InfoNu.nl > Financieel > Geld > Top 10 rijkste personen ter wereld 2018 volgens Forbes

Top 10 rijkste personen ter wereld 2018 volgens Forbes

Top 10 rijkste personen ter wereld 2018 volgens Forbes De top tien van rijkste personen ter wereld in 2018 wordt vooral gedomineerd door Amerikanen. Bill Gates, de maker van Microsoft, en Mark Zuckerberg, de maker van Facebook, zijn hiervan waarschijnlijk de bekendste. Al deze personen zijn rijk geworden omdat ze een innovatief idee konden uitwerken of omdat ze zich hebben kunnen inkopen in een bestaand bedrijf. Doordat deze bedrijven zo groot zijn, bezitten ze het merendeel van de markt. Hierdoor is het moeilijk voor de concurrenten om de strijd met hen aan te gaan.

Lijst Forbes

De lijst van de top 10 rijkste personen ter wereld is opgesteld door het Amerikaanse tijdschrift Forbes. Deze hebben al de kandidaten geïnterviewd en houden al de uitgaves en inkomsten van de personen nauw in het oog. Tot slot berekenen ze het totale bedrag door middel van niet alleen het geld in rekening te brengen, maar ook aantal huizen, kunstwerken, auto's,... .

Top 10 rijkste personen ter wereld

PlaatsNaamNationaliteitNettobedrag
1Jeff BezosAmerikaans120 miljard dollar (97 miljard euro)
2Bill GatesAmerikaans90 miljard dollar (78 miljard euro)
3Warren BuffettAmerikaans87 miljard dollar (73 miljard euro)
4Bernard ArnaultFrans 72 miljard dollar (62,6 miljard euro)
5Mark ZuckerbergAmerikaans 71 miljard dollar (61,8 miljard euro)
6Amancio OrtegaSpaans70 miljard dollar (61 miljard euro)
7 Carlos Slim Helu Mexicaans 67 miljard dollar (58 miljard euro)
8 Charles KochAmerikaans60,2 miljard dollar (52,1 miljard euro)
8David KochAmerikaans60,2 miljard dollar (52,1 miljard euro)
10Larry EllisonAmerikaans58 miljard dollar (50 miljard euro)

Jeff Bezos

De rijkste persoon van 2018 is Jeff Bezos. Jeff is een Amerikaanse computeringenieur en oprichter van Amazon. Amazon was één van de eerste bedrijven die producten verkocht op het internet. Jeff heeft met Amazon sinds 2000 een opmerkelijke winststijging doorgemaakt. Het bedrijf had op jaarbasis een omzetgroei van maar liefst 30 procent. Door de sterke stijging kon Amazon, dat oorspronkelijk enkel boeken verkocht, zich ook focussen op andere producten zoals multimedia.

Naast Amazon is Jeff ook sinds 2000 eigenaar van zijn eigen ruimtevaartbedrijf Blue Origin. Jeff gelooft dat het mogelijk is voor de mens om op een andere planeet te leven. Om dit mogelijk te maken wilt hij de ruimtevaart graag betaalbaar maken voor de gemiddelde mens.

Bill Gates

Bill Gates is waarschijnlijk één van de bekendste namen in dit lijstje. Het is de mede-oprichter van het bedrijf Microsoft. Bill stond lange tijd op nummer één in de top tien van rijkste personen ter wereld, maar moet die plaats afstaan door zijn uitgaves. Hij staat er namelijk om bekend om gulle schenkingen te doen aan goede doelen.

Door zijn liefde voor goede doelen, besloot hij om samen met zijn vrouw Melinda een eigen goed doel op te richten met de naam Bill & Melinda Gates Foundation. De focus van dit goede doel ligt op de gezondheidszorg van de wereldbevolking. Daarnaast wil men armoede bestrijden en ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om onderwijs te volgen.

Warren Buffett

De Amerikaanse zakenman Warren Buffett houdt zich vooral bezig met beleggingen. Hij is voor 38% aandeelhouder van het conglomeraat Berkshire Hathaway. Dit bedrijf bezit een groot aantal bedrijven in diverse sectoren.

Buffett staat erom bekend om te investeren in bedrijven die groeipotentieel hebben. Hij wil op lange termijn winst maken. Om die reden heeft hij 400 miljoen aandelen van Coca-Cola gekocht. Het product is voor hem interessant omdat het uniek en winstgevend is.

Bernard Arnault

Bernard Arnault is een Franse zakenman en bestuursvoorzitter van Louis Vuitton Moët Hennessy. Opnieuw is dit een conglomeraat van verschillende bedrijven. Het grote verschil met het conglomeraat van Warren Buffett is dat het om luxeproducten gaat. Een belangrijk bedrijf dat zich hierin vestigt is Louis Vuitton. Louis Vuitton focust zich voornamelijk op het maken van handtassen, kleren en andere accessoires.

Mark Zuckerberg

Samen met Bill Gates is Mark Zuckerberg één van de bekendste namen die het vaakst in de media komen. De reden dat Mark in deze lijst staat is omdat hij in 2004 samen met enkele vrienden de sociale netwerksite Facebook oprichtte. Van deze site is hij in 2018 CEO.

Opvallend is dat Mark weigert om in een conglomeraat te stappen. Zijn visie is om een open communicatie tussen mensen te creëren. De winsten zijn voor hem bijzaak. Dit bewees hij door in 2016 zichzelf elke maand maar 1 dollar salaris te geven. De overige 99% van zijn salaris schenkt hij aan goede doelen.

