InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Je eigen DigiD aanvragen

Je eigen DigiD aanvragen

Tegenwoordig kan je heel veel zaken met overheidsinstellingen, zoals het UWV en de Belastingdienst, heel gemakkelijk via internet doen. Dit kan je doen met je DigiD-code. Dit is een digitale identiteitskaart. Heel veel Nederlanders maken al gebruik van de DigiD.

Persoonlijke combinatie

De DigiD is een persoonlijke combinatie van je gebruikersnaam en een wachtwoord. Zo kan je zaken regelen met overheidsinstellingen als de gemeente, de Belastingdienst, het Donorregister, provincies, politie, waterschappen, de zorg en zorgverzekeraars.

Het voordeel van DigiD

Het voordeel van DigiD is, dat je met één inlogcode bij de websites van alle overheidsinstanties terecht kunt. Je hoeft dus niet steeds voor elke website een aparte inlogcode aan te vragen. Dit scheelt je ook nog eens heel veel tijd en moeite.

Veel zaken online regelen

Met je DigiD kun je al dus heel veel zaken regelen via het internet. Zo kan je belastingaangifte doen, vergunningen aanvragen, werkuren doorgeven aan het UWV of je studiefinanciering regelen.

Aanvragen DigiD

Een DigiD-code kun je heel eenvoudig aanvragen via de website van DigiD. Hier voer je al je gegevens in, zoals je BSN, je geboortedatum, je postcode en je huisnummer. Vervolgens kan je zelf je gebruikersnaam en je wachtwoord kiezen. Als je een DigiD hebt aangevraagd, dan kan je deze nog niet gelijk gebruiken. Na je aanvraag, ontvang je dan binnen vijf dagen per post een activeringscode. Met je gebruikersnaam en je activeringscode kun je je DigiD dan weer activeren en echt gebruiken. Je kunt vanaf dan, inloggen bij overheidsinstellingen die DigiD gebruiken. Je moet je DigiD wel binnen twintig dagen activeren, want anders vervalt je aanvraag.

Altijd geldig

Je DigiD blijft altijd geldig, maar je moet deze wel regelmatig gebruiken. Als je hem hebt geactiveerd, dan blijft deze geldig tot anderhalf jaar nadat je je DigiD inlogcode voor het laatst hebt gebruikt. Elke keer wanneer je je DigiD weer hebt gebruikt, is deze dan weer anderhalf jaar geldig.

Niet wettelijk verplicht

Het is niet wettelijk verplicht om een DigiD aan te vragen, maar het is wel aan te raden. Steeds meer overheidsinstellingen en andere organisaties maken hier namelijk gebruik van. Het is de toegang tot hun dienstverlening via het internet. Zonder DigiD kan je vaak niet van hun elektronische dienstverlening gebruik maken. Als je geen gebruik wilt maken van DigiD dan kan je altijd op een andere manier, zoals telefonisch of schriftelijk, met een overheidsinstantie communiceren.

DigiD machtigen

Ook kan je tegenwoordig iemand anders de zaken met de overheid online voor je laten regelen. Vooral wanneer je hier zelf moeite mee hebt of je bent ziek, dan biedt deze mogelijkheid uitkomst. Deze persoon kan dan zaken met de overheid voor je laten regelen zonder dat je hiervoor je DigiD afgeeft. Dit kan je doen door die persoon te machtigen. Je kunt dit doen via de website van DigiD, met de optie DigiD Machtigen. Je geeft de persoon dan digitaal een machtiging.
© 2012 - 2019 Marensa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
DigiD, de meest gestelde vragen?DigiD, de meest gestelde vragen?Voor het insturen van uw belastingaangifte moet u gebruik maken van de DigiD. Dit is een persoonlijke code die wordt gez…
DigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandDigiD voor Nederlanders wonend in het buitenlandIn 2019 een DigiD buitenland aanvragen is mogelijk via de balie-uitgifte of als u AOW ontvangt via de SVB. Hoe werkt dat…
DigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2019 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte voorjaar 2020 over het jaar 2019? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met DigiD…
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
Auto theorie examen: tips and tricksAuto theorie examen: tips and tricksWanneer je je autorijbewijs wilt behalen zal je moeten slagen voor het praktijk examen en het theorie examen. In dit art…
Bronnen en referenties
  • Digid.nl
  • Ib-Groep

Reageer op het artikel "Je eigen DigiD aanvragen"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reacties

W. van Gameren, 11-01-2013 10:53 #2
Infonu
Hoe kunt u mij heel duidelijk maken hoe ik een nieuwe digid aan kan vragen?
Ik kom er niet uit. Dat zal wel met mijn leeftijd te maken hebben. Reactie infoteur, 14-01-2013
Beste W. van Gameren,

de makkelijkste manier om DigiD aan te vragen is als volgt:

Ga naar https://digid.nl/aanvragen

Vul hier de nodige gegevens in en doorloop het menu in 4 stappen.
Hierin worden gegevens gevraagd als het burgerservicenummer, geboortedatum, adres enz.

Wanneer dit is afgerond, krijgt u het vanzelf thuis gestuurd. Lukt het zo nog niet, dan kunt u ook contact opnemen met de helpdesk van DigiD. U kunt een mail sturen naar info@digid.nl of op tijdens kantooruren bellen naar 0800 023 04 35.


Groetjes, Marensa

Y. Jhm Fens Ploum, 05-06-2012 11:02 #1
Makkelijker kunnen ze het toch niet maken.

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 17-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 2
Reacties: 2
Schrijf mee!