InfoNu.nl > Financieel > Geld > Vakantiekluis wordt schaars

Vakantiekluis wordt schaars

Vakantiekluis wordt schaars Vakantietijd is helaas ook “inbrekerstijd”. Waarheen dus met je dure sieraden, erfstukken en belangrijke documenten als je je huis voor langere tijd verlaat richting zon en strand? Voor belangrijke documenten, sieraden of effecten is een vakantiekluis nog altijd een van de veiligste plaatsen voor opslag. Maar door de aanhoudende sluiting van bankkantoren wordt de vakantiekluis schaars en zien banken zich genoodzaakt om streng te selecteren. Bij ING bank volstaat zelfs het aanhouden van een rekening niet meer. Er moet vanaf juni 2015 maandelijks minimaal 1750 euro daarop worden bijgeschreven.

Kostbaarheden achter slot en grendel

Veel creatieve schuilplaatsen zoals een uitgehold boek, een lege vuilniszak of het voorraadblik voor koffie zijn al lang bekend bij de professionals onder dieven. En er is nóg iets wat veel vakantiegangers door schade en schande hebben moeten ondervinden: hoe beter de schuilplaats, hoe moeilijker het is om zich die na de vakantie nog te herinneren. Zo duikt oma’s zilverwerk na jaren plotseling weer op in de voet van de parasol ​en de verlovingsring verdwijnt samen met de PET-flessen voorgoed in de afvalcontainer.

Toenemende vraag naar vakantiekluisjes

Ook een kluis thuis biedt alleen voldoende inbraakbescherming als het gaat om modellen die vast verbonden zijn met de muur. Veel inbrekers worden door gepantserde kluizen thuis afgeschrikt, ofwel vanwege de tijd die nodig is om ze te kraken ofwel omdat de afmetingen te groot zijn om ze mee te nemen. Maar ook zogenaamde muurkluizen die zijn ingemetseld, zijn maar beperkt veilig.

Wachtlijsten voor bankkluizen

Toch zijn er steeds weer inbraken, waarbij de kluis werd opengebroken of in zijn geheel gestolen. Daar komt bij dat een kluis van hoogwaardige kwaliteit al gauw 4 à 5000 euro kost. Meer veiligheid bieden daarom vakantiekluizen bij banken. Maar de vraag naar vakantiekluisjes neemt toe en bij veel banken zijn er anno 2015 geen vrije kluisjes meer beschikbaar. Bij andere is het aanbod beperkt en houdt men er een wachtlijst op na. Er bestaat in ons land een tekort aan kwalitatief goede en verhuurbare kluizen.

Midden jaren zeventig van de vorige eeuw, met vrijwel op elke hoek van de straat nog een bankkantoor, was het heel normaal om voor de vakantieperiode een vakantiekluis bij de bank te huren. De minimale verhuurperiode bedroeg meestal 1 maand. Door de geleidelijke afname van bankfilialen, is die gewoonte de laatste decennia een beetje in ongebruik geraakt. Maar sinds de financiële crisis in 2008 valt er weer een toenemende vraag naar vakantiekluizen waar te nemen. De klassieke en veilige opslag van edelmetalen (munten en staven) en diamanten in een bankkluis trekt weer aan. Maar de kluiscapaciteit bij banken is de laatste decennia sterk afgenomen. Oudere banklocaties werden gesloten en nieuwe filialen bezitten ofwel minder kluizen of zagen zelfs helemaal van installatie af.

Geen rekening, geen kluis bij de bank

Door de voortdurende sluiting van bankfilialen zijn er dus steeds minder kluizen bij banken beschikbaar en werkt men met wachtlijsten. Voorwaarde voor het huren van een bankkluis is sowieso bij veel banken dat de huurder een (zakelijke) relatie met de bank onderhoudt. Doorgaans is in dat verband vereist dat men tenminste een rekening bij de instelling aanhoudt.

Inkomenseis voor bankkluis bij ING bank

Vanaf juni 2015 is het beleid bij ING bank nóg verder aangescherpt en geldt er zelfs een inkomenseis. Het volstaat niet langer dat men klant is, wie bij ING een kluis wil huren moet maandelijks ten minste 1.750 euro op zijn bankrekening ontvangen. Overigens beweert ING dat er voorheen ook al sprake was van een inkomenseis, al lag die drempel met 1000 euro maandinkomen een stuk lager. Ouderenbonden en consumentenorganisaties zijn zeer ontstemd over de inkomenseis van ING bank. Men spreekt van pure discriminatie: wat er op iemands bankrekening wordt bijgeschreven, zegt immers nog niets over diens vermogen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elhombredenegro, Flickr (CC BY-2.0)
  • Bijdrage Dagblad De Limburger 3 juli 2015: "Kluisjes voor de rijken"

Reageer op het artikel "Vakantiekluis wordt schaars"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 05-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!