InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldtips kinderen en de financiële opvoeding van kinderen

Geldtips kinderen en de financiële opvoeding van kinderen

Geldtips kinderen en de financiële opvoeding van kinderen Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om met kinderen over geld te praten. Het is nodig om met je kinderen het gesprek over geld aan te gaan om ze op een goede manier op hun toekomst voor te bereiden. Het kost misschien veel tijd om kinderen te leren hoe ze met geld moeten omgaan, maar het is wel de moeite waard omdat ze er de rest van hun leven profijt van hebben. Om kinderen te leren op een goede manier met geld om te gaan, is het wel vereist dat je eerst zelf duidelijkheid over de waarden die je je kinderen in de opvoeding wilt bijbrengen; zoals eerlijkheid, hard werken, sparen, geven, plezier etc.

Inhoud

Geef zelf het goede voorbeeld

Omdat kinderen leren door hun opvoeders te imiteren, is het cruciaal dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Dit laat bij kinderen de meeste indruk achter. Zeg bijvoorbeeld nooit tegen je kinderen dat je even geld uit de geldautomaat gaat halen, omdat je daarmee de boodschap geeft dat geld gemakkelijk te krijgen is. Kinderen willen dan steeds meer.

Geef je kinderen later een goede start

Spaar vanaf de geboorte voor je kinderen op een rekening die op je eigen naam is gesteld. Op deze manier behoud je de vrijheid om te bepalen óf en op welke leeftijd je het gespaarde bedrag aan hen uitkeert.

Zakgeld is goed voor de financiële opvoeding van kinderen

Door zakgeld leer je je kinderen met geld om te gaan, zelf beslissingen te nemen, en bied je hun de kans om fouten te maken waar ze van kunnen leren. Hierdoor kunnen ze later wanneer ze hun eigen geld verdienen op een verstandige manier met geld omgaan.

Extra geld naast het zakgeld

Meestal geven ouders hun kinderen ook tussendoor of met de feestdagen nog wat geld. Wees hier voorzichtig mee; kinderen leren hierdoor niet rond te komen met hun zakgeld. Een goede oplossing voor geld dat ze met verjaarden ontvangen, is om het te sparen voor een speciaal doel dat je kinderen zelf mogen vaststellen. Op deze wijze breng je je kinderen een goede financiële planning bij.

Zakgeld bij diverse leeftijdsfasen

Kinderen tot 6 jaar

Zakgeld geven heeft dan nog geen zin, omdat zulke jonge kinderen nog niet met geld bezig zijn. Ze zijn daarvoor te nonchalant; als ze het geld al niet zouden verliezen, dan zouden ze het gedachteloos uitgeven.

Kinderen van 7 jaar

Nu kun je beginnen met zakgeld geven omdat je kind meer interesse in geld heeft. Waarschijnlijk zal je kind je ook om zakgeld vragen en aangeven dat hij bereid is om er iets bij te verdienen. Het heeft echter nog geen zin om je kind te leren sparen, omdat hij het begrip sparen nog niet snapt.

Kinderen van 8 jaar

Leer je kind nu over ambitie, bezit en het plezier van het kopen; kortom hoe leuk geld is. Op deze leeftijd willen kinderen dingen soms heel sterk. Dit kan ertoe leiden dat als ze het niet krijgen, ze het gewoon pakken. Dit is normaal; het hoort bij hun ontwikkeling.

Kinderen van 9 jaar

Het is tijd om een spaarrekening voor je kind te openen. Stel voor dat je kind van zijn zakgeld de helft spaart. Je kind kan een deel van zijn spaargeld gebruiken om vermogen op te bouwen in de vorm van aandelen. De rest van het gespaarde zakgeld is bestemd voor het sparen voor grotere uitgaven als een fiets.

Kinderen van 10 jaar

Leer je kind om een weekbudget te plannen, en voor grote uitgaven te sparen. Om je kind de waarde van werken bij te brengen, kun je hem helpen bij het vinden van een baantje; help hem om met zijn hobby geld te verdienen. Zo leert je kind dat hij ook plezier in zijn werk kan hebben.

Kinderen van 12 tot 14 jaar

Je kind krijgt nog meer interesse in geld, gaat misschien graag winkelen en op straat rondhangen. Hij is gevoelig voor de mening van leeftijdgenootjes, en zal proberen je te manipuleren om (dure) spullen aan te schaffen. Laat je geen schuldgevoel aanpraten; je kind moet leren zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Indien hij duurdere spullen wil, dan moet hij naar mogelijkheden zoeken om meer geld te verdienen.

Kinderen van 15 tot 19 jaar

Je kind kan nu regelmatig geld bijverdienen. Hij zal dit echter niet uit zichzelf doen. Pas als jij hem geen geld meer geeft, zal hij beginnen na te denken over een bijbaantje.

Kinderen vanaf 20 jaar

Vanaf deze leeftijd moet je kind echt op eigen benen staan. Als je te vrijgevig naar je kind bent, kweek je afhankelijkheid. Lang thuis blijven wonen is - hoe gezellig dit ook is - niet bevorderlijk voor de financiële onafhankelijkheid van je kind.

Ten slotte

  • Houd nooit zakgeld in als straf. Zakgeld is namelijk geen beloning. Het is het nakomen van een belofte aan je kind.
  • Als je kind niet uitkomt met zijn zakgeld, moet je alleen bij wijze van hoge uitzondering bijspringen.
  • Betaal je kind niet voor huishoudelijke taken die hij uitvoert; een uitzondering maak je voor buitengewone werkjes.
  • Geef niet toe als je kind om meer bedelt.

Lees verder

© 2013 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel zakgeld geef je je kind?Hoeveel zakgeld geef je je kind?De financiële opvoeding is een belangrijk onderdeel van de opvoeding van kinderen. Door kinderen goed te leren omgaan me…
Goed met geld omgaan is kwestie van opvoedingGoed met geld omgaan is kwestie van opvoedingKinderen goed leren omgaan met geld is belangrijk voor de toekomst. Op jonge leeftijd geleerde ideeën over geld blijven…
Financieel opvoeden hoort ook bij het opvoedenOuders zouden meer aandacht moeten besteden aan de financiële opvoeding van hun kinderen. Op jonge leeftijd met geld ler…
Zakgeld en leren omgaan met geldZakgeld en leren omgaan met geldAls kinderen zakgeld krijgen, geeft hun dat de gelegenheid te leren omgaan met geld. Ze leren van jongs af aan dat geld…
Is het vragen van kostgeld onredelijk?Is het vragen van kostgeld onredelijk?De financiële opvoeding van de kinderen is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. In hun opvoeding moeten ze leren h…
Bronnen en referenties
  • Vrouw en geld, Bodo Schäfer & Christine Pannebakker

Reageer op het artikel "Geldtips kinderen en de financiële opvoeding van kinderen"

Infoteur: Crayon
Laatste update: 19-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Schrijf mee!