InfoNu.nl > Financieel > Geld > Let op de kleintjes en andere tips

Let op de kleintjes en andere tips

Let op de kleintjes en andere tips Kom je niet uit aan het einde van de maand? Blijf je geld overschrijven van de spaarrekening naar de lopende rekening? Iedereen kan iets besparen. Daarom vind je hieronder een aantal handige bespaartips. Er zijn natuurlijk een groot aantal mogelijkheden om geld te besparen. De ene tip zal beter op jou van toepassing zijn dan de ander. Hieronder vind je enkel een selectie om je in tijden van nood misschien al vast een stukje op weg te helpen.

Financieel overzicht

Om te beginnen is het verstandig om een overzicht te maken van je financiële situatie. Het is prettig om te weten wat je binnenkrijgt maar ook om te weten wat je uitgeeft in een maand. Op het moment dat je dit goed op een rijtje hebt, kan je bepalen of je te kort komt aan het einde van de maand. En zo ja, hoeveel geld dit dan is.

Vaste lasten

Neem je vaste lasten eens goed onder de loep. Waarschijnlijk zijn er goedkopere alternatieven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je energierekening. Overstappen naar een andere maatschappij kan je al een heleboel geld schelen. Verder is het de moeite waard om goed te kijken naar je zorgverzekering. Misschien is collectief verzekeren via je werkgever een optie. Of is het rendabel om je eigen risico te verhogen, zodat je premie naar beneden gaat.

Abonnementen

Heb je een abonnement op de krant of een tijdschrift, maar lees je hem niet? Tijd om op te zeggen. Een duur telefoonabonnement? Kijk of je over kan stappen naar een andere provider of kijk eens wat de mogelijkheden van een sim-only zijn. En tenslotte is het belangrijk om goed na te denken over loterijen. Het kost je elke maand een lot maar bij niemand komt ook elke maand een prijs binnen.

Autorijden

Als het regent is het zo makkelijk om voor een kleine boodschap de auto te pakken. Natuurlijk heb je hem soms echt nodig, maar lang niet altijd. Een boodschap bij een winkelcentrum op de hoek kan je ook lopend af of met de fiets. Denk ook goed na waar je tankt. Er zijn websites die je, na invullen van je postcode, vertellen waar je goedkoper kan tanken.

Huishoudgeld

Bepaal voor je zelf hoeveel geld je nodig hebt om een week mee door te komen. En houd een huishoudboekje bij. Schrijf hierin je uitgaven op en houd op die manier bij of je vastgestelde budget ook toereikend is. Kom je niet uit kan je er bijvoorbeeld aan denken om voor een hele week boodschappen te doen. Als je meerdere keren per week boodschappen doet ben je eerder geneigd om spullen te kopen die je eigenlijk niet nodig hebt. En houd de folders in de gaten. Je kunt best de groente uit de aanbieding eten. Het scheelt in ieder geval als je aanbiedingen in de gaten houdt.
© 2013 - 2019 Annemieke83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dubbeltje.rtl.nl

Reageer op het artikel "Let op de kleintjes en andere tips"

Infoteur: Annemieke83
Laatste update: 21-03-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!