Hoe vraag ik mijn geld terug bij vertraging van de NS?

Nederlandse Spoorwegen
Het vervoer van treinreizigers over een lengte van 2.809 kilometer is sinds 2 augustus 1937 in handen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Alle aandelen van de NS zijn in handen van de Nederlandse Overheid. De NS verzorgt iedere dag voor 6,5% van de Nederlandse bevolking het vervoer en maakt daarvoor gebruik van het Nederlandse spoorwegnet. ProRail is als beheerder verantwoordelijk voor het Nederlandse spoorwegnet. Het Nederlandse spoorwegnet is het drukste spoorwegnet van Europa en het op twee na drukste spoorwegnet ter wereld. Dat er dan tijdens de treinreis weleens iets anders kan gaan is een logisch gevolg.Wanneer bestaat er recht op een vergoeding van de NS?
Zo kan het voorkomen dat de treinen niet op de aangegeven tijden vertrekken of aankomen. Reizigers kunnen te maken krijgen met een vertraging tijdens een treinreis bij de NS. Bij een vertraging kan de reiziger in enkele gevallen een compensatievergoeding aanvragen. De reden van de vertraging maakt hierbij in de meeste gevallen niet uit. Vertragingsoorzaken kunnen in de herfst en de winter bijvoorbeeld zijn: sneeuwval, gladde wissels door bladeren etc.Treinreizigers bij de NS hebben recht op een compensatievergoeding
Treinreiziger kunnen in de volgende situaties om een compensatievergoeding vragen:
- Als de reiziger door een vertraging minimaal 30 minuten te laat op het bestemmingsstation aankomt.
- Als de reiziger een geldig NS-ticket kan tonen, dat afgestempeld of gedateerd is op de datum van de vertraging.
- Als de reiziger een geldig OV - abonnement heeft en reist op de dag van de vertraging en voor het betreffende traject ingecheckt en uitgecheckt heeft.
- Als er extra vervoersbewijzen gekocht zijn, zoals Railrunners en fietskaartjes.
Er zijn ook gevallen dat er geen recht op een vergoeding bestaat
- Wanneer de totale compensatievergoeding uit zou komen op een bedrag dat lager is dan € 2,20.
- Wanneer de NS vooraf een langere reistijd heeft aangekondigd.
- Wanneer men gebruik maakt van een OV - chipkaart en de reiziger niet heeft ingecheckt en ook niet heeft uitgecheckt.
- Wanneer de vertraging niet veroorzaakt is door de NS, maar bijvoorbeeld door andere vervoersbedrijven zoals Arriva, Syntus en Veolia.
- Wanneer de NS te maken heeft met grote gevallen van overmacht. Hierbij is te denken aan bijvoorbeeld een stroomstoring. Een stroomstoring waarmee grote gedeelten van het land te maken moeten hebben.
Hoe hoog kan de NS compensatievergoeding zijn bij vertraging?
De hoogte van de vergoeding hangt af van de duur van de vertraging en het soort vervoersbewijs waarmee gereisd wordt.Soort vervoersbewijs | Vanaf 30 minuten vertraging | Vanaf 60 minuten vertraging |
---|---|---|
Reizen op saldo of Reizen op rekening | 50% van de ritprijs | 100% van de ritprijs |
Enkele reis | 50% van de ritprijs | 100% van de ritprijs |
Dagretour | 25 % van de ritprijs | 50% van de ritprijs |
Weekendretour | 25 % van de ritprijs | 50% van de ritprijs |
Dagkaart | 25% van de aanschafprijs | 50% van de aanschafprijs |
NS Toer (Lente-, Zomer-, Herfsttoer) | 25% van de aanschafprijs | 50% van de aanschafprijs |
Studenten OV-chipkaart | €2,27 | €4,54 |
OV-Jaarabonnement | 1/500 deel | 1/250 deel |
NS-Jaarabonnement | 1/500 deel | 1/250 deel |
Railrunner | 50% van de aanschafprijs | 100% van de aanschafprijs |
Railrunner Weekend | 25% van de aanschafprijs | 50% van de aanschafprijs |
Dagkaart hond | 50% van de aanschafprijs | 100% van de aanschafprijs |
Dagkaart fiets | 50% van de aanschafprijs | 100% van de aanschafprijs |
Geld terugvragen bij vertraging
Wanneer een reiziger in aanmerking wenst te komen voor een vergoeding van de NS, dan kan de reiziger een schadeclaim indienen bij de NS. Deze schadeclaim kan zowel digitaal als via het papieren formulier ‘Geld Terug bij Vertraging’ worden aangevraagd.Schadeclaim indienen
- Een online schadeclaim kan worden ingediend via www.ns.nl
- Het formulier 'Geld Terug bij Vertraging' kan worden aangevraagd via de NS Klantenservice 0900-2021163 (€ 0,10 p.m.) of worden afgehaald bij de NS-servicebalie, Kiosk of ‘AH to Go’ met NS-kaartverkoop.