De consument & de colportagewet 2020

De consument & de colportagewet 2020 Colportage komt veel voor, ook in 2022 zal dat zo zijn. Let als consument goed op uw rechten bij colportage. Wanneer men u via colportage wat probeert te verkopen, kunt u zich overvallen voelen door de verkoper. Plotseling wordt u namelijk voor een beslissing geplaatst en doet u een impulsaankoop. Om u te beschermen is colportage apart bij wet geregeld. Wat te doen met colportage op basis van de huidige colportagewet. Wat bij verkoop aan de deur. Valt telemarketing en telefonische verkoop ook onder colportage. Is een aanbetaling verplicht. Draai zo nodig binnen veertien dagen het contract terug. Bij een ongeldige koop via colportage kunt u de koop nietig verklaren.

Colportage 2022, de regels


Wat is colportage?

Bij colportage gaat het om de verkoop van producten, diensten of bijvoorbeeld abonnementen of kredieten, waarbij de verkoper grotendeels het initiatief neemt. Hij komt naar u toe, nodigt u uit voor een besloten bijeenkomst, belt u op een avond onverwachts op voor een afspraak. Omdat deze handelswijze de mogelijke koper kan overvallen en in een relatief kwetsbare positie kan plaatsen, zijn de rechten en plichten van colportage bij wet geregeld. Als u zelf iemand benadert is per definitie geen sprake van colportage. Telefonische verkoop en telemarketing valt niet onder colportage, maar onder de regels omtrent kopen op afstand.

Wat is geen colportage

Geen colportage is het als u:
  • U zelf het initiatief hebt genomen.
  • U van de melkboer, kruidenier of groenteman u aan huis eten en drinken of bijvoorbeeld bloemen verkoopt.
  • U op straat wordt aangesproken door een verkoper voor een losse krant of tijdschrift. Gaat het om een abonnement, dan geldt de bedenktijd die bij colportage hoort.

Hoeveel bedenktijd heeft u

Net zoals bij kopen op afstand online via een postorderbedrijf of telefoon, is er bij colportage sprake van een wettelijke bedenktijd. Bij colportage geldt vanaf een aankoopbedrag € 50 een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Hebt u spijt van het product of de dienst, dan kunt u binnen deze termijn schriftelijk en zonder opgaaf van reden, de koopovereenkomst ongedaan maken. Doe dat het liefste aangetekend om gezeur achteraf te voorkomen. De veertien dagen gaan in vanaf het moment dat de koopovereenkomst is ingeschreven bij Kamer van Koophandel, KvK, binnen het gebied waar de betrokken onderneming gevestigd is. Of de KvK Rotterdam als de betrokken onderneming buiten Nederland is gevestigd. U kunt zelf bij de KvK navragen of de koop al is ingeschreven. Let op de rayon van inschrijving. Als de bedenktijd niet in het koopcontract staat, wordt de bedenktijd verlengd met maximaal twaalf maanden.

Wat is een colportage overeenkomst?

Een colportage koopovereenkomst moet aan bepaalde eisen voldoen. Als niet aan deze eisen is voldaan, kan het contract ongeldig zijn en is er geen sprake van een koopovereenkomst. Het gaat te ver om hier alle vereisten op te sommen, maar enkele belangrijke eisen zijn:
  • De colporteur mag niets verkopen dat door de klant niet betaald kan worden en diens draagkracht overstijgt.
  • Het moet klip en klaar zijn dat de colporteur u wat wil verkopen. Daar moet de colporteur meteen duidelijk over zijn.
  • U moet bij aankopen vanaf €50 een afschrift van de schriftelijke overeenkomst krijgen. Zo’n schriftelijke overeenkomst moet er dus wel zijn.
  • Het contract moet zowel door uzelf als de verkoper zijn ondertekend.
  • De verkoper moet u wijzen op de bedenktijd van 14 dagen en hoe die in zijn werk gaat.
  • Bij het koopcontract moet ook een door de wet voorgeschreven model opzegbrief zijn bijgevoegd. Daarbij moet zijn aangegeven naar welk adres de eventuele opzegbrief moet worden verstuurd.

Ook de colporteur moet aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Zo is het een colporteur of een onderneming waarin of voor rekening waarvan een colporteur werkzaam is, verboden om handelingen tot koop te verrichten, waarvan de colporteur weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de verplichtingen die daaruit voor de desbetreffende particulier kunnen voortvloeien, niet in overeenstemming zijn met diens draagkracht.

Het bel-me-niet register

Ook telefonische verkoop valt onder colportage. Als u geen geheim nummer hebt bet u zo te vinden of de marketeers kopen uw gegevens van andere bedrijven. Maak daarom gebruik van het bel-me-niet-register. Wie in het bel me niet register vermeld staat mag namelijk niet meer gebeld worden voor allerlei producten. De energiebedrijven, telefoonbedrijven en internetverkopers vinden het niet leuk, maar u bent zo van een hoop gezeur af. Als u toch wordt lastig gevallen kunt u dat melden bij het Meldpunt van de Consumentenautoriteit en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Deze kunnen optreden en boetes uitdelen tot een maximum van 450.000 euro per geval.

Aanbetaling doen of niet

Het is wettelijk niet verplicht om een aanbetaling te doen. Het mag wel, maar hoeft niet. Als u akkoord gaat met een aanbetaling, is er geen keuze mogelijk. Lees de voorwaarden dus altijd goed. Denk er aan dat als het bedrijf failliet gaat, u de aanbetaling kwijt bent. Alleen als er een zogenaamde aanbetaling garantie is, kunt u onder bepaalde voorwaarden de aanbetaling terug krijgen. Niet doen, lijkt me.

Slot

Kortom, laat u zich niet verrassen en maak zo nodig tijdig gebruik van uw rechten. Onder colportage ook valt ook de verkoop via de telefoon, internet en televisie, en alle andere gevallen, waarin een verkoper zich rechtstreeks tot u wendt om u iets te verkopen. Onderneem actie, wanneer u later spijt hebt van een aankoop via colportage.
© 2007 - 2024 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Misleiding door energiebedrijvenMisleiding door energiebedrijvenIn het verleden waren marketingacties via de telefoon of via mailingen vaak gericht op verzekeringen. De verdiensten op…
Otto, hoe maakt u een account aan?Otto, hoe maakt u een account aan?Otto is een populair postorderbedrijf waar u zowel direct kunt kopen en betalen, als op afbetaling in termijnen. Zij lev…
Variabele rente consumentenleningenVariabele rente consumentenleningenIn de Wet Consumptief Krediet (WCK) is vastgelegd dat de stijging van rente is beperkt tot een maximum en dat de variabe…
Consument, consumentengedrag en aankoopgedragConsument, consumentengedrag en aankoopgedragOm consumentengedrag en aankoopgedrag te analyseren, kijk je naar vier componenten: het aankoopgedrag, het gebruiksgedra…

Pensioenen: de api geeft meer flexibiliteitPensioenen: de api geeft meer flexibiliteitVindt u de manier waarop u spaart voor uw pensioen ook star en stroef? Mooi, er is ook een flexibelere pensioeninstellin…
Belastingdienst, het T-biljetBelastingdienst, het T-biljetWie geen aangiftebiljet inkomstenbelasting 2020 of 2021 heeft ontvangen, maar toch recht heeft op een teruggave van de B…
Reacties

Kees-Jan, 24-07-2019
Onder het kopje: "Wat is geen colportage?" staat o.a.:
- U op straat wordt aangesproken door een verkoper voor een losse krant of tijdschrift. Gaat het om een abonnement, dan geldt de bedenktijd die bij colportage hoort.

Bij definitie van 'abonnement' vind ik o.a.:
- een contract waarbij een persoon op geregelde tijden (bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks) een tijdschrift of dergelijke ontvangt.
- een regeling, waarbij een eenmalige of periodieke betaling wordt gedaan, welke recht geeft op een gedurende een bepaalde periode onbeperkte gebruikmaking van een bepaalde service.

Ik ben op straat aangesproken door een straatverkoper. Zijn verhaal ging over een "gratis" actie van een krant omdat wij al jaren lid zijn van een andere krant. Maar dat er een wekelijks een klein bedrag voor de krantenbezorger automatisch wordt afgeschreven. Deze persoon heeft niets vermeld over bedenktijd.

Even ter bevestiging. Ondanks het verhaal van de straatverkoper lijkt uit de definitie van 'abonnement' dat ik, ondanks dat de krant "gratis" is, dat ik een abonnement heb en dus volgens de colportagewet gebruik kan maken van bedenktijd.
Klopt dit?
Hoe lang is de bedenktijd?

