InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelen

Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelen

Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelen Bij een scheiding hoort ook een financiële afwikkeling. Voor veel mensen is dat niet zo heel gemakkelijk, want het vechten op emotioneel gebied zorgt vaak ook voor ruzies over geld. Bovendien is het niet eenvoudig om uit te zoeken waar iemand recht op heeft en waar niet op en welke regelingen de beste zijn. Hoe zit het bijvoorbeeld met de alimentatie?

Twee soorten alimentatie

Er zijn twee soorten alimentatie. Dit zijn:
  • Alimentatie voor de kinderen
  • Partneralimentatie

Partneralimentatie

Niet iedereen krijgt partneralimentatie. Bij ongeveer 20 procent van de scheidingen wordt partneralimentatie afgesproken, waarbij de ene partner maandelijks een bedrag aan de ander overmaakt. Dit betekent dus ook dat je maandelijks van de ander hoort en eigenlijk je leven lang aan de ander vastzit. De een vindt dat gemakkelijker dan de ander.

Partneralimentatie herzien

Vaak wordt partneralimentatie betaald aan een ouder die zorgt voor de kinderen. Maar als die kinderen ouder worden, kan de betalende ex-partner zijn alimentatieverplichting laten herzien. Daar komt nog bij dat partneralimentatie vaak stopt als de persoon in kwestie die het geld krijgt in het huwelijk treedt met een nieuwe partner of daarmee gaat samenwonen. Voor sommige vrouwen is dat daarom al reden genoeg om niet zo snel weer aan een nieuwe relatie te beginnen. Vier jaar na een scheiding woont bijvoorbeeld maar dertig procent weer samen met een andere partner (dat kan overigens ook met andere factoren te maken hebben).

Partneralimentatie afkopen

Wat veel mensen niet weten is dat partneralimentatie ook kan worden afgekocht. Met een geldbedrag ineens dat de partner dan krijgt, kan een nieuw leven worden opgebouwd met eigen zaken als bijvoorbeeld een ander huis of door de ander uit te kopen zodat zij (het is vooral een zij) in het huis kan blijven wonen.

Vrij om te doen wat je wilt met je leven bij afkoop partneralimentatie

Het afkopen van partneralimentatie heeft bovendien meer voordelen: wat iemand verder met zijn leven en relaties doet maakt dan voor de partneralimentatie niet meer uit. Wie een andere partner vindt is vrij om te gaan en te staan waar hij wil. Bovendien is de uitdaging om zelf een werkzaam leven op te bouwen vaak groter.

Partneralimentatie afkopen: fiscaal niet altijd voordelig

Het afkopen van de alimentatie is fiscaal niet altijd even aantrekkelijk. Degene die het bedrag ineens ontvangt moet er namelijk belasting over betalen. Degene die het bedrag betaalt, kan het bedrag wel aftrekken van de belasting. Wie een groot afkoopbedrag ineens krijgt van zijn ex-partner moet flink wat belasting betalen. Er wordt dan belast in het hoogste belastingtarief en dat is 52 procent in 2012.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • De Vries en Partners
  • Margriet

Reageer op het artikel "Alimentatie afkopen: de voordelen en de nadelen"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 16-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Alimentatie
Schrijf mee!