InfoNu.nl > Financieel > Geld > AOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maand

AOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maand

AOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maand Vanaf 1 april 2012 is er een verandering doorgevoerd in de AOW. De eerste uitkeringsdag is niet meer de eerste van de maand waarin u de AOW-gerechtigde leeftijd hebt bereikt, maar uw verjaardag. De financiële impact zal voor de ene uitkeringsgerechtigde groter zijn dan voor de andere. Ten eerste zal het een verschil maken of iemand kapitaalkrachtig is of niet en ten tweede maakt de geboortedatum een groot verschil. Iemand die in het begin van een maand jarig is zal zich niet druk maken over deze aanpassing in de wet. Dit ligt ander voor iemand die in de tweede deel of zelfs de laatste dagen van de maand jarig is. Iemand die de laatste dag van de maand jarig is, zal ongeveer één maand AOW mislopen.

Financiële schade is te overzien voor de meeste AOW’ers

De gepensioneerden met een goede pensioenregeling zullen zich niet zo druk maken om de beperking in de rechten van de AOW. Ook zij zullen vanaf de eerste van de maand waarin ze de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken nog geen AOW ontvangen, maar een dergelijke korte periode is voor deze mensen wel te overbruggen. De situatie is anders voor mensen die geen of een klein pensioen hebben naast de AOW en niet beschikken over een groot vermogen.

Ze krijgen een deel van de maand geen inkomen. Dit moeten ze zien op te vangen met vaak een relatief laag inkomen voorafgaand aan hun pensioen. Door een dergelijke maatregel wordt met name de groep met het laagste inkomen geraakt.

Opschuiving AOW-leeftijd

Het jaar 2012 is een slecht jaar geweest voor de regeling van de AOW. De opschuiving van de ingangsdatum van de AOW valt in het niets in vergelijking met de maatregelen die later in het jaar doorgevoerd zijn. In de loop der jaren zal de ingangsdatum van de AOW verschoven worden naar 67 jaar. In de eerste jaren wordt de pensioenleeftijd steeds met één maand opgeschoven, maar geleidelijk gaan wij naar een jaarlijkse verhoging van drie maanden in één jaar.

Goed, slechter, slechtst?

Tot 1996 kon u naast het pensioen ook nog fiscaal gunstig sparen om eerder te stoppen met werken. De mogelijkheid om eerder te stoppen met werken is ons dus al ontnomen. In plaats van met pensioen op de eerste van de maand waarin u 65 jaar gaat worden, is de AOW al doorgeschoven naar uw verjaardag. Vervolgens moet de volgende generatie ook nog langer doorwerken tot mogelijk wel 67 jaar. Mogelijk zal in de toekomst zelfs nog blijken dat de AOW-leeftijd nog verder verschoven moet worden.

Zelf voorzieningen treffen om hiaten op te vullen

Indien u kort voor de pensioendatum zit, kunt u nauwelijks nog voorzieningen treffen om de financiële gevolgen van de versobering van de AOW op te vangen. Indien u nog een aantal jaren hebt, kunt u zorgen voor een aanvullende kapitaal om bijvoorbeeld wel te realiseren dat u toch met 65 jarige leeftijd kunt stoppen met werken. De overheid stimuleert dit niet meer door fiscaal gunstige regelingen, maar u kunt uiteraard wel zelf gaan reserveren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "AOW vanaf verjaardag in plaats van begin van de maand"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 20-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!