Bedankt voor het antwoord!
Met vriendelijke groet,
Kees-Jan Reactie infoteur, 25-07-2019
Beste Kees-Jan,
De bedenktijd is normaliter 14 dagen, maar als u niet goed door de verkoper bent geïnformeerd zelfs drie maanden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda Balk, 09-08-2018
Mogen colporteurs verkopen aan mensen die de Nederlandse taal nog niet voldoende matig zijn?
Wij worden in het werk regelmatig gefrondeerd dat er nieuwe contracten (vooral energiecontracten) worden afgesloten met verkeerde informatie. De meeste mensen hebben een minimum inkomen.
Kunnen zij dan na de 14 dagen ook nog onder deze contracten uit. Of kunnen ze sowieso onwettig verklaard worden omdat men niet begrepen heeft waar het over ging?
MVG Reactie infoteur, 11-08-2018
Beste Jolanda Balk,
Minimaal geldt de 14-dagen termijn. Het is voor energiebedrijven wettelijk verboden om zich misleidend op te stellen in de contacten met een klant.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verhoeve, 06-07-2018
Er is volgens mij hier sprake van misbruik van de situatie, daarbij staat er in het contract dat ze BKR toetsing doen, BKR heeft vanaf 2012 terug gekeken en er is geen toetsing bekend, ook niet door een derde partij. Reactie infoteur, 09-07-2018
Beste Verhoeve,
Daar lijkt het zeker op, punt is wel dat het al weer een aantal jaren geleden gebeurd is. Dat maakt het allemaal veel lastiger.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verhoeve, 05-07-2018
Goedendag.
In 2013 stonden twee mensen van Uw huis veilig aan onze deur. Ik zelf was op het moment niet thuis, mijn vrouw wel.
Mijn vrouw heeft de twee binnen gelaten, en stuurde mij een sms met de textuur help, dan weet ik hoe laat het is, ze is een diabeet type 1,en is al jaren bezig met de internist om der goed in te stellen.
Ik heb mijn vrouw gebeld en gevraagd wat er was, ze voelde zich niet goed, en gaf aan twee mannen in huis te hebben, ik heb tegen mijn vrouw gezegd dat ik onderweg ben en dat ze siroop moet gaan drinken.En dat ik 1 van de twee mannen wil spreken, gevraagd aan ze of ze willen wachten en dat ik bijna thuis ben, dit was geen probleem, dus wel.
Bij thuiskomst (+- 10min later) zat mijn vrouw als een zombie op de bank met hele grote ogen, het enigste wat ik alleen nog eruit kreeg was gemummel.
Bloedsuiker geprikt en ze zat op een 1.2 iets lager nog en ze had in een hypocoma gezeten.
Met een noodgang pure siroop er in gegoten, het heeft zo een 20 min geduurd voordat ze er weer een beetje bij was, brood gemaakt voor der, en toen me aandacht op de heren gevestigd, toen bleek dat alles al ingevuld en ondertekend was, en zitten we nog vast aan het contract van 5 jaar, binnen de 8 dagen bedenktijd telefonisch contact gehad en een mail gestuurd, op de mail geen re-sponce en telefonisch kon ik het contract niet opzeggen, een bedenktijd van 8 dagen op een contract van 5jaar?
Geen installatie kosten maar wel 59 euro ervoor betaald.
Daarbij was de draagkracht niet-toegankelijk, volgens uw huis veilig wel, raar dat die BKR kunnen toetsen, een mobiele abonnementen krijgt me vrouw niet, maar dit kan dus wel?
We zijn gestopt met betalen, en nu eisen ze 650 euro, terwijl het hele pakket 899 kost beetje vreemd.
Maar het is misselijk makend om ergens mee door te gaan als er vriendelijk verzocht wordt te wachten, en geloof me je merkt aan een diabeet type 1 echt wel of er iets mis is, hoe pak ik hun aan? Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste Verhoeve,
Vijf jaar geleden gold inderdaad nog een bedenktijd van 8 dagen. Een contract van vijf jaar is niet gebruikelijk, maar u kunt er niet zo maar mee stoppen. Wel kunt u na afloop, dit contract elke maand opzeggen (Wet van Dam uit 2011):

https://financieel.infonu.nl/geld/87780-abonnement-opzeggen-of-stilzwijgende-verlenging-in-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Toine van Os, 13-06-2018
Ik werk weleens als directe verkoper. Ik bezoek de mensen thuis en biedt hen mijn producten aan. Dit zijn producten met een prijs tussen de duizend en drieduizend euro. Ik realiseer me dat dit onder de colportagewet valt. Nu heb ik twee vragen:
1: als een prospect mij benadert via de website of telefonisch voor het maken van een afspraak omdat hij geïnteresseerd is in mijn producten, is het dan nog steeds colportage?
2. Ik speel met de gedachte om, zoals ook in de energiemarkt gebruikelijk is, een opdrachtformulier op mijn Ipad te zetten. De klant kan dan op mijn Ipad tekenen. Later kan ik hem dan de voorwaarden en de annulatiebrief toesturen. Is dat toegestaan? Reactie infoteur, 14-06-2018
Beste Toine van Os,
Als u wordt benaderd via een website, valt dit onder de colportagewet en kopen op afstand. Als u zelf telefonisch wordt benaderd voor informatie en u dan offerte uitbrengt, niet. Bij colportage moeten de voorwaarden bij aankoop bekend zijn, bij kopen op afstand (bestellen via website) moet er ook een annulatiebrief zijn bijgevoegd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Bos, 28-10-2017
Wij zijn thuis benaderd door iemand die zich eerst voordeed als iemand van de Kamer van Koophandel. Later bleek dat iemand van een Bemiddelingsbureau te zijn. Van In Hoofdzaak. We hadden een energiecontract afgesloten. We zouden 200 tot 300 euro per jaar goedkoper uit zijn. We dachten dat het wel goed zou komen en hebben eerst afgewacht. We betaalden echter ongeveer net zo veel als bij de vorige leverancier. Na een aantal keren gebeld te hebben, verzekerde men ons dat het op de jaarafrekening zichtbaar zou worden. We hebben na een jaar besloten, over te stappen en het contract voortijdig beëindigd. Nu kregen we van In Hoofdzaak een boete opgelegd van 726 euro. Deze kosten waren als volgt gespecificeerd: Provisie terug betalen leverancier: 235 euro, Kosten adviseur: 140,00, autokosten: 100,00 administratiekosten: 125,00 en 21% BTW: 126,00 euro. Ik had hier bezwaar tegen gemaakt, kreeg vervolgens een brief met een dagvaarding, die nog niet ingevuld was. Binnen 7 dagen betalen en inmiddels was de boete verhoogd tot 840,63 euro. Ik heb nog een keer gereageerd. In de voorwaarden staat nl dat de boete minimaal 250 euro is en dit dan wel een heel ruim begrip is. Een paar dagen later kreeg ik weer een brief om binnen 3 dagen te betalen, ze anders de bijgevoegde dagvaarding indienen bij de rechtbank in Oost Brabant. Mogen ze zoveel kosten berekenen? Reactie infoteur, 30-10-2017
Beste P. Bos,

De bemiddelaar had u van te voren, bij het afsluiten van het contract, schriftelijk moeten melden dat u aan zulke hoge kosten zou zitten. Anders is het contract waarschijnlijk niet eens rechtsgeldig. Bovendien zijn u beloften gedaan die niet zijn nagekomen. Kijk ook eens naar de klachten bij Radar:http://tinyurl.com/y8m75osh

