InfoNu.nl > Financieel > Geld > Pensioen en inflatie

Pensioen en inflatie

Pensioen en inflatie In uw werkzame periode bouwt u pensioen op ter aanvulling op de AOW. De inflatie en wisseling van baan veroorzaakt een pensioengat.

Inflatie

Door inflatie kunt u minder goederen en diensten kopen door waardevermindering van de euro. U kunt bijvoorbeeld nu een halve brood kopen met 1,- door inflatie is het volgend jaar niet meer mogelijk, omdat dezelfde halve brood dan 1,10 euro kost. Tegenwoordig hebben wij te maken met een hoge inflatie door de hoge prijzen van energie en voedingsproducten.

Pensioengat

De meeste Nederlanders bouwen pensioen op bij de werkgever. Dit extra bedrag geeft u een aanvullende uitkering op de AOW na uw 65e jaar. De pensioenfondsen beheren uw geld en gaan het investeren om rendement te realiseren. Op deze manier kunnen zij zorgen voor een waardevast pensioen. Om waardevast te zijn moeten de geïnvesteerde bedragen een rendement maken minimaal ter hoogte van de inflatie. Lukt dat niet dan levert u in op koopkracht.

Aandelenmarkt

Een deel van het beheerd vermogen investeren de pensioenfondsen in aandelen. Gaat het een bepaalde periode slecht op de beurs dan worden er slechte rendementen gemaakt. Gerekend over een lange looptijd van twintig jaar of nog langer worden er nog steeds goede rendementen gemaakt.

Aanvullingen

De meerderheid van de werknemers zal geen volledig pensioen hebben zodra hij of zij 65 jaar wordt. In het verleden kwam de jeugd van school en gingen ze werken bij het bedrijf waar ze bleven zitten tot pensioendatum. Tegenwoordig is de trend om maximaal vijf jaar bij dezelfde werkgever te zitten en dan weer te vertrekken naar de volgende. Bij de nieuwe werkgever bouwen ze pas pensioen op zodra ze bijvoorbeeld een vast contract hebben. Op hun 65e zal blijken dat het opgebouwde pensioen niet toereikend is. De meest logische oplossing is om zelf een manier van aanvulling te realiseren. U kunt een lijfrente- of een kapitaalverzekering afsluiten waar u maandelijks een bedrag in stort. De verzekeraar rekent echter vaak hoge kosten om deze polissen te sluiten en te beheren. U kunt ook kiezen voor vermogensopbouw is de vorm van een spaar- of beleggingsrekening. De beleggingsrekening vergt echter wel enige kennis over beleggen.
Gerelateerde artikelen
Pensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenPensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenWilt u een waardeoverdracht van uw pensioen in 2018 of 2019 laten plaatsvinden? Een andere werkgever of andere baan stel…
Extra pensioen opbouwen als aanvullingExtra pensioen opbouwen als aanvullingStoppen met werken, dan is het opbouwen van een extra pensioen nodig. Hoe gaat u dit opbouwen in 2018 en 2019 en wanneer…
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…

Reageer op het artikel "Pensioen en inflatie"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-08-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!