InfoNu.nl > Financieel > Geld > Knoowy, online marktplaats voor samenvattingen

Knoowy, online marktplaats voor samenvattingen

Knoowy, online marktplaats voor samenvattingen Knoowy is een online marktplaats voor studiedocumenten. Studenten verkopen hun zelfgemaakte samenvattingen en uittreksels via Knoowy en krijgen betaald zodra iemand iets download. De verkoopprijs bepaalt de verkoper zelf. Studenten die ooit eens waardevolle documenten op school hebben gemaakt, hebben op die manier een extra reden om documenten te delen.

Het ontstaan

Veel mensen schrijven zelf documenten. Vooral studenten, die bijvoorbeeld voor elk vak op school een samenvatting maken. Het is jammer dat die documenten vervolgens hoogstens gedeeld worden binnen de eigen vriendenkring. Oprichters Kevin en Ernst richtten daarom de marktplaats voor documenten Knoowy op. Als men beloond wordt, denken de oprichters dat mensen eerder geneigd zijn om hun zelfgemaakte werk te delen met anderen. Het uploaden, oftewel verkopen, van documenten is gratis. Dus gebruikers mogen gratis hun documenten op Knoowy zetten, en kunnen alleen maar geld verdienen.

Hoe werkt het?

Documenten uploaden kan alleen met een account dat men gratis mag aanmaken. Uploaden gaat als volgt:
  1. In een eerste stap, word je gevraagd het document te uploaden. Ook kun je aangeven hoeveel pagina's van je document gratis mogen worden bekeken door bezoekers. Ook kun je bijvoorbeeld een afbeelding uploaden waardoor bezoekers sneller herkennen waar het document over gaat. Een goede afbeelding is bijvoorbeeld de cover van het boek dat je hebt samengevat.
  2. In stap twee moet je aangeven in welke categorie je jouw document wil plaatsen. Ook moet je een titel kiezen, een omschrijving geven en tags instellen. Het is slim om wat meer aandacht hieraan te besteden, aangezien de samenstelling van je titel, omschrijving en tags bepaalt hoe goed je document gevonden wordt bij zoekmachines én op Knoowy zelf. Als laatst bij stap twee moet je aangeven voor hoeveel geld je jouw document wil verkopen. Goede en uitgebreide samenvattingen worden bijvoorbeeld voor 5 euro verkocht.
  3. In de laatste stap, kun je aanvullende informatie toevoegen. Ben je student, vul dan zeker je school en opleiding in. Heb je een boek samengevat? Geef dan aan om welk boek het gaat en geef de auteur en het ISBN nummer door. Zodra je alles hebt ingevuld, wordt je document ter goedkeuring op de website geplaatst. Nu is het slechts wachten totdat je document verkocht wordt!

Geld dat je verdiend komt in je accountsaldo terecht. Hiermee kun je anderen documenten kopen, maar je kunt jouw saldo ook laten uitbetalen zodra je 15 euro hebt verdiend. Het geld wordt dan heel snel op je rekening bijgeschreven.

Documenten kopen kan via je accountsaldo, iDeal, Paypal en Mistercash. Om een document te downloaden ga je naar het desbetreffende document, klik op 'Koop dit document', en kies je de betalingswijze. Om documenten te kopen moet je wel eerst inloggen. Als je een document hebt gekocht, word je ook gevraagd om een beoordeling achter te laten. Sommigen vragen zich natuurlijk af wat voor kwaliteit het document is, maar door middel van een preview en beoordelingen krijg je een goede eerste indruk.

Wat wordt er aangeboden?

Op Knoowy worden momenteel vooral samenvattingen aangeboden van de grootste hogescholen en universiteiten in Nederland en België. Naast bijna 10.000 samenvattingen, kun je er ook aantekeningen, notities, opdrachten, huiswerk en uitwerkingen vinden.

Extra verdienen

Heb je zelf niet zo veel documenten, maar andere mensen in je netwerk wel? Dan kun je zelf toch iets bijverdienen door hen uit te nodigen. Knoowy heeft een referral systeem ontwikkeld waarmee elke gebruiker vrienden, familie en kennissen kan uitnodigen. Zodra iemand zich via jou aanmeldt, dan verdien jij telkens 5% commissie van het aankoopbedrag elke keer wanneer het document verkocht wordt.

Daarnaast is het slim, indien je documenten verkoopt, om extra procenten te verdienen. Standaard verdien je 70% per verkocht document, en gaat 30% als commissie naar Knoowy. Maar als jij enkele acties doorloopt, zoals Knoowy liken op Facebook of meerdere documenten uploaden, dan krijg je telkens twee procent erbij. Je kunt zo je basis commissie verhogen naar 80%.
© 2014 - 2019 Kuifje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via StuviaWerkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via StuviaWil jij geld verdienen aan je samenvattingen, uittreksels, collegedictaten, verslagen, werkstukken, spreekbeurten, scrip…
Hoe maak je een goede samenvattingHoe maak je een goede samenvattingSamenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Sam…
Tips voor schriftelijk rapporterenAls ik kijk naar mijn eigen (toekomstige) functie, in de rol van bijvoorbeeld een Security Officer, zal het vaak voorkom…
Viper: gratis te downloaden plagiaatscannerViper: gratis te downloaden plagiaatscannerPlagiaat is het overnemen van een tekst waar auteursrecht over geldt. Dit kan bewust of onbewust gedaan worden. Om te vo…
Adobe Reader downloaden, installeren en gebruikenAdobe Reader downloaden, installeren en gebruikenMet het programma Adobe Reader kun je .pdf-documenten bekijken. Vroeger heette dit programma Acrobat Reader. Veel bedrij…
Bronnen en referenties
  • https://www.knoowy.nl/

Reageer op het artikel "Knoowy, online marktplaats voor samenvattingen"

Reactie

Nicole, 10-06-2019 16:12 #1
Wat het artikel niet vermeldt, is dat Knoowy je zuurverdiende centen het liefst in eigen zak steekt. Je mag je geld pas opnemen als je 15 euro hebt verdiend, en bij de meeste mensen duurt dat wel even. Je zou dus denken dat je je documenten kunt uploaden en dan rustig afwachten tot je genoeg bij elkaar hebt. Echter staat in de voorwaarden van de site verborgen dat als je 12 maanden niet inlogt, er vervolgens 5 euro per maand zal worden afgeschreven van je account. Er is geen enkele rechtvaardiging om dit te doen, het is onbeschaamde diefstal.

Infoteur: Kuifje
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!