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C., 30-08-2016
Ik heb voor mijn vakantie koffers gekocht. Tijdens mijn vakantie is de binnenkant helemaal opgescheurd, niet door te veel kleding maar door het slechte materiaal en de slechte ritsaansluiting. De wielen zaten gedeeltelijk los en van een koffers is het wiel er helemaal ingedeukt. Na mijn vakantie ben ik terug gegaan en kreeg ik te horen dat ik geen geen garantie had. Wat kan ik hier voor doen? Reactie infoteur, 01-09-2016
Beste C,
Koffers moeten tegen een stootje kunnen. Maar u spreekt over slecht materiaal van de koffer. Waarschijnlijk is u een ondeugdelijk product verkocht en kunt u zelfs recht hebben op teruggave van uw geld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G., 30-07-2016
Ik ben gisteren gebeld door hetzelfde bedrijf als M. in onderstaande reacties, over korting bij boodschappen. Allereerst heb ik nog steeds geen mail ontvangen. Hierdoor heb ik geen informatie betreffende het bedrijf die de korting verschaft. Ik heb geen rekeningnummer gegeven, enkel NAW en email. Ik heb nog aangegeven dat ik het niet wil en werd tijdens het gesprek gewoon doorgedrukt en gedwongen. Het gesprek werd zonder toestemming opgenomen. Wat moet ik nu doen? Ik kan me nergens afmelden. Reactie infoteur, 31-07-2016
Beste G,
Als u geen gegevens van het bedrijf hebt, is het helaas even afwachten. Krijgt u niet op tijd de gegevens, dan worden de bedenktijd en het herroepingsrecht met 12 maanden verlengd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anna, 12-04-2016
Beste Zeemeeuw,

Eind maart ben ik in een dierenwinkel benaderd door een vrijwilliger van Nederlandse Stichting voor Hulp aan Dieren. Vooruit, dacht ik, ik word donateur. Ik heb een jaarcontract getekend, met halfjaarlijkse afschrijving. Enkele weken later werd bekend dat er invallen zijn gedaan bij o.a. NSHD, omdat er maar 8% van de giften inderdaad naar goede doelen zou gaan. U begrijpt dat ik witheet ben van woede, en wil mijn contract onmiddellijk beëindigen, ook al zijn die 14 dagen voorbij. Er is nog geen geld afgeschreven, dat zou ongeveer 6 weken duren. Ik kan nergens iets daarover vinden, maar mag ik het contract opzeggen op grond van misleiding? Of is er een andere manier om mijn donatie per direct op te zeggen?
Alvast bedankt,
Anna Zaal Reactie infoteur, 13-04-2016
Beste Anna,
U hebt recht op een goede informatie. Als dat niet het geval is, hebt u twaalf maanden extra om op te zeggen, maak daar direct gebruik van. Blokkeer ook een eventuele machtiging bij uw bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerda, 16-03-2016
We hebben een agrarisch bedrijf. De energie is voor zakelijk en prive (1 aansluiting) Er kwam iemand van een adviesbureau langs om een ernergiecontract te verkopen. We hebben na het gesprek geen kopie van het contract ontvangen en geen bedenktijd gekregen. We zijn foutief voorgelicht over de tarieven. Als deze man eerlijk was geweest hadden we geen contract afgesloten. Kunnen wij ook een beroep doen op de colportagewet of geldt dit enkel voor consumenten? Reactie infoteur, 17-03-2016
Beste Gerda,
Bij eerdere gerechtelijke uitspraken werd de colportagewet ook van toepassing voor kleine zelfstandigen (http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBROT:2006:AU9755).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Witteveen, 15-03-2016
Na een overeenkomst op een abonnement te zijn aangegaan blijkt het maandelijkse bedrag hoger te liggen dan wat mij verteld is. Nu heb ik de overeenkomst opgezocht omdat ik begon te twijfelen aan mijzelf. Maar er blijkt helemaal geen bedrag ingevuld door de jongedame die mij het abonnement verkocht. Dom en niet oplettend van mij, ik weet het. Maar ik vroeg mij af of ik nu het abonnement kan opzeggen wegens onvolledigheid?Ik hoor graag uw antwoord hier op. Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste D. Witteveen,
Als het om een koop van meer dan 50 euro gaat, wel: u bent foutief ingelicht waardoor de wettelijke bedenktijd met twaalf maanden wordt verlengd. Maak een kopie van het abonnement waar deze essentiële gegevens in ontbreken en voeg dat bij het afzien van het abonnement (ontbinding koopovereenkomst) bij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Eijk, 24-01-2016
Beste zeemeeuw,

Als eerste bedankt voor je reactie

Ik heb in de brieven die ik verstuurd heb de aanwijzigingen gebruikt die de rechtswinkel bijlmermeer gegeven had dus ik heb hierin uw huis veilig gewezen dat het contract nietig is omdat het contract onder de colportage wet valt omdat er 8 dagen bedenktijd in staat en tevens niet het volledige adres bevat… tevens heb ik ze hierin gewezen op de uitspraak van de rechter in soortgelijke zaken
Aangezien dit door uw huis veilig betwist werd heb ik de volgende brief verstuurd
Hierin heb ik ze gemeld dat ik heb contract opzeg en waarin ik me beroep op de wet van dam omdat een meldkamer contract geen 5 jaar mag duren
Volgens hun was ik niet op de hoogte van de wet van dam en geld dit niet voor mijn contract en willen ze dus niet ontbinden en sturen ze nu dus een incasso bureau op me af Reactie infoteur, 24-01-2016
Beste Van Eijk,
U had zelfs 14 dagen bedenktijd. De datum van uw aangetekende brief geldt als bewijs van annulering totdat het tegendeel is bewezen. U bepaalt of u de wet Van Dam kent en niemand anders. Ook het incassobureau kan niets beginnen. Doe u klacht over dit bedrijf bij de ACM, 070 - 72 22 000.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van Eijk, 23-01-2016
Ook wij hebben problemen met uw huis veilig
Vorig jaar kregen we ineens te horen dat we een betalingsachterstand hadden van 10 maanden.raar dat ze eerst wel automatisch af schrijven dan weer paar maanden niet en dan weer maand wel om vervolgens na ruime tijd te melden dat er een betalingsachterstand is
Dan word je gebeld voor onderhoud als je zegt dat je geen onderhoudscontract hebt beloven ze het na te kijken en terug te bellen dit doen ze wel maar pas na 2 maanden via e mail
Ondertussen ben ik bezig geweest met het contract nietig te laten verklaren omdat ik via tros radar erachter ben gekomen dat het contract nooit vijf jaar mag duren en dat het contract eigenlijl via colportage is ontstaan
Ik heb hun middels een aangetekende brief hierop gewezen maar dit ontkennen ze
Vervolgens stuur ik een aangetekende brief waarin ik het contrsct wil ontbinden en waarop ik me duidelijl beroep op de wet van dam omdat volgens die wet een meldkamer contract niet langer als 1 jaar mag duren
U begrijpt al ook dit betwisten ze en ze verplichten me om te betalen
Ik dach dat een aangetekende brief met een verzoek tot ontbinding en een beroeping op de wet van dam geldig was maar helaas krijg ik nu brief binnen van incasso bureau om toch te betalen
Wat kan ik verder nog doen om toch een ontbinding te krijgen en geen brief meer van incasso bureau Reactie infoteur, 24-01-2016
Beste Van Eijk,
U hebt via de aangetekende brief het bewijs dat uw brief verstuurd is, maar niet zozeer wat er in de brief staat. Hebt u een rechtsbijstandverzekering? De rechtbank in Amsterdam heeft de colportage met beveiligingssystemen van Uw Huis Veilig eerder nietig verklaard (9 april 2015). Zie voorbeeldbrief en klachten in http://tinyurl.com/jzha2ns
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mhvw, 23-12-2015
Moet een colporteur zeggen dat er een bedenktermijn is van 14 dagen of is het achterlaten van een kopie overeenkomst waarin dit staat voldoende? Reactie infoteur, 23-12-2015
Beste Mhvw,
De colporteur moet u de verplichte informatie geven voordat u iets koopt en mag u ook alle informatie vertellen. Let wel, alles vooraf en niet achteraf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 17-09-2015
Bedankt voor uw reactie. Bij deze nog een aanvulling op onderstaande mail. Een dag na mijn bericht, heb ik alsnog een mail ontvangen van het bedrijf met daarin de link en benodigde gegevens. Hierna heb ik mij gewoon af kunnen melden omdat ik er toch geen goed gevoel over had. Er werd keurig geantwoord dat ze mijn bericht hadden ontvangen en me uit zouden schrijven.
Graag wilde ik dit even rechtzetten. Reactie infoteur, 18-09-2015
Beste M,
Aha, gelukkig. Dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 15-09-2015
Gisteren werd ik telefonisch benaderd door een man over het krijgen van korting op boodschappen. Hij zou een mail sturen met daarin alle relevante info zodat ik alles nog eens na kon lezen. Dit heeft mij helaas doen besluiten om hierin mee te gaan. In deze mail zou een link staan met inloggegevens zodat ik gebruik kon maken van de aangeboden diensten. Indien ik na twee weken zou besluiten hier geen gebruik meer van te maken, kon ik dit telefonisch of per mail laten weten. Anders zou er jaarlijks een bedrag van €95 worden afgeschreven. Vervolgens worden er een paar vragen gesteld wat wordt opgenomen op een bandje. Veel gegevens waren al bekend en hoefde ik alleen te bevestigen.
Nu ben ik bang dat ik die mail helemaal niet zal ontvangen, waardoor ik ook geen telnr. of email adres heb waarbij ik me kan afmelden. Ik twijfel nu zelfs ook aan de naam van het bedrijf (ik begreep dat er namens voordeelwinkel werd gebeld, maar kan hier niks terugvinden wat van toepassing zou kunnen zijn op het aanbod).
Er is tot nu toe nog niks afgeschreven, maar wat moet ik doen? Ik heb mijn bank gebeld, maar zij kunnen niets ondernemen zolang er nog niets is afgeschreven. Reactie infoteur, 16-09-2015
Beste M,
Vervelend, want misschien was men alleen uit op uw gegevens en uw rekening. Wat de bank misschien wel kan doen is een andere rekening voor u openen en uw huidige rekening blokkeren. Dan kunt u nog snel uw geld even op de andere rekening zetten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Alex, 04-07-2015
Afgelopen vrijdag 3 juli 2015 ben ik indringend benaderd door een jongeman die telegraafabonnementen verkoopt.
Hier ben ik helaas ingetrapt. Het abonnement gaat in op 15-9-2015 voor 2 jaar.
Het formuliertje heb ik ondertekend bij een geantidateerde datum: 3-6-2015. Dat heb ik vandaag pas opgemerkt.
Ik ben dus duidelijk opgelicht, want zo zijn hij die 14 dagen bedenktijd verstreken. De verkoper heeft wel leveringsvoorwaarden meegegeven, maar niet een modelopzegformulier. Ook heeft hij mij niet gewezen op 14 dagen bedenktijd.
Er staat ook geen naam van de verkoper op het formulier.
Heb ik nog een kans om alles op te zeggen? Wat raad u mij aan? Reactie infoteur, 05-07-2015
Beste Alex,
Ik raad u aan direct met de Telegraaf contact op te nemen. Zij kunnen ook zien wanneer het abonnement is doorgegeven. Opvallend is ook dat het een abonnement voor twee jaar is. Dit is nogal ongebruikelijk, maar er loopt een actie waarbij u dan als u dat wilt ook een (gratis) Samsung Galaxy A3 krijgt toegestuurd. Telegraaf Abonneeservice: 088-824 824 2.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Reinders, 22-05-2015
Hallo,

