedankt alvast want wij zijn radeloos.
Met vr.gr.,

fam.R.lombaard.

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!