InfoNu.nl > Financieel > Geld > Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!

Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!

Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien! In Nederland wordt veel voedsel verspild, in huishoudens komt het regelmatig voor dat eetbare voeding weggegooid wordt. Wat verstaan we eigenlijk onder voedselverspilling? Hoeveel voedsel wordt verspild door de gemiddelde Nederlander? Welke etenswaren worden het meest verspild en wat zijn de kosten van al deze verspilling voor de portemonnee en voor het milieu?

Wat is voedselverspilling?

Er wordt van voedselverspilling gesproken als voedsel dat voor menselijke consumptie bedoeld is, niet voor dit doel gebruikt wordt. Met andere woorden, voedsel dat nog opgegeten kan worden belandt in de prullenbak.

Hoeveel voedsel verspilt de gemiddelde Nederlander?

Er hebben verschillende onderzoeken plaatsgevonden naar de verspilling van voedsel in Nederland.

De belangrijkste bevindingen staan hieronder weergegeven:

  • Een gemiddeld Nederlands huishouden koopt 368 kilo per jaar aan vast voedsel, dit is per inwoner
  • Van deze 368 kilo aan vast voedsel is 349 kilo eetbaar, 19 kilo is voedselverlies dat niet te vermijden valt
  • Van het eetbare voedsel, de 349 kilo, wordt per inwoner gemiddeld 47 kilo verspild
  • Deze verspilling komt neer op een percentage van 13,6 procent
  • Als een huishouden slechts twee personen telt, komt de verspilling neer op ongeveer 105 kilo per jaar
  • In totaal wordt door alle Nederlanders bij elkaar 0,8 kilogram aan eetbaar voedsel verspild op jaarbasis!

Top 5 meest verspilde voeding in Nederland

  1. Melk en zuivelproducten
  2. Brood
  3. Groente
  4. Fruit
  5. Olieën, vetten en sauzen

Wat kost deze verspilling van voedsel?

Alle Nederlanders bij elkaar gooien voor ongeveer 2,5 miljard euro aan voedsel per jaar weg. Dit is voedsel dat verspild wordt en nog goed eetbaar is. De verspilling van deze etenswaren, komt neer op ruim 150 euro per persoon. Dit is weggegooid geld, dat ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden!

Wat doet deze voedselverspilling met het milieu?

Er gaan veel handelingen aan vooraf, voordat eten in de supermarkt terecht komt. Er wordt bijvoorbeeld energie gestoken in bereiding, bewerking en transport van etenswaren. Als je besluit om voedsel weg te gooien, gooi je dus niet alleen je eigen verdiende geld weg. Ook energie die in de teelt, verpakking, vervoer, bereiding en koeling van het voedsel is gestoken, is voor niets geweest. Met iedere kilo weggegooid voedsel, wordt in wezen 1,3 liter benzine verspild. Als je dit op jaarbasis bekijkt dan wordt door de gemiddelde Nederlander gemiddeld 61,1 liter aan benzine verspild, door het weggooien van eetbare voeding. Dit komt het milieu niet ten goede!

Valt er nog winst te behalen?

De producten die het meest bijdragen aan klimaatbelasting zijn: vlees, zuivel en groenten. Door de verspilling van vlees, zuivel en groenten terug te dringen, zal het klimaat ontzien kunnen worden. Op dit gebied valt nog veel winst te behalen!
© 2014 - 2017 Infoq, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De doggybag in Nederland?In veel landen is het niet meer dan normaal dat het overgebleven eten van een diner in een restaurant mee naar huis word…
Geld besparen door minder voedsel te verspillenGeld besparen door minder voedsel te verspillenHet is belangrijk om eens goed te kijken naar de manier waarop we onze inkopen voor voeding doen en hoeveel voedsel we w…
Minder verpakkingen verspillenMinder verpakkingen verspillenVrijwel alle producten die tegenwoordig gekocht worden door consumenten zijn verpakt in plastic, glas, papier of een and…
Voedselverspilling in NederlandVoedselverspilling in NederlandZowel de boer, de supermarkt als consument maakt zich schuldig aan voedselverspilling. Consumenten gooien hiervan het me…
Voedselverspilling en Wastewatchers BVVoedselverspilling en Wastewatchers BVDe voedselmarkt is één van de meest ‘levendige’ markten in de wereld. Om goed en gezond te kunnen leven hebben vrouwen g…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum
  • Milieu Centraal

Reageer op het artikel "Verspilling van eetbaar voedsel, onnodig weggooien!"

Infoteur: Infoq
Gepubliceerd: 19-04-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!