In november 2012 hebben wij een kontrakt afgesloten bij Huisveilig voor 5 jaar. Op zich geen punt. Van de week werd ik gebeld met het feit dat er een of twee termijnen niet van mijn rekening af is geschreven het afgelopen jaar. Vreemd dat je dit pas een 6 maanden later hoort. Echter toen ik mijn bank rekening ging bekijken. Bleek dus dat er wordt afschrijven te pas en te onpas. Nooit geen vaste datum.Een aantal maanden zelfs dubbel afgeschreven. Kan dit een reden zijn om van je kontrakt af te komen? Heb er geen vertrouwen meer in. Reactie infoteur, 22-05-2015
Hallo M. Reinders,
Als dubbel wordt afgeschreven, kunt u het bedrag zelf storneren. Dit is op zich nog geen grond om uw contract op te zeggen, maar wel vervelend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Meerts, 08-05-2015
Eind maart een verkoper aan de deur gehad voor kunststof kozijnen. Ook ik dacht dat het om een vrijblijvend gesprek ging maar blijkt toch een koopovereenkomst te hebben gesloten onder voorbehoud van financiering.
Nu is er tijdens het gesprek niks gezegd over een bedenktermijn, ook heb ik geen formulier gekregen om van de koop af te zien. Nu heb ik hem vorige week een mail gestuurd en aangegeven dat hij niet heeft voldaan aan zijn informatie plicht en dat daardoor de bedenktermijn 12 maanden is geworden en heb ook meteen de koopovereenkomst ontbonden. Nu begint hij te dreigen met zijn bedrijfsadvocaat dat de overeenkomst wel geldig is en noemt ineens wel een bedenktermijn van 8 dagen…

Is het voldoende dat ik hem al via de mail heb mede gedeeld dat hij zijn informatieplicht niet is nagekomen of moet ik die brief ook aangetekend versturen. Wie heeft nu gelijk? Reactie infoteur, 08-05-2015
Beste J. Meerts,
Het beste stuurt u ook een aangetekende brief. U hebt gelijk. De bedenktijd is bovendien minimaal 14 dagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Flow, 09-04-2015
Aanvulling op mijn bericht van 22-02-2015, ook voor mensen in soortgelijke situatie. Ik heb mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld, een aangetekende opzegbrief verzonden en begrepen dat tussentijdse opzegging alleen mogelijk is middels het betalen van een afkoopsom. Nu zoekt de verzekering uit of ik een significant voordeel heb opgedaan door voor 5 jaar te tekenen, mogelijk doordat uwhuisveilig het contract een abonnementsvorm noemt. Als het beveiligingssysteem gratis wordt aangeboden bij het abonnement van 5 jaar, heb ik pech vermoed ik. Als ik middels het abonnement tevens betaal voor het beveiligingssysteem, komt het denk ik goed. Afwachten dus nu. Reactie infoteur, 09-04-2015
Beste Flow,
Ben benieuwd. Dank u wel voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Heleen, 06-03-2015
Ik las net de vraag van Ellen uit 2011. Ik werd woensdag j.l. Ook aangesproken door iemand van Stichting DierNL, met exact dezelfde vraag: of ik mijn stem uit wilde brengen tegen dierenleed. Ook ik dacht: ff handtekening en klaar, en toen het om doneren bleek te gaan vond ik het eigenlijk vervelend om terug te krabbelen omdat ik uiteraard al had gezegd van ja hoor natuurlijk wil ik mijn stem uitbrengen. Deze dames stonden echter niet voor, maar IN de Albert Heijn. Is er dan sprake van colportage met de bijbehorende bedenktijd van 14 dagen? Reactie infoteur, 06-03-2015
Beste Heleen,
Ja ook dat is colportage.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Han, 01-03-2015
Op vrijdag 27 feb 2015 werd ik thuis benaderd door een "adviseur" van ZIGGO. Het handelde over een mogelijke overstap van de KPN naar ZIGGO terzake "Alles in 1"( Internet, TV en bellen). De adviseur trachtte op allerlei mogelijke manier duidelijk te maken, dat ZIGGO in diverse opzichten beter was dan mijn huidige provider de KPN. Goedkoper, efficiënter, sneller (meer MB's) etc. Had mijn twijfels. Na veel heen weer gepraat toch gepraat. Mijn gegevens op een laptop getoond. Doch toen ik reeds een half uur later een afschrift kreeg bleek, dat onder aan het contract was vermeld: "Ik verzoek Ziggo te beginnen met het leveren van de dienst tijdens de bedenktermijn. Als ik binnen de bedenktermijn annuleer, dan ben ik aan Ziggo de pro-rato abonnementskosten schuldig en eventuele verbruikskosten zoals bijvoorbeeld Video- en gesprekskosten". Van deze bepaling heb ik geen kennis kunnen, noch is het mij medegedeeld. Evenzo is geen gewag gemaakt van een recorder voor een 2e toestel. Gelet op de inhoud van het contract en de voorstelling van zaken wens ik het contract te annuleren. Ter uwer info er was bij de mail een herroepingsformulier gevoegd, die ik defacto onmiddellijk ingevuld had willen retourneren, doch gegeven de inhoud van de hierboven genoemde bepaling nog even gewacht. Is er uwerzijds een indicatie hoe het onderhavige aan te pakken? Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste Han,
Het beste kunt u per direct aan Ziggo laten weten dat u afziet van het via colportage aan de man gebrachte abonnement. U bent niet goed ingelicht door de colporteur en maakt dus gebruik van uw herroepingsrecht. Kosteloos natuurlijk, omdat eigenlijk door de foute voorlichting en de opdringerigheid van de colporteur een eventueel zo tot stand gekomen abonnement ongeldig is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Flow, 22-02-2015
Augustus 2013 ben ik imulsief ingegaan op het aanbod van een verkoper van een zeer voordelig (niet dus!) 5 jaar abonnement op een beveiligingssysteem van Uwhuisveilig. Ik had al gauw spijt maar was te laat met opzeggen zonder reden. In november 2013 heb ik gevraagd per mail hoe ik er vanaf kon komen, antwoord: middels afkopen van de som t/m 60 maanden. Daar heb ik geen actie op ondernomen.

