InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zakgeld contant of op de bankrekening

Zakgeld contant of op de bankrekening

Zakgeld contant of op de bankrekening Heel wat minderjarigen in Nederland hebben tegenwoordig een eigen bankrekening en een op de drie zelfs een europas. Het zakgeld kan met een periodieke overboeking direct naar die rekening worden overgeschreven, maar of dat zinvol is? Wat ouders van zakgeld moeten weten.

Contant op per overschrijving?

Of het zakgeld contant moet worden overhandigd of per bankoverschrijving op de rekening moet worden gestort, kunnen ouders het beste laten afhangen van de leeftijd en de ontwikkeling van hun kind:
  • contant bij jongere kinderen, belangrijk voor hun beleving omdat ze het geld dan kunnen zien, het is tastbaar;
  • vanaf pakweg 12, 13 jaar kan dan overboeking naar de rekening volgen.

Maar overboeking van zakgeld vraagt ook bij de ouders een zekere discipline: vaak namelijk blijft het geld onaangeroerd op de rekening staan en betalen de ouders toch kleine dingen voor hun kroost uit eigen zak. Bij twijfel pleit dat dus voor een uitbetaling in cash: zakgeld moet beschikbaar zijn, en dat is het eerder in de broekzak dan op de bankrekening.

Met geld omgaan: ook geld uitgeven hoort erbij

Een veel gehoorde opmerking van veel volwassenen is dat kinderen met hun zakgeld toch alleen maar onnodige dingen kopen. Maar dat is een denkfout: door zakgeld leren kinderen met geld om te gaan en daartoe behoort ook geld uitgeven. Helaas kunnen volwassenen het vaak maar moeilijk accepteren dat kinderen geld verkwisten door het te besteden aan onnodige zaken zoals snoepgoed. Zij zouden liever zien dat de jeugd zich daarbij leert te beperken, maar daarvoor is zakgeld niet bedoeld.

Al doende leert men

Uitgaven beter leren plannen en zichzelf beperkingen opleggen, doen kinderen op een andere manier: wie meteen alles bij het begin van de week of maand erdoor draait, zit de rest van de tijd op droog zaad. Als dat in de praktijk een aantal malen is voorgekomen, heeft het kind zijn les geleerd. Voorwaarde is dan wél dat de ouders in een dergelijk geval niet tóch bijschieten, uit medelijden of omdat ze een conflict met hun kind willen vermijden. Want dan is het leereffect nul komma nul natuurlijk.

Voorbeeldfunctie ouders

Bij alle discussie over zakgeld moet ouders altijd één ding duidelijk zijn: hun voorbeeldfunctie werkt minstens even sterk. Als zij onverstandig omgaan met hun geld (van tijd tot tijd weer eens onnodige prullaria kopen of boodschappen doen zonder plan) dan blijft dat ook hangen bij de kinderen. Met behulp van ons ouderwetse boodschappenlijstje kunnen kinderen leren om alleen datgene te kopen wat ze echt nodig hebben. Er wordt alleen gekocht wat dáárop staat en verder niets! Voor veel mensen is winkelen tegenwoordig bijna tot een tijdverdrijf geworden. Het is duidelijk dat de kinderen dat gedrag simpelweg imiteren.

Zakgeld: hoeveel op welke leeftijd?

Onderstaande zakgeldtabel is slechts bedoeld als een grove indicatie voor ouders die niet zelf kunnen inschatten hoeveel zakgeld ze moeten betalen aan hun kinderen.

LeeftijdZakgeld
2 tot 5 jaar50 cent tot 1 euro per week
6 en 7 jaar1,5 tot 2 euro per week
8 en 9 jaar2 tot 2,5 euro per week
10 en 11 jaar13 tot 15 euro per maand
12 en 13 jaar18 tot 20 euro per maand
14 en 15 jaar23 tot 26 euro per maand
16 en 17 jaar32 tot 42 euro per maand
18 jaar55 tot 65 euro per maand
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zakgeld contant of op de bankrekening"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 03-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!