InfoNu.nl > Financieel > Geld > Voordelen en nadelen van een sterke euro

Voordelen en nadelen van een sterke euro

Voordelen en nadelen van een sterke euro De euro is de betaalmunt van de lidstaten in de Eurozone. De Europese Centrale Bank (ECB) treedt op als verantwoordelijke voor het monetaire beleid binnen de Eurozone. De Eurozone telt eind 2015 19 lidstaten, waarvan de belangrijkste en meest invloedrijke lidstaten Frankrijk, Duitsland en de Benelux-landen zijn. Het rentebeleid, maar evengoed politieke of geopolitieke factoren, kunnen de waarde van een munt bepalen. De waarde van een munt wordt dan afgezet tegenover de waarde van andere munten. De euro kan bijvoorbeeld laag staan tegenover de dollar, of de dollar kan hoog staan tegenover de Chinese yuan. Op deze manier kan bijvoorbeeld een sterke of dure euro zowel voordelen als nadelen hebben voor de economie, gezinnen en bedrijven van een bepaald land.
De euro is de betaalmunt in de lidstaten van de Eurozone. / Bron: Martaposemuckel, PixabayDe euro is de betaalmunt in de lidstaten van de Eurozone. / Bron: Martaposemuckel, Pixabay

De euro als betaalmunt in de Eurozone

De euromunt is een heel tastbaar bewijs van samenwerking in Europa. Deze gemeenschappelijke eenheidsmunt wordt gebruikt in 19 van de 28 EU-lidstaten. Een gemeenschappelijke munt heeft vele voordelen, waaronder de verminderde blootstelling aan wisselkosten en wisselkoersschommelingen. Door de euromunt is de internationale handel gemakkelijker geworden en de economie meer stabiel, waardoor de Europese economie sterker wordt en kan groeien. Wereldwijd heeft de EU, mede door de invoering van de euromunt, meer aanzien gekregen tegenover andere grootmachten. De euro is zelfs de belangrijkste munt geworden na de Amerikaanse dollar. De Europese Centrale bank (ECB) is het orgaan dat waakt over het monetair beleid in de Eurozone. Haar belangrijkste taak is het behoud van prijsstabiliteit. Het is eveneens de ECB die het rentebeleid bepaalt. Het rentebeleid kan een doorslaggevende factor zijn in de sterkte of de zwakte van een munt.

Landen die behoren tot de Eurozone

De eurozone bestaat eind 2015 uit 19 EU-lidstaten die de euro als gemeenschappelijke munt hebben. De onderstaande lidstaten zijn lid van de Eurozone:
  • Sinds 1 januari 2002: België, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Spanje.
  • Sinds 1 januari 2007: Slovenië
  • Sinds 1 januari 2008: Malta, Cyprus
  • Sinds 1 januari 2009: Slovakije
  • Sinds 1 januari 2011: Estland
  • Sinds 1 januari 2014: Letland
  • Sinds 1 januari 2015: Litouwen

Daarnaast wordt de euromunt niet alleen gebruikt in de landen van de Eurozone, maar is het ook een wettig betaalmiddel in San Marino, Monaco, Vaticaanstad en Andorra. Bovendien kan in Kosovo en Montenegro eveneens met de euro betaald worden, hoewel het in deze landen geen wettig betaalmiddel is. Belangrijk is ook te melden dat de euro eveneens een wettig betaalmiddel is in overzeese gebieden en ultraperifere regio’s van bepaalde EU landen die behoren tot de Eurozone. Dit geldt voor de Azoren, de Canarische Eilanden, Frans-Guyana, Guadeloupe, Madeira, Martinique, Mayotte, Réunion en Miquelon en Saint Pierre.

Een sterke munt dwingt heel wat respect af ten aanzien van andere landen. Toch is een sterke munt niet altijd voordelig. Af en toe kan er een land er wel bij varen om een lage munt na te streven. Het is zelfs zo dat bepaalde landen bewust hun munt hoog of laag houden, om de voordelen ervan uit te spelen voor de eigen economie. Een sterke euro heeft zowel voordelen als nadelen.

Een sterke euro heeft zowel voordelen als nadelen.Een sterke euro heeft zowel voordelen als nadelen.

