InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?

Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?

Hoeveel zakgeld geven aan uw kind? Zakgeld moet goed afgestemd worden op de wensen en behoeften van uw kind. U moet ze niet proberen te verwennen door teveel te geven, maar ze moeten wel een bedrag krijgen dat past bij hun leeftijd. Door uw kind zakgeld te geven leren ze de waarde van geld en hoe ze ermee om moeten gaan. Verstandig met geld omgaan is eenvoudig, maar het moet wel goed aangeleerd worden. Uw kind moet leren dat ze het geld direct kunnen spenderen, maar als ze iets duurs willen aanschaffen dan moeten ze er voor sparen. Ook als ze volwassen zijn moeten ze hetzelfde principe hanteren, nu uitgeven of reserveren. Zakgeld leert de kinderen ook om ze het besef te geven hoeveel de spullen kosten. Jongeren die erop staan om merkkleding te dragen kunt u beter kleedgeld geven. U kunt ze op deze manier de financiële gevolgen laten merken van de dure kleding.

Vanaf welke leeftijd zakgeld geven?

Het Nibud geeft het advies om zakgeld te geven vanaf 6 jaar. Dit is niet alleen verstandig om ze kennis te laten maken met de nut en de valkuilen van het geld, maar ze moeten ook leren hoe geld werkt. Welke muntjes zijn er en hoe moet ermee gerekend worden. In eerste instantie moet u als ouder duidelijk stellen wat de bedoeling is met het geld. Wat moeten ze zelf betalen en wat betaalt u als ouder. U doet er verstandig aan om hier consequent in te zijn. U kunt bijvoorbeeld afspreken dat ze een deel mogen uitgeven aan snoep en de rest moeten ze sparen voor een bepaald doel. Het moet een haalbaar doel zijn gezien de hoogte van het zakgeld.

Hoeveel zakgeld geven?

De hoogte van het zakgeld moet binnen proporties blijven. Een kind van 6 jaar hoeft wekelijks nog geen 10,- aan zakgeld. Het bedrag moet wel afgesteld worden op de kosten die ze zelf moeten dragen. Moeten jongeren bijvoorbeeld op school ook uitgaven verrichten voor drinken en eten? Het Nibud heeft op haar website bedragen gekoppeld aan een leeftijd. Hieronder treft u de bedragen bij de leeftijden aan.

Hoeveel zakgeld krijgt een kind van 6:1,-
Hoeveel zakgeld krijgt een kind van 7: 1,40
Hoeveel zakgeld krijgt een kind van 8:1,- tot 1,50
Hoeveel zakgeld krijgt een kind van 9:1,20 tot 2,-
Hoeveel zakgeld krijgt een kind van 14:3,50 tot 5,80
Hoeveel zakgeld krijgt een jongere van 15:3,50 tot 7,-
Hoeveel zakgeld krijgt een jongere van 17:4,70 tot 8,20
Hoeveel zakgeld krijgt een jongere van 18:5,- tot 11,60

Vast bedrag geven en niet standaard aanvullen

U moet een vast bedrag geven en het liefst wekelijks op dezelfde dag. Zodra ze gaan werken en een huishouden moeten runnen, moeten ze ook wachten tot het moment dat het maandelijkse geld uitgekeerd gaat worden. Uiteraard kunt u wel sporadisch van het vaste tijdstip afwijken, maar houd zoveel mogelijk vast aan dezelfde dag. Ze zullen vaak tekort komen en u als ouder verzoeken om meer geld. U moet voorzichtig zijn met het geven van extra geld. U moet vasthouden aan gemaakte afspraken en alleen bij uitzondering afwijken van de afspraken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nibud

Reageer op het artikel "Hoeveel zakgeld geven aan uw kind?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 22-01-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!