Nu las ik kortgeleden over de Wet van Dam. Als ik heb getekend voor n contract van 5 jaar en ik wil toch na 2 jaar opzeggen, kan dat dan inderdaad? En hoe kan ik dat het beste doen? In opzegbrief per x augustus 2015 (na twee jaar) opzeggen en verwijzen naar de Wet van Dam? Aangetekend versturen en om een bevestiging vragen?

Graag ontvang ik reactie, dank u wel. Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste Flow,
Op grond van de Wet van Dam is er (na een jaar) een opzegtermijn van 1 jaar. Schrijf een opzegbrief waarin u aangeeft dat u basis van de Wet van Dam uw abonnement per 1 april wilt opzeggen. Kijken wat de reactie zal zijn, want u hebt wel voor vijf jaar getekend:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/87780-abonnement-opzeggen-of-stilzwijgende-verlenging.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H., 09-02-2015
Beste,

Onverwachts liep er een verkoper mijn winkel binnen betreffende een prachtig mooi super deluxe alarm/camerasysteem. Op papier zag alles er netjes uit en besloot met deze beste man in zee te gaan. De installatie van het systeem moest en zou de volgende dag al plaatsvinden.
Inmiddels is het systeem geïnstalleerd en voldoet totaal niet aan de verkooppraat en mijn daarbij horende verwachtingen. Geldt hier nog steeds de wettelijke bedenktijd ondanks dat het systeem al gehangen is?

Mvg, Reactie infoteur, 10-02-2015
Beste H,
Als u ondernemer bent, is de colportagewet alleen van toepassing als u een kleine zelfstandige bent. De wettelijke bedenktijd geldt dan inderdaad. De koopakte moet bij colportage wel aan bepaalde vereisten voldoen, anders is de koop nietig. In de koopakte moet minimaal staan: naam en adres van de colporteur, het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel, het totaalbedrag van de aankoop, de handtekeningen van de koper en colporteur, de datum van de overeenkomst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kim, 18-11-2014
Hallo ik heb een offerte voor kunststof kozijnen getekend dacht ik. Blijkt een koopovereenkomst te zijn. Volgens de colporteur zat ik er niet aan vast totdat de financiële afdeling is langs geweest. Ik heb meteen gezegd dat ik er nog niet zeker van was maar hij bleef zeggen dat ik dan nog nee kon zeggen. Nadat hij weg was zag ik pas dat er achterop de overeenkomst algemene voorwaarden stonden dat ik binnen 8 dagen kon annuleren per aangetekende brief. Ik heb geen anuleringsformulier erbij gekregen en meneer heeft niks gezegd over bedenktijd. Ik heb meteen na het lezen gebeld met deze meneer maar hij bleef zeggen dat ik toch nergens aan vast zit

Ik heb een aangetekende brief gestuurd maar deze wordt niet afgehaald en op mijn gewone brief en mail wordt niet gereageerd.
Hoe bewijs ik nu dat ik op tijd heb geannuleerd? Stel dat het bedrijf zegt dat zij niks heeft ontvangen. Ik lig er echt wakker van het gaat om een heel groot bedrag.

Bvd Reactie infoteur, 19-11-2014
Beste Kim,
Meld uw klacht bij de Autoriteit Consument & Markt: 088 - 070 70 70. Ook per mail. Misschien kunt u uw brief ook per direct deponeren bij een notaris als bewijs van opzegging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maciej, 11-11-2014
Op 05/11/2014 mijn vrouw heeft overeenkomst met Uwhuisveilig getekend voor 5 jaar. We hebben 14 dagen om te annuleren. we hebben mail gestuurd voor overeenkomst annuleren en krijgen we dit:

Bedankt voor uw mail.
U geeft aan uw overeenkomst graag te willen opzeggen, helaas kan dit niet kosteloos. U heeft een overeenkomst getekend voor de duur van 60 maanden.
Tussentijds beëindigen verloopt middels een afkoopsom. Hierbij worden de resterende maandtermijnen bij u in rekening gebracht met een korting van 15% of 20%, afhankelijk van de omstandigheid of u het alarmsysteem wel of niet in uw bezit wilt houden.
Mocht u alsnog willen ontbinden en een officiële afkoopsom willen ontvangen, kunnen wij u deze altijd toezenden. In dat geval vragen wij u om op deze email te reageren.
Er van uitgaande u voldoende te hebben geïnformeerd, verblijf ik.

Wat moeten we doen? Reactie infoteur, 12-11-2014
Beste Maciej,
Neem contact op met de Autoriteit Consument & Markt: 088 - 070 70 70.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

F., 11-10-2014
Ben gebeld voor een offerte voor kunstof kozijnen.
Afspraak gemaakt telefonisch wanneer ze langs konden komen.
Meneer kwam gelijk met een leuk bedrag en dan zou er later een financiële adviseur komen om alles nog door te nemen.
Zag later pas dat het om een koopovereenkomst ging.
Er staat niet in de algemene voorwaarden of ik het contract nog kan ontbinden.
Weet iemand wat ik moet doen. Reactie infoteur, 11-10-2014
Beste F,
1. U kunt zo snel mogelijk een aangetekende brief sturen waarin u aangeeft dat u bij het lezen van de papieren vanmorgen hebt gemerkt dat u zonder dat te weten en zonder daarop te zijn gewezen door de verkoper, een koopovereenkomst lijkt te hebben getekend. Dit terwijl u tijdens het colportagegesprek hebt duidelijk gemaakt niet te willen kopen maar slechts interesse hebt om geïnformeerd te worden. Op deze manier handelen buiten de verkoopruimte (colportage) is in strijd met de wet. Daarmee is de koopovereenkomst nietig.
3. Sinds 13 juni 2014 hebt u ook een bedenktijd van 14 dagen. Als die nog niet voorbij is, kunt u ook daarvan gebruik maken (aangetekend kenbaar maken dat u van de koop afziet). U had ook een formulier moeten krijgen, waarmee u de koop gemakkelijk ongedaan kunt maken.
4. Natuurlijk kunt u ad 2 en ad 3 combineren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans Hendrikse, 09-09-2014
Ik heb via Vakantieveilingen een hotel gewonnen omdat ik per ongeluk op ( koop het nu ) drukte met mijn muis ik had het niet in de gaten, achtereenvolgens probeerde ik om bij bieden terug te komen, dit lukte niet en toen zat ik aan de koop vast, ik heb contact gezocht met vakantieveilingen.nl en die zeiden dat ik gewoon aan de koop vast zat en er geen uitzondering gemaakt wordt.
Mijn vraag is, klopt en kan dit. het gaat hier om een bedrag van 64 euro.

Mt vr gr Hans Hendrise Tel 0645568112 Reactie infoteur, 10-09-2014
Beste Hans Hendrikse,
Helaas zit u dan aan de koop vast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Spek, 08-09-2014
Wij hebben een contract van 5 jaar bij uwhuisveilig. Deze is aan de deur verkocht. Een jaar verder zijn we alle problemen met incasso zat en willen we af van het contract. Ze schrijven de bedragen te vaak en onregelmatig af, soms wel twee keer per maand. Na heel vaak aangeven veranderd er niks. In de wet van dam staat dat een contract maximaal twee jaar aangegaan kan worden, mits er financiële korting tegenover staat. Kunnen we het contract dus na twee jaar opzeggen? Moeten we dan ook verplicht de resterende 3 jaar? Of een extra vergoeding? Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste Spek,
1. Als u het contract van vijf jaar hebt getekend voordat de wet van Dam van kracht werd ( 1 december 2011) zit u er zeer waarschijnlijk vijf jaar aan vast, anders niet en is het contract maandelijks opzegbaar. Een verkeerde incasso kunt u ook zelf storneren:

http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/87780-abonnement-opzeggen-of-stilzwijgende-verlenging.html

https://financieel.infonu.nl/geld/5879-laat-een-onjuiste-incasso-terugboeken.html