Voordelen van een sterke euro

Energiekosten kunnen dalen

Een dure euro is heel gunstig voor de energiefactuur van de Europeaan. De internationale olievaten worden immers betaald in Amerikaanse dollar. Bij een sterke euro betalen de Europese oliebedrijven hun grondstof heel wat goedkoper dan de Amerikaanse of andere bedrijven. Er bestaat dus een mogelijkheid dat de energiefactuur minder duur wordt. Niettegenstaande kunnen er andere zaken doorgerekend worden aan de consument waardoor de prijs toch hetzelfde blijft. Voorbeelden hiervan zijn de distributienetkosten of een verhoging van de BTW op energie (elektriciteit).

Reizen naar de Verenigde Staten wordt goedkoper

Een dure euro, afgezet tegen de dollar, staat gelijk aan een goedkope dollar. Dit maakt reizen naar de VS heel wat goedkoper. Met dezelfde hoeveelheid geld, zal je in de VS heel wat meer kunnen aanschaffen. Bij een goedkope dollar en een sterke euro worden voor de Europese toeristen hotels, restaurants en transportmiddelen in Amerika heel wat goedkoper. Een drieweeks verblijf in Amerika aan de Westkust - bij een goedkope dollar - zal je heel wat minder kosten dan bij een sterke dollar.

Amerikaanse producten zijn interessanter

Amerikaanse exportproducten zijn bij ons goedkoper dankzij de lage dollar. Dat klopt in veel gevallen maar toch niet voor alle producten. Sommige Amerikaanse fabrikanten rekenen immers voor hun producten in euro ongeveer dezelfde prijs als in dollar. Indien je Amerikaanse producten aankoopt, dan hou je best ook rekening met de technische standaarden. Een Amerikaanse DVD kan je niet zomaar afspelen op een Europese DVD speler. De producten - die geproduceerd worden door landen die hun munt gekoppeld hebben aan de dollar - worden ook goedkoper. China is hiervan een mooi voorbeeld. Producten die in China geproduceerd zijn, zoals schoenen en speelgoed, worden goedkoper door de zwakte van de dollar (of de sterkte van de euro).

Met een sterke euro wordt reizen naar Europa duurder. / Bron: Nuno lopes, PixabayMet een sterke euro wordt reizen naar Europa duurder. / Bron: Nuno lopes, Pixabay

Nadelen van een sterke euro

Uiteraard zijn er ook nadelen verbonden aan een sterke euro. Bedrijven die veel exporteren en verkopen buiten de Eurozone, krijgen hierdoor een forse tegenvaller. Hun producten zullen immers duurder worden. Landen zoals Nederland en België zijn enorm afhankelijk van de export. Frankrijk en Duitsland zijn hier minder aan onderhevig omdat ze ook een grote binnenlandse vraag hebben. Een sterke euro is dan ook niet echt in het voordeel van hen. Voor Amerikaanse - of andere toeristen buiten de Eurozone - wordt het duurder om te reizen naar Europa. Bedrijven die heel wat activiteiten hebben in de VS zijn ook het slachtoffer van een sterke euro. Een voorbeeld hiervan is de winkelketen Ahold, die heel actief is in de VS. De winst die in de VS wordt gemaakt (in euro’s uitgedrukt), is heel wat minder waard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Euro minder waard: voordelen koersdaling euroEuro minder waard: voordelen koersdaling euroDe euro werd sinds haar oprichting al vrij snel beschouwd als een van 's werelds reservemunten, naast de dollar, de Zwit…
Oorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euroOorzaken, voordelen en nadelen van een zwakke euroIn mei 2011 klokte de euro af op 1,48 Amerikaanse dollar. De euro stond toen heel sterk tegenover de Amerikaanse betaalm…
Vreemde valuta: sparen in een buitenlandse muntVreemde valuta: sparen in een buitenlandse muntDoor de opeenvolgende crisissen in de wereldeconomie hebben de dollar en de euro veel van hun prestige verloren, denk aa…
In welke landen kun je met de euro betalen?In welke landen kun je met de euro betalen?In 2002 voerden twaalf landen de euro als betaalmiddel in. Iedereen kent waarschijnlijk het ezelsbruggetje ding flof bip…
Geschiedenis van de Chinese YuanGeschiedenis van de Chinese YuanDe Chinese Yuan is de munteenheid van China. Zij wordt ook wel de renminbi genoemd. Zij is het wettig betaalmiddel in he…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Euro, 17 december 2015
  • Wikipedia, https://nl.wikipedia.org/wiki/Eurozone, 17 december 2015
  • Standaard.be, http://www.standaard.be/cnt/me1avfnf, 17 december 2015
  • Afbeelding bron 1: Martaposemuckel, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Nuno lopes, Pixabay

Reageer op het artikel "Voordelen en nadelen van een sterke euro"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 18-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financieel advies
Schrijf mee!