Wat te doen met ontslagvergoeding?

Wat te doen met ontslagvergoeding? Op het moment dat u recht hebt op een ontslagvergoeding, moet u de mogelijkheden goed tegen elkaar afwegen. Laat u het in één keer uitkeren? Koopt u er een lijfrente voor aan? Of zijn er nog andere oplossingen? Bij saneringen en reorganisaties kan een deel van het personeel boventallig worden verklaard. Indien deze werknemers een vaste arbeidsovereenkomst hebben, zijn ze niet eenvoudig te ontslaan. Als compensatie voor het beëindigen van de arbeidsovereenkomst kan een ontslagvergoeding worden toegekend. De hoogte is onder andere afhankelijk van het arbeidsverleden bij de werkgever en de hoogte van het inkomen. Voordat de ontslagvergoeding kan worden verrekend moet de betreffende werknemer eerst beslissen hoe het bedrag moet worden uitgekeerd.

Ontslagvergoeding in één keer uit laten keren

Indien u voor deze optie kiest, zal de werkgever het bedrag aan ontslagvergoeding rechtstreeks aan u uitkeren. De uitkering wordt gezien als uitbetaling van loon. De werkgever houdt dus loonbelasting in. Het voordeel van deze optie is dat u direct over het geld kunt beschikken. Een groot nadeel is dat de belastingheffing zwaar kan drukken op de uitkering doordat de afkoopsom in een hogere belastingschijf gaat komen. U moet bijvoorbeeld 52% heffing betalen over een deel van de afkoopsom, terwijl uw reguliere inkomen in de 42% schijf zit. Dit probleem is gedeeltelijk op te lossen door te gaan middelen. U hebt de mogelijkheid om de Belastingdienst te verzoeken om de gemiddelde belastingdruk te bereken over drie jaren. Op deze manier kunt u nog een fiscaal voordeel behalen.

Ontslagvergoeding storten in een lijfrentevoorziening

Bij deze optie is het belangrijk dat de werkgever de afkoopsom rechtstreeks stort in een lijfrentevoorziening. Dit kan zijn een verzekeringsproduct of een bankspaarproduct. Vervolgens kunt u ervoor kiezen om de voorziening in termijnen uit te laten keren, maar u kunt er ook voor kiezen om het bedrag in eerste instantie gewoon te stallen. De werknemer kan zelf kiezen wanneer de voorziening tot uitkering moet komen. Het bedrag mag niet in één keer worden uitgekeerd, maar in periodieken. De lengte van de uitkeringsduur is afhankelijk van de leeftijd. Gedurende de uitkeringsperiode moet de verzekeraar of de bankinstelling minimaal 1% sterftekans lopen. Een 40-jarige man mag het bedrag bijvoorbeeld in een periode van vier jaren laten uitkeren. Een oudere man kan kiezen voor een kortere periode. Over ieder uitkeringstermijn zal er belasting verschuldigd zijn.

Kiezen voor een uitgestelde uitbetaling

Fiscaal is het over het algemeen de slimste manier om de uitbetaling uit te stellen tot pensioendatum. Na pensionering is de belastingdruk en het inkomen lager. Door de ontslagvergoeding te gebruiken ter aanvulling op het pensioen, kunt u een eventueel pensioengat dichten.

Ontslagvergoeding laten storten in een stamrecht BV

Indien de wens bestaat om een bedrijf op te starten, kan het verstandig zijn om een stamrecht BV op te starten. Door de ontslagvergoeding hier voor te gebruiken hebt u een goed startkapitaal voor een eigen onderneming. De uitbetaling van het bedrag zal plaatsvinden vanuit het stamrecht BV. Door de hoge kosten van het opzetten van een BV kan deze optie uitsluitend uit voor de grotere afkoopsommen.

Een combinatie van deze opties

U kunt de uitkering ook opsplitsen en kiezen voor verschillende opties. U kunt bijvoorbeeld een bepaald bedrag in één keer laten uitkeren en de rest in een lijfrentevoorziening laten storten. Op deze manier kunt u fiscaal de gunstigste combinatie samenstellen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat te doen met ontslagvergoeding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 29-04-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!