2. Het is jammer dat deze zaak al minimaal een jaar loopt, want wellicht heeft de verkoper zich niet aan de colportagewet gehouden en u vooraf onvoldoende ingelicht. Een rechtszaak weegt waarschijnlijk niet op tegen de kosten van een rechtszaak en staat los van de Wet van Van Dam. Maar u kunt het proberen aangezien een termijn van vijf jaar ook wel erg lang is en er misschien nog wel meer fouten gemaakt zijn.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. A. van Ravesteijn, 14-06-2014
Geldt de 8 dagen bedenktijd ook wanneer men een midweekvakantie boekt in Nederland? Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste C. A. van Ravesteijn,
De bedenktermijn van (inmiddels) 14 dagen geldt ook voor vakanties als die niet via een veiling zijn afgesloten:

https://financieel.infonu.nl/diversen/8172-kopen-op-afstand-is-bij-wet-geregeld.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Borsboom, 20-03-2014
L.S.
Gisteren (19-3-2014) pasten we op de kleinkinderen in Esdoornlaan te Delft. Er werd aangebeld door een jongeman die was uitgedost met een badge en nog iets anders aangaande de Bank-Giro-loterij. Desgevraagd zei hij dat hij niet zozeer iets wilde verkopen maar dat hij een cadeautje wilde aanbieden. Hij zei dat de wijk (de delftse " Bomenwijk") was uitverkoren. Me zolen!
Mij dunkt gaat het om ongevraagde benadering. Zie ik dat goed? Reactie infoteur, 20-03-2014
Beste D. Borsboom,
Dat ziet u goed: u hebt niemand uitgenodigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Astrid, 13-10-2013
Mijn moeder van 83 is weer eens iets aangesmeerd. De 8 dagen bedenktijd zijn al verlopen. Er was toch zoiets van een coulance regeling voor 65+, zodat zij wat meer bedenktijd hebben? Ik kan er niet over terugvinden op internet. Ik woon niet dicht bij mijn moeder in de buurt en kom dus niet iedere week, ik kan niet altijd binnen de 8 dagen opmerken als er weer eens iemand aan de deur is geweest.
Met vriendelijke groet, Astrid Reactie infoteur, 14-10-2013
Beste Astrid,
Sommige bedrijven zijn coulanter bij ouderen, maar het staat niet in de wet. Ik zou wel bellen als ik u was. Bovendien moet aan de wettelijke regels zijn voldaan dat uw moeder bij wat grotere aankopen direct een bewijs van de koopovereenkomst krijgt die door uw moeder en verkoper is ondertekend. Ouderen worden helaas regelmatig het slachtoffer van colportage.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 09-10-2013
Juni 2012 colporteur aan de deur van securitas met aanbod voor een alarmsysteem. Op contract, het enige wat ik kreeg en gelezen heb, staat een eenmalig aanschaf en installatiekosten totaal van 225,= euro plus een abonnement van ruim 30,= euro per maand voor de meldkamer met de duur van 5 jaar. Later, na diverse telefoontjes en e-mails met securitas, bleek de verkoper niet van securitas, maar van V&S beveiligging te zijn, heeft hij de algemene voorwaarden voor mij achter en verborgen gehouden en mij in de waan gelaten de alg. voorwaarden te hebben gelezen die op contact in de kleine lettertjes stonden. Heeft hij in verkoopverhaal mij meerdere malen overtuigt dat er geen verdere kosten verbonden waren, blijkt nu niet waar te zijn, er zijn wel kosten aan verbonden voor onderhoud en reparatie en de paar tientjes die volgens hem de verhuizing zouden kosten, bleek 300,= euro te zijn. Ik hem nadrukkelijk deze vragen heb gesteld omdat ik een maand later, na het tekenen van contract, 65 jaar zou worden en alleen van een AOW moest leven, ik er niet aan begonnen was, als ik dit had geweten. Januari 2013 alarm stuk, geen garantie meer, kan reparatie niet betalen, me bij de meldkamer heb laten afsluiten en nog moet ik iedere maand betalen. Weet me geen raad meer. Hoor nu dat volgens de wet van dam, een contract niet lager mag duren dan 2 jaar, is dat zo en hoe kom ik van contract af?
vr.gr.
Maria. Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste Maria,
Als u een abonnement hebt, kunt u die maandelijks opzeggen:

https://financieel.infonu.nl/geld/87780-abonnement-opzeggen-of-stilzwijgende-verlenging-in-2020.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frank, 06-08-2013
Vraag. De buurvrouw heeft n contract getekend met Ieren om de gevel te reinigen en opnieuw te voegen. Zij hebben aangebeld, de buurvrouw is volgens mij overdonderd, die gasten beginnen morgen. Kan zij het werk nog weigeren te laten uitvoeren? Valt zoiets ook onder de colportagewet? Ik weet ook niet waar n schriftelijke afzegging naar toe moet, staat geen adres op hun busje. Reactie infoteur, 07-08-2013
Beste Frank,
Dit zal geen contract zijn maar een opdracht en die valt niet onder de colportagewet. Het is niet gerustellend als vreemden aanbellen en morgen al beginnen. Mevrouw kan wel aangeven dat ze van de opdracht afziet, maar ik weet ook niet wat ze precies getekend heeft. Ze kan zeker met de wet schermen maar het is de vraag of de Ieren daarin trappen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruud, 11-02-2013
Mijn vader (81jr) is ongeveer hetzelfde overkomen als het geval van Emmy. More advies belde mijn vader en wilde de uitvaartpolis van mijn vader komen beoordelen op een eventuele onderverzekering. Mijn vader dacht eigenlijk dat deze mensen van Yarden waren en stemde in met dit verzoek. More kwam langs en meldde natuurlijk dat mijn vader onderverzekerd was. More advies kon een aanvullende verzekering afsluiten voor mijn vader. Mijn vader voelde zich overrompeld en tekende de overeenkomst. Na een uur kreeg hij al spijt en heeft met More gebeld om de overeenkomst te annuleren. Een dag later heeft hij het nogmaals per aangetekende brief gedaan. Dat kon, alleen moest hij dus wel de bemiddelingskosten ad. € 400 betalen. Mijn vader weigert te betalen. More blijft aanmaningen sturen en dreigt met een incasso kantoor. Staat More advies in zijn recht? Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste Ruud,
Als uw vader binnen acht dagen afwijzend heeft gereageerd en daarvan het bewijs heeft, heeft More ongelijk. Uw vader staat volledig in zijn recht. Leg dit ook vast in mailtjes. Laat dit per brief ook aan het incassobureau weten. Gegeven de leeftijd van uw vader, kan het geen kwaad als u ook zelf More belt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emmy, 28-12-2012
Ik wou jullie toch even bedanken voor het advies, het is allemaal goed afgelopen en geregeld.
Heel erg bedankt en een fijne jaarwisseling.