Amancio Ortega

Amancio Ortega is de eerste Spanjaard die we in de lijst van de rijkste personen terugvinden. Ortega is bezitter van de Spaanse kledingmultinational Inditex. De bekendste kledingwinkel die onder deze groep valt is Zara, maar ook andere bekende kledingmerken zoals Massimo Dutti, Stradivarius en Bershka vallen hieronder.

Inditex vindt de mening van hun klanten zeer belangrijk. Om die reden produceren ze kleine hoeveelheden kleding. De klant heeft de mogelijkheid om feedback te geven en hier wordt naar geluisterd. Elke week worden er andere producten gemaakt. Door deze strategie te hanteren wist Ortega al flink wat geld te verdienen.

Carlos Slim Helu

De Mexicaanse zakenman Carlos Slim Helu is het bekendst van zijn telecommunicatiebedrijf genaamd Telmex. Dit bedrijf was lang van de overheid, maar in 1990 kocht een groep investeerders het bedrijf. Carlos stond aan de leiding van deze groep. De reden dat Telmex zoveel geld inzamelt is omdat er in Mexico weinig bedrijven (concurrenten) zijn die zich focussen op telefonie, mobiele telefonie en internet. Hierdoor kan Telmex zijn prijzen fors verhogen. De Mexicanen kunnen hier weinig tegen beginnen en moeten de verhoging accepteren. Zo wist Carlos veel geld te verdienen en te klimmen op de lijst van rijkste mensen.

Charles Koch en David Koch

Een naam die zeker niet mag ontbreken in de top 10 van rijkste personen is Charles Koch. Charles is een Amerikaanse zakenman en heeft de leiding samen met zijn broer David Koch over de firma Koch Industries. Koch Industries was oorspronkelijk opgericht door de vader van Charles en David. In 1967 werd het bedrijf verdeeld over de vier zonen waaronder Charles en David. Die laatste twee kochten hun twee broers uit zodat ze met twee de leiding konden nemen over het bedrijf.

Zowel David Koch als Charles Koch schenken vaak geld aan goede doelen of organisaties. Zo gaf David in 2008 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) aan het theater 'New York City Ballet'. Zo hadden ze geld om alles te renoveren. Het theater besloot uit dankbaarheid zijn naam te veranderen in: David H. Koch Theater.

Larry Ellison

Larry Ellison is voorzitter van het softwarebedrijf 'Oracle'. Zijn carrière startte met het ontwikkelen van de database voor de CIA. Deze database gaf hij de naam 'Oracle'. Vanuit dit ontwerp is Ellison bekend geworden. Hij richtte zo zijn eigen softwarebedrijf op dat samen met Microsoft één van de bekendste softwarebedrijven ter wereld is.

In november 2016 kocht Ellison Netsuite. Netsuite is een ander softwarebedrijf. Door dit te kopen wilde hij een concurrent uitschakelen en zijn eigen bedrijf sterker maken. Hij moest hier 9,3 miljard dollar (8 miljard euro) voor neertellen. Op die manier wist hij zijn winst te vergroten en een plaatsje bij de rijkste personen te bemachtigen.

Hoe word je rijk?

Personen zoals Bill Gates zijn natuurlijk niet rijk geworden zonder er iets voor te doen. Deze personen hebben het enkel in de top 10 van rijkste personen ter wereld kunnen schoppen omdat ze een innovatief idee hadden. Dit idee was zo vernieuwend en revolutionair dat het een gat in de markt was.

Naast een idee hadden al deze personen ook enorm veel kennis. Deze hebben ze vergaard doorheen hun studieloopbaan. Tijdens deze loopbaan hebben ze ook vrienden ontmoet waarmee ze samen hun idee konden uitwerken.

Een laatste aspect dat ervoor gezorgd heeft om rijk te worden is door investeringen. Het geld dat ze verdienden werd zo snel mogelijk opnieuw geïnvesteerd in iets nieuws of in hetzelfde product. Op die manier konden ze hun product verbeteren of uitbreiden. Dit was nodig om de concurrentie voor te blijven.

Lees verder

© 2018 Matsieboy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Wie is de rijkste man of mens ter wereld in 2016? En wie zijn de andere rijkste mensen van de wereld? En wie zijn de rij…
Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?Wie heeft de kenmerken om miljardair te worden?In de wereld zijn er gerekend in dollars in totaal 678 miljardairs. De rijkste is het ene jaar Bill Gates en het andere…
Wie is Bill Gates?Eén van de rijkste mensen ter wereld is rijk geworden door het opzetten en verder uitbouwen van het bedrijf Microsoft. B…
Wie is Carlos Slim?Carlos Slim is de rijkste man ter wereld (2011). Hij heeft zijn vermogen weten op te bouwen met zijn telecommunicatiecon…
Slim is rijkste man op aarde!Slim is rijkste man op aarde!De tien rijkste mensen op aarde bezitten in totaal 395 miljard dollar. Opvallend is dat er in de top tien nog steeds gee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nattanan23, Pixabay
  • Astrumpeople, https://astrumpeople.com/amancio-ortega-gaona-biography/, bezocht op 29-06-2018
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Arnault,bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/video/bill-gates-mini-biography-36892506, bezocht op 29-06-2018
  • Forbes, https://www.forbes.com/billionaires/#52d6e8f9251c, bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/people/carlos-slim-hel%C3%BA-38390,bezocht op 29-06-2018
  • Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/David_Koch,bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/people/jeff-bezos-9542209,bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/people/larry-ellison,bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/people/mark-zuckerberg-507402,bezocht op 29-06-2018
  • Biography, https://www.biography.com/people/warren-buffett-9230729,bezocht op 29-06-2018

Reageer op het artikel "Top 10 rijkste personen ter wereld 2018 volgens Forbes"

Infoteur: Matsieboy
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!