InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verdwijnen voor de deurwaarder: Vertrokken Onbekend Waarheen

Verdwijnen voor de deurwaarder: Vertrokken Onbekend Waarheen

Verdwijnen voor de deurwaarder: Vertrokken Onbekend Waarheen Wie schulden heeft krijgt vroeg of laat te maken met een deurwaarder. Deze treft echter regelmatig de schuldenaars niet op hun woonadres, dat zij inmiddels verlaten hebben. Deze onvindbare personen krijgen vervolgens de notering 'onbereikbaar'. Dit wordt ook wel Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW) genoemd. Men wordt dan uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens (GBA).

Vertrokken Onbekend Waarheen

Een deurwaarder aan de deur

Wanneer je schulden maakt maar deze niet afbetaalt dan kan de schuldeiser besluiten om een incassobureau in te schakelen. Vanaf dat moment communiceer je niet meer met de schuldeiser zelf maar met het incassobureau. Deze zal aanvankelijk een aanmaning sturen. Daarin word je gesommeerd de openstaande schuld alsnog te betalen, aangevuld met de kosten voor de incassoprocedure en de rente over het bedrag. Deze incassokosten liggen wettelijk vast. Over de eerste 2500 euro gaat het om een percentage van 15%, met een minimum van 40 euro.

Betaal je ook na één of meerdere aanmaningen niet dan krijg je te maken met een deurwaarder. Deze kan via een procedure bij de kantonrechter beslag laten leggen op je loon, uitkering en het tegoed op je bankrekening. Als dit ontoereikend is kan ook beslag worden gelegd op goederen die je in je woning hebt staan. Bij dit alles moet rekening gehouden worden met de beslagvrije voet, welke iets onder de bijstandsnorm ligt.

Wat gebeurt er als je niet open doet voor een deurwaarder?

Het is evident dat niemand graag open doet voor een deurwaarder. Kun je dan gewoon volstaan met niet open doen voor de deurwaarder wanneer deze op de stoep staat? Zo eenvoudig is het niet. Na een eerste vergeefse bezoek zal de deurwaarder een bericht achterlaten. Een volgende keer mag hij in het bijzijn van een hulpofficier van justitie ook de deur forceren. Deze neemt dan een slotenmaker mee die de deur op vakkundige wijzen zal openen. De politie zal dan eerste kijken of echter niemand aanwezig is in de woning. Vervolgens kan worden overgegaan tot het meenemen van spullen uit het huis.

Verdwijnen om schulden te ontlopen

Steeds meer mensen zijn letterlijk onvindbaar voor hun schuldeisers. In oktober 2014 was het aantal mensen dat volgens het Bureau Krediet Registratie (BKR) onvindbaar was maar liefst 72.911. In januari 2013 waren dit er nog geen 60.000. De toename van het aantal voor schuldeisers onvindbare personen lijkt sterk samen te hangen met de steeds groter wordende obstakels om in een schuldsaneringsprogramma te komen. Ten einde raad besluiten mensen huis en haard te verlaten met de bedoeling te 'verdwijnen'.

Wat gebeurt er wanneer een deurwaarder moet constateren dat iemand niet meer woont op het enige adres dat men van een persoon heeft? Allereerst wordt dan contact gezocht met de gemeente. Deze zal de betreffende persoon uitschrijven uit het GBA. Vervolgens krijgt hij na onderzoek de notering Vertrokken Onbekend Waarheen (VOW). Dit heeft tot gevolg dat men niet meer in aanmerking kan komen voor uitkeringen en toeslagen en ook geen paspoort of rijbewijs meer kan aanvragen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat bijna de helft van de personen die de notering Vertrokken Onbekend Waarheen hebben gekregen binnen twee jaar toch weer opduiken. Dit gebeurt meestal doordat men zich toch weer in (een andere) gemeente inschrijft. In dat geval kan de deurwaardersprocedure gewoon weer hervat worden, met dien verstande dat de rente over de schuld alleen maar is opgelopen.
Gerelateerde artikelen
Incassobureaus en deurwaardersIncassobureaus en deurwaarders. We hopen allemaal dat we er nooit mee te maken krijgen, maar steeds meer mensen komen in…
Welke kosten mag een deurwaarder in rekening brengen?Over de kosten die een deurwaarder in rekening brengt, doen veel verhalen de ronde. Deurwaarders worden vaak neergezet a…
Hoe dien ik een klacht in tegen een deurwaarder?Deurwaarders zijn openbaar ambtenaar en belast met onder meer de executie van vonnissen. Naast de wettelijke regels rond…
Schulden en eigendommen op andermans naamSchulden en eigendommen op andermans naamSchulden of eigendommen op andermans naam zetten: Schulden maken kan iedereen overkomen, al dan niet bewust. Wanneer sch…
Inschakelen van de deurwaarderInschakelen van de deurwaarderVeel bedrijven schakelen een deurwaarder in wanneer een klant zijn schuld niet kan of wil voldoen. Dit is verstandiger d…
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schulden/vraag-en-antwoord/wanneer-krijg-ik-te-maken-met-een-incassobureau-of-deurwaarder.html
  • Telegraaf - http://www.telegraaf.nl/dft/geld/consument/23315099/___Meer_mensen_onvindbaar_voor_schuldeisers___.html
  • NCRV Altijd Wat - http://altijdwat.ncrv.nl/seizoenen/2014/afleveringen/11-11-2014/nieuws-steeds-meer-mensen-onvindbaar-voor-schuldeisers

Reageer op het artikel "Verdwijnen voor de deurwaarder: Vertrokken Onbekend Waarheen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!