Met vriendelijke groeten,
Emmy Reactie infoteur, 29-12-2012
Beste Emmy,
Fijn dat ik u zo kon helpen. Dank voor uw reactie en ook u een fijne jaarwisseling toegewenst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emmy, 01-12-2012
Hartelijk bedankt voor de reactie, ik heb mijn verzekeringsmaatschappij laten weten wat er gebeurd is, aangifte gedaan bij de politie en een aangetekende brief naar More en naar de nieuwe verzekeringsmaatschappij gestuurd.
Ik werd gebeld door die adviseur die bij mij geweest was.
Hij zat op kantoor bij More met de directie en die luisterde mee.
Hij zei dat ze het heel vervelend vonden dat dit gebeurd was en als ik minder zou vangen van die afkooppolis dat ze dan het bedrag wel wilde aanpassen.
Ik heb gezegd dat ik dat niet doe (dit was dus een reactie op me mailtje) en dat er nog een aangetekende brief onderweg is en dat ik bij me oude verzekeringsmaatschappij blijf.
Heb nu nog een probleem, ik kan nergens een bankrekeningnr. van More vinden.
Factua B.V. gaat het innen voor More en ook daar kan ik geen bankrekeningnr. van vinden. Reactie infoteur, 02-12-2012
Beste Emmy,
U kunt een niet correcte afboeking zelf direct laten storneren. Of via internetbankieren of via de klantenservice van uw bank.
2. Als het goed is zal More na uw telefoontje en brief niet meer van uw rekening afboeken. Leg ook dat vast in een mailtje.
3. Uw bank weet wellicht wel het nummer van Factua BV en kan dat blokkeren. Hun nummer zal ook bij de KvK bekend zijn. Tot slot kunt u ook Factua BV per mail waarschuwen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Emmy, 29-11-2012
Ik werd gebeld door More advies of ik een afspraak wilde maken met een adviseur om te kijken of ik een woekerpolis uitvaartverzekering had en vroeg meteen zijnj jullie een verzekeringsmaarschappij dan toe zei hij nee wij komen alleen kijken of u een woekerpolis heeft en gaan kijken of we geld voor u terug kunnen krijgen, nou wie wil dat niet, dus die man kwam gisteravond, heeft de polis bekeken en zei je hebt een woekerpolis en kwam metten met de opmerking ik zou hem afkopen en een nieuwe polis afsluiten en voor ik er erg in had zat hij al een formulier in te vullen van een andere verzekeringsmaatschappij en of ik even wilde tekenen, ik was zo verbluft dat ik het ook nog deed met me stomme kop maar nu komt de kloe, hij heeft een opzegbrief opgesteld voor me oude verzekeringsmaatschappij met de vermelding dat ik hem af wil kopen en daar wil meneer 500, - euro van hebben.
Hij heeft me ook niet verteld dat ik 8 dagen bedenktijd heb.
Heb er spijt van en wil gewoon bij me oude verzekeringsmaatschappij blijven, heb hem vanmorgen gebeld maar hij had alles al op de post gedaan zei hij.
Ik heb ook geen copie van de opzegbrief gehad van hem.
Is dit colportage en wat kan ik doen om te zorgen dat ze die 500, - niet van me bankrekening kunnen halen? Reactie infoteur, 29-11-2012
Beste Emmy,
1. Als u de oude verzekering niet wilt opzeggen, moet u dat uw verzekeringsmaatschappij snel laten weten. Gewoon vertellen wat er gebeurd is.
2. Dit is zeker colportage en als u zich bedrogen voelt, kunt u aangifte doen bij de politie.
3. Laat More advies per direct weten dat u zich overvallen voelde en helemaal niet van plan was te tekenen, maar zich min of meer verplicht daartoe voelde. Dit is een consumentenkoop en u wilt daar per direct vanaf. Laat dat ook schriftelijk, liefst aangetekend, weten. Laat het ook per mail weten.
4. Een ongewenste afboeking van uw bankrekening kunt u per direct storneren. Misschien kan de bank een incasso door More advies ook vooraf blokkeren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jo, 07-09-2012
Hallo,
Gister avondstond er een man voor de deur die beveiliging en brandinstallaties gratis zou weggeven ivm het vergrote inbraak risico in ons dorp, en of hij even binnen mocht komen voor uitleg. Deze man binnen gelaten, en er kwam uit dat het over een contract van 5 jaar ging, en dat je dan de installatie hebt afbetaald, dus niet gratis, dit uitgerekend zou het op 2100 euro komen. Wij zagen het toch wel zitten, maar ik wil bedenktijd en die is 8 dagen hier op heeft niet veel gezegd dan alleen 8 dagen, Toch moest ik gelijk een contract tekenen, de man zijn naam staat erop maar zijn pas nummer is erg onduidelijk. Hij belde naar het hoofdkantoor voor een afspraak te bevestigen voor te installeren en dat zou 10 oktober zijn. Nu twijfel ik veel omdat ikzelf bij hetzelfde bedrijf in een andere tak werk, en daar is hier niets over bekent dat ze beveiligingsinstallaties voor woonhuizen verkopen. Graag wil ik het op zeggen maar ik mis 1 ding en dat is de door de wet geschreven opzegbrief met de daarop verwezen opzeg adres. Mijn vraag is nu is deze overeenkomst nu nietig of niet. En hoe moet ik het contract versturen en opstellen? Reactie infoteur, 07-09-2012
Hallo Jo,
1. Het contract is inderdaad nietig, maar de colporteur gaat daar niet van uit. Die weet nog nergens van. Daarom is het zaak om zo snel mogelijk aan te geven dat u van een eventueel contract afziet.
2. Maar waar moet de brief heen? Hebt u geen enkel adres en is hij ook niet bij buren langs geweest die misschien meer weten?
3. Ik zou toch een aangetekende brief en/of email sturen naar het hoofdkantoor en aangeven dat er u afziet van een eventueel abonnement binnen de geldende termijn van 8 dagen en dat er naar uw mening al helemaal geen sprake is van een geldig abonnement omdat de opzegbrief en gegevens van het bedrijf u niet zijn overhandigd. Ook als uw brief niet aan het juiste adres is, hebt u in ieder geval op schrift dat u tijdig hebt afgezegd. Dat het niet aan het goede adres was, kon u niet weten.
4. Als u ook uw rekeningnummer hebt doorgegeven, sluit ik fraude met uw rekening niet uit: rekeningnummer en handtekening zijn bij de man bekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anita, 04-09-2012
Vraagje: mijn partner heeft een installatiebedrijf. De gouden gids heeft hém benaderd, om te adverteren in hun gids. Hij meende gezegd te hebben om een offerte te sturen. Nu krijgt hij al een factuur toegestuurd van 600 euro. Na telefonisch contact te hebben opgenomen met de gouden gids, vertelden zei dat mijn partner wel degelijk akkoord was gegaan met een plaatsing in hun gids. Dit was dus niet de bedoeling! Geldt hier ook de wettelijke bedenktijd van 8 dagen?
Met vriendelijke groet, Anita Reactie infoteur, 04-09-2012
Beste Anita,
Ja ook hier geldt de termijn van acht dagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tony Balnikker, 29-08-2012
Hallo,
Ik heb me door iemand aan de deur laten overhalen om contract te tekenen voor installatie van een beveiligingssysteem, inclusief maandelijkse bijdrage voor meldingskamer. Verkoper is echter na ongeveer 2 weken teruggekomen met een nieuw aanbod, dat wij aantrekkelijker vonden en waarmee we akkoord gingen. Hij heeft het oorspronkelijke contract daartoe met de hand ter plekke zitten wijzigen, er is niet opnieuw ondertekend en de datum van het oorspronkelijke contract is niet gewijzigd. Ik kreeg ondertussen echter spijt van de aankoop (toch wel erg hoge kosten in vergelijking met andere aanbieders) en wilde het contract opzeggen. Ik deed dat met aangetekende brief binnen 8 dagen na de datum dat ons het herziene aanbod werd gedaan. Ik heb in die brief ook aangegeven dat ik uitging van de datum van het herziene contract en dat ik het niet juist vond dat de verkoper de datum van het herziene contract niet had gewijzigd. Het verkopende bedrijf houdt echter vast aan de datum van het oorspronkelijke contract (maar wel met de afspraken volgens het nieuwe contract) en geeft aan dat we niet binnen 8 dagen hebben geannuleerd en wil ons boete in rekening brengen van bijna 400 euro conform de voorwaarden. Ik heb een aangetekende vervolgbrief geschreven, waarin ik nogmaals onderbouw waarom ik het niet eens ben met gang van zaken. Ik heb nog niets teruggehoord van het bedrijf, maar ben bang dat ze niet reageren en straks opnieuw een rekening sturen van bijna 400 euro. Mijn vragen: heb ik het juist dat moet worden uitgegaan van de datum van het nieuwe contract (hoewel nieuwe datum lastig is te bewijzen omdat deze niet op contract staat) en is een "boetebedrag" van 400 euro i.v.m. gemaakte kosten (hoewel cf de voorwaarden) niet onredelijk hoog (stel dat ik toch zou moeten betalen). Bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 29-08-2012
Hallo Tony Balnikker,
1. Inderdaad zou in het nieuwe contract de nieuwe datum moeten staan en zou het oude contract moeten worden beëindigd. Dat laatste is misschien niet gedaan, omdat er kosten aan kunnen zijn verbonden. Opvallend is ook dat de verkoper zelf naar u toekomt met een goedkoper aanbod. Waarom doet een verkoper dit? Wat zit daar achter? Was de modelopzegbrief bijgevoegd en hebt u een kopie van het contract gekregen?
2. Wat als u het boetebedrag niet van te voren wist? De algemene voorwaarden zijn immers alleen geldig als ze u ter hand zijn gesteld en u ze hebt kunnen lezen.
3. Vierhonderd euro is niet niks. Wellicht kunt u de kwestie ook aankaarten bij de brancheorganisatie waarbij het bedrijf is aangesloten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jamina, 15-05-2012
Hallo, ik heb me vandaag heel dom laten overhalen voor een halfjaar abonnement op NRC. Terwijl ik duidelijk aangaf, dat ik eigenlijk nooit een krant lees. En ook schrok van het bedrag van bijna 100 euro, dat je in 1x moest betalen. Overal had die jongen een antwoord op en toen heb ik nog getekend ook! Kan wel huilen, want ik heb bijstand. Helemaal geen geld voor dit soort dingen. Het kan dus w.s. niet eens afgeschreven worden. Wat kan ik doen? Helpt het om dit aan de klantenservice van de krant uit te leggen? Of heb ik wel bedenktijd van 8 dagen? Bedankt voor uw reactie, Jamina Reactie infoteur, 16-05-2012
Hallo Jamina,
De colportage wet geldt niet wanneer je buiten wordt aangesproken, maar ik zou zeker de krant bellen en zeggen dat je een fout hebt gemaakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klaas, 31-01-2012
Hallo;
Een medelid van de religieuze instelling is helaas met bedrijvengids.com in zee
gegaan; dat wil zeggen telefonisch (en meer dan 8 dagen geleden) is hij een verplichting aangegaan. Ik heb ook daadwerkelijk het opgenomen telefoongesprek gemaild gekregen.

