Je eigen DigiD aanvragen
Tegenwoordig kan je heel veel zaken met overheidsinstellingen, zoals het UWV en de Belastingdienst, heel gemakkelijk via internet doen. Dit kan je doen met je DigiD-code. Dit is een digitale identiteitskaart. Heel veel Nederlanders maken al gebruik van de DigiD.
Persoonlijke combinatie
De DigiD is een persoonlijke combinatie van je gebruikersnaam en een wachtwoord. Zo kan je zaken regelen met overheidsinstellingen als de gemeente, de Belastingdienst, het Donorregister, provincies, politie, waterschappen, de zorg en zorgverzekeraars.
Het voordeel van DigiD
Het voordeel van DigiD is, dat je met één inlogcode bij de websites van alle overheidsinstanties terecht kunt. Je hoeft dus niet steeds voor elke website een aparte inlogcode aan te vragen. Dit scheelt je ook nog eens heel veel tijd en moeite.
Veel zaken online regelen
Met je DigiD kun je al dus heel veel zaken regelen via het internet. Zo kan je belastingaangifte doen, vergunningen aanvragen, werkuren doorgeven aan het UWV of je studiefinanciering regelen.
Aanvragen DigiD
Een DigiD-code kun je heel eenvoudig aanvragen via de website van DigiD. Hier voer je al je gegevens in, zoals je BSN, je geboortedatum, je postcode en je huisnummer. Vervolgens kan je zelf je gebruikersnaam en je wachtwoord kiezen. Als je een DigiD hebt aangevraagd, dan kan je deze nog niet gelijk gebruiken. Na je aanvraag, ontvang je dan binnen vijf dagen per post een activeringscode. Met je gebruikersnaam en je activeringscode kun je je DigiD dan weer activeren en echt gebruiken. Je kunt vanaf dan, inloggen bij overheidsinstellingen die DigiD gebruiken. Je moet je DigiD wel binnen twintig dagen activeren, want anders vervalt je aanvraag.
Altijd geldig
Je DigiD blijft altijd geldig, maar je moet deze wel regelmatig gebruiken. Als je hem hebt geactiveerd, dan blijft deze geldig tot anderhalf jaar nadat je je DigiD inlogcode voor het laatst hebt gebruikt. Elke keer wanneer je je DigiD weer hebt gebruikt, is deze dan weer anderhalf jaar geldig.
Niet wettelijk verplicht
Het is niet wettelijk verplicht om een DigiD aan te vragen, maar het is wel aan te raden. Steeds meer overheidsinstellingen en andere organisaties maken hier namelijk gebruik van. Het is de toegang tot hun dienstverlening via het internet. Zonder DigiD kan je vaak niet van hun elektronische dienstverlening gebruik maken. Als je geen gebruik wilt maken van DigiD dan kan je altijd op een andere manier, zoals telefonisch of schriftelijk, met een overheidsinstantie communiceren.
DigiD machtigen
Ook kan je tegenwoordig iemand anders de zaken met de overheid online voor je laten regelen. Vooral wanneer je hier zelf moeite mee hebt of je bent ziek, dan biedt deze mogelijkheid uitkomst. Deze persoon kan dan zaken met de overheid voor je laten regelen zonder dat je hiervoor je DigiD afgeeft. Dit kan je doen door die persoon te machtigen. Je kunt dit doen via de website van DigiD, met de optie DigiD Machtigen. Je geeft de persoon dan digitaal een machtiging.
© 2012 - 2024 Marensa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Stappenplan DigiD aanvragenWeg met de (blauwe) envelop! Overheidsinstellingen zoals het UWV, de Belastingdienst en gemeenten maken de overstap naar…
Bronnen en referenties
Reactie
W. van Gameren, 11-01-2013
Infonu
Hoe kunt u mij heel duidelijk maken hoe ik een nieuwe digid aan kan vragen?
Ik kom er niet uit. Dat zal wel met mijn leeftijd te maken hebben.
Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste W. van Gameren,
de makkelijkste manier om DigiD aan te vragen is als volgt:
Ga naar https://digid.nl/aanvragen
Vul hier de nodige gegevens in en doorloop het menu in 4 stappen.
Hierin worden gegevens gevraagd als het burgerservicenummer, geboortedatum, adres enz.
Wanneer dit is afgerond, krijgt u het vanzelf thuis gestuurd. Lukt het zo nog niet, dan kunt u ook contact opnemen met de helpdesk van DigiD. U kunt een mail sturen naar info@digid.nl of op tijdens kantooruren bellen naar 0800 023 04 35.
Groetjes, Marensa