InfoNu.nl > Financieel > Geld > Parttime of fulltime

Parttime of fulltime

Tegenwoordig is het gebruikelijk om minder dan 40 uur per week te werken. In economisch goede tijden zijn veel arbeidsovereenkomsten omgezet naar een werkweek van 36 uur in plaats van 40 uur. Steeds meer worden wij ons ervan bewust dat wij teveel tijd besteden aan het werken. Vrije tijd wordt steeds belangrijker. In plaats van geld kiezen wij eerder voor vrije tijd. Ook de werktijden worden vaker aangepast aan de wensen van de werknemer. Het is niet meer gebruikelijk om vanaf negen uur tot vijf uur op kantoor te zitten. De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler.

Werktijden

Werktijden worden tegenwoordig steeds meer thuis doorgebracht. Dit zogenaamde telewerken is beter mogelijk geworden door de verbeterde Internet toepassingen. Dit maakt het werken beter te combineren met de thuissituatie. Werkweken van vijf dagen zijn niet meer gebruikelijk. Door met uren te schuiven is het goed mogelijk om 36 uur te werken in vier in plaats van vijf dagen. In geval van een werkweek van 40 uur is het echter lastig op dit in vier dagen te realiseren. Door geringe inkomensverschillen valt de keuze al snel op een kortere werkweek. Vooral in het geval dat echtparen met kinderen samen blijven werken. Het is onwenselijk om de kinderen vijf dagen per week naar de buitenschoolse opvang (BSO) of kinderdagverblijf te brengen. Indien beide echtgenoten één of twee dagen minder gaan werken kunnen ze een groot deel van de week zelf op te vangen.

Parttime gaan werken

Minder werken heeft niet alleen invloed op het maandelijkse inkomen, maar ook op aanvullende voorzieningen. Minder werkuren geeft bijvoorbeeld ook een lager pensioen na uw 65e. Ook andere secundaire voorwaarden kunnen minder aantrekkelijk worden omdat ze naar verhouding worden toegepast. Daarnaast moet het een weloverwogen beslissing zijn. In economisch slechte tijden zullen werkgevers positief reageren zodra u aangeeft minder te willen werken. Wenst u later toch weer terug te gaan naar fulltime dan bent u afhankelijk van de toestemming van de werkgever. Een parttime functie kan ook een negatief effect hebben op uw loopbaan. Werknemers in leidinggevende posities krijgen vaak niet de mogelijkheid om minder te gaan werken omdat de werkzaamheden dat niet toelaten.

Fulltime gaan werken

Een overgang van een deeltijd functie naar een fulltime functie geeft ook problemen met betrekking tot uw pensioen. Het pensioen wordt namelijk gedurende uw loopbaan opgebouwd. Een latere overgang naar een fulltime functie maakt het onmogelijk om vanaf uw 65e een volledig pensioen op te bouwen op basis van 70 procent van uw laatst verdiende loon. De mindere uren in voorgaande periode kunt u namelijk niet meer inlopen in een reguliere pensioenregeling. U zult aanvullende voorzieningen moeten treffen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Parttime of fulltime"

Infoteur: Juul
Laatste update: 19-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!