Ik heb alleen het contract niet binnen 8 dagen ontvangen en daar zat zeker geen
model opzegbrief bij.

Kan ik hier nog onderuit? Het mag duidelijk zijn dat opname in hun register
waardeloos is.

Alvast bedankt,
Klaas Reactie infoteur, 19-01-2020
Beste Klaas,
Ja, maar dan moet u dat wel direct doen. Zie ook:

https://financieel.infonu.nl/diversen/8172-kopen-op-afstand-is-bij-wet-geregeld.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. A. A. Goossens, 22-11-2011
Mijn ouders 89 en 85 jaar oud lieten een stoffeerder van stoelen die, toevallig, vader tijdens bladharken in de tuin aansprak en aanbood 2,,stoffen, stoelen opnieuw te stofferen.
Vader stemde toe voor deprijs van 800 euro per stoel… Ik denk dat de oude mensen worden opgelicht. Vader ondertekende de opdracht 2 dagen geleden. Wat kan hier nog aangedaan worden…? Reactie infoteur, 22-11-2011
Beste J.A.A. Goossens,
Als de stoelen al gestoffeerd zijn, is er niet zo veel aan te doen. Als er duidelijk sprake is van oplichting, kunt u aangifte doen bij de politie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riet, 19-10-2011
Hallo.mijn dochter belde mij net op ( zij heeft een lichte verstandelijke beperking) en zij vroeg me.mam zijn ze ook bij jou geweest?
Het waren mensen van Eneco.die haar vertelde dat de nuon wordt overgenomen door een bedrijf uit zwitserland.en dat die vee duurder waren, en dat zij de contracten heel goedkoop overnamen.
Zo zou zij veel goedkoper uit zijn, en ze had ook geen rompslomp.
Ja hoor! ze heeft getekend!
Maar ze hebben het contract mee genomen.dus heeft ze geen bewijs.
Wat kan ik voor haar doen? Eneco bellen… of misschien de nuon bellen.zodat die het tegen kunnen houden… pffft Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Riet,
Ik zou meteen Eneco bellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Laura, 14-10-2011
Bagger, mijn brief is vandaag nog steeds niet verder gekomen… Ik baal als een stekker, dit is een goede les over hoe je alert moet zijn met mensen. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat dit soort zaken gebeuren in een tijd zoals deze met de crisis ect. maar ja tenslotte heb ik dit briefje getekend dus de blame is on me. Maar goed ik heb alle bewijzen van dien en hoop hier zeker wel iets mee te bereiken, ik vind het alleen vervelend dat ik steeds moet afwachten terwijl de tijd doortikt… Reactie infoteur, 15-10-2011
Beste Laura,
Dat is zeker vervelend. Als het nodig is, kunt u misschien ook verwijzen naar uw vragen bij dit artikel, waaruit blijkt wanneer u uw vragen gesteld hebt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Laura, 14-10-2011
Hallo, Ik heb mij dinsdag 11juli laten verleiden door te ondertekenen voor Uwcontainersschoon. Nu heb ik dus ook 8dagen de tijd om af te melden, dit heb ik dan ook meteen gedaan nadat ik en mijn partner besloten dit toch niet te willen, de volgende dag meteen een brief op de bus gegooid (aangetekend) naar het adres wat op het contract staat dit is wel een postbus maar de man verzekerde dat dit het goede adres was, nu lees ik veel al bij reacties/klachten dat deze daar niet aankomt (zo heb ik ook bij mijn tracktrace gelezen dat er staat: ADRESS IS VERHUIST WORDT NU NAAR HET GOEDE ADRES GESTUURD) maar stel dat deze nu toch niet aankomt dan ben ik dadelijk over de 8 dagen heen en dan zit ik nog vast aan een contract omdat ze me de verkeerde adres gegeven gegeven hebben. wat kan ik hier dan aan doen. ik wil echt niet vast zitten hieraan! Reactie infoteur, 14-10-2011
Beste Laura,
Als uw brief tijdig is bezorgd op het adres dat op het contract staat en u hebt daarvan het bewijs, is u niets aan te rekenen. Dit neemt niet weg, dat ze het misschien wel zullen proberen, maar meer kunt u nu niet doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Klein Kranenbarg, 03-10-2011
Ik heb me zaterdag laten overhalen om een halfjaarabonnement op het dagblad Trouw te nemen. Het was een aantrekkelijke aanbieding en ik zou er na het halfjaarabonnement zo kunnen opzeggen. Nu lees ik op de inschrijving de tekst: Dit is geen proefabonnement.
Kan ik er nog vanaf? En waarom valt dit niet onder de colportagewet? Graag op kort termijn een antwoord. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 03-10-2011
Beste Klein Kranenbarg,
1. De wet sluit straatverkoop uit van de colportage, maar niet de huis-aan-huis verkoop.
2. Toch zou ik proberen er onderuit te komen, omdat u dacht een proefabonnement te hebben gekocht. Neem daartoe bijvoorbeeld contact op met de klantenservice van Trouw en vraag om een bevestiging.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nancy, 29-09-2011
Mijn buurman heeft enkele weken na het overlijden van zijn vrouw een verkoper van kunststof kozijnen aan de deur gehad. Volgens hem is hij akkoord gegaan met de prijs en heeft voor deze prijs getekend. Na een paar weken een brief gestuurd dat hij dit niet wil. Destijds ook erg onder indruk van het overlijden van zijn vrouw. Verkoper zegt nu dat dit niet binnen de hestelde temijn van 8 dagen is gebeurd. Kan hij hier onder uit? Reactie infoteur, 29-09-2011
Beste Nancy,
Als wel aan de eisen van colportage is voldaan (zie artikel), kan uw buur daar niet zomaar onderuit. Misschien lukt het tegen een kleine boete.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anja, 23-09-2011
Op 30 juli 2011 heb ik een ¨contract¨ getekend op straat, van Kinderfun. Na de eerste bestelling heb ik een opzeggingsbrief gestuurd aan Kinderfun en het bedrag wat zij hebben ingehouden gestorneerd. Kinderfun is namelijk vele mondelinge afspraken en toezeggingen niet nagekomen. Ze hebben maar aan 1 afspraak voldaan en dat is iets opsturen, maar niet wat beloofd is. Ik heb producten gekregen die niet voldoen aan dat wat zij vertelden mij toe te zenden. Ik zit nu met rotzooi te kijken van dit bedrijf, waar ik niets mee kan. Hier ook telefonisch contact met ze over gehad, waarop ik zeer onnozele antwoorden kreeg. Helaas zit ik aan "een contract" (klein verfrommeld papiertje), vast waarin staat dat mondelinge afspraken niet rechtsgeldig zijn. In mijn optiek is dat wel het geval. Ik heb kinderfun laten weten het contract te willen ontbinden en ontvangen producten terug te sturen, omdat ik niet wil betalen voor wat ik heb ontvangen, alleen voor dat wat beloofd is. Nu heb ik hierop een brief ontvangen waarin staat dat zij verwachten binnen 8 dagen het geld (een bedrag van 26,85 euro) terug op hun bank te zien. Ik weiger te betalen en wil niets met ze te maken hebben. Nu las ik op internet vele klachten over Kinderfun. Nu twijfel ik of ik toch moet betalen om van de sores af te zijn, of niet moet betalen. Zij verwijzen in hun brief dat ik binnen 8 dagen na dagtekening aangetekend op had moeten zeggen volgens de colportagewet. Wat is uw advies hiermee te doen. Ik weet het niet meer. Reactie infoteur, 23-09-2011
Beste Anja,
Ik zou het ook nog eens aangetekend opzeggen en refereren naar de eerdere opzeggingen, waarvan u nu eindelijk eens bevestiging wilt ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 29-04-2022
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.