Onderzoeksfeit: de uitverkoop maakt gelukkig!
Van de uitverkoop worden we gelukkig. Echt! Het blijkt uit onderzoek van fashion outlet Batavia Stad. Wat we dan wel kopen in de uitverkoop? Welke korting er maximaal uit te slepen valt? En welk verschil er bestaat tussen koopjesjagende vrouwen en mannen? Op al die vragen krijg je antwoord... En je kunt meteen even vaststellen of jij een combishopper bent, een matige shopper of een 'alleen-als-het-echt-moet' shopper!
De uitverkoop. We genieten er steeds vaker en langer van. December, juli, maar ook vele maanden ertussen vallen er koopjes te scoren. In tijden van recessie is de uitverkoop dé manier om met dezelfde hoeveelheid geld, nog even riant te leven. Er zijn dan ook heel wat liefhebbers voor de uitverkoop. Uit onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet onder meer dan 1.000 Nederlanders blijkt dat 50% van alle Nederlanders graag in de sale shoppen. Een op de twee van ons bezoekt meerdere winkels op meerdere dagen tijdens de uitverkoop. Er wordt weleens sceptisch gedaan over winkelgenot. Maar het onderzoek toont ook aan, dat we werkelijk gelukkig worden van de uitverkoop. Liefst 42% van de ondervraagden geeft het geluksgevoel na het scoren van een nieuw kledingstuk met een stevige korting zomaar het cijfer 9 of meer! Niet verrassend mag zijn dat dit percentage bij vrouwen nog een tikje hoger ligt. 51% van de vrouwen uit het onderzoek ontleent aan een koopje met korting toch echt eventjes het ultieme geluk en waardeert het met een 9+.
Wat kopen we in de sale?
En gaan we dan naar de uitverkoop, wat is dan ons meest favoriete item? Schoenen, zo blijkt Zes op de tien Nederlanders (60%) kopen die eventjes te prijzige schoenen in de sale gewoon lekker wél. Het kopen van een nieuw pak voor feestje of kantoor wordt dan weer niet zo vaak uitgesteld tot de uitverkoop. Slechts een op de tien Nederlanders (10%) wacht met het kopen tot de sale. Overigens is het een misverstand dat je in outlets standaard vaste lage prijzen hebt, en geen uitverkoop. Sanne Bokma, Marketing Manager van Batavia Stad Fashion Outlet: “Bij Batavia Stad vind je het hele jaar door alle grote merken met minimaal 30% korting, maar ook bij ons is er ook de sale-periode waarin korting op korting gestapeld wordt. Daarin zien we dat bezoekers voor bepaalde items naar Batavia Stad komen, zoals schoenen. Maar juist ook complete outfits, waarmee de bezoekers eigenlijk een hele nieuwe look/garderobe voor zichzelf inslaan, doen het in de sale goed.”
Mannen doen vaker stiekem over hun koopjes
Zeggen we eigenlijk dat we een koopje hebben gescoord? Wat is onze reactie op complimentjes of vragen over de aankoop? Laten vrouwen nou een stuk opener zijn dan mannen. 46% van de vrouwen zegt gewoon ronduit te zeggen waar en hoe het item gekocht is, terwijl dat voor maar 29% van de mannen opgaat. Een groot aantal mannen (42%) laat voor de buitenwereld liever niet blijken waar en voor hoeveel geld zij het gekochte item hebben aangeschaft. Bijna een kwart van de ondervraagden (23%) vertelt alleen dat het een 'uitverkoopje' is als iemand er specifiek naar vraagt. Toch slaat dat verhullende gedrag niet door in liegen. Althans, niet vaak. Mannen (5%) én vrouwen (3%) liegen zelden over prijs en plek van aankoop.
In de outlet is het altijd sale-tijd
Ach, we weten allemaal wel dat de beste dingen in het leven gratis zijn. Maar soms is een bijna-gratis 'ding' ook een blijmaker! Dus word je gelukkig van korting, dan kun je altijd op naar de fashion outlet. Bij een fashion outlet als Batavia Stad scoor je het hele jaar door tot 70% korting op nationale en international topmerken. Ook in Batavia Stad is sprake van sale, waardoor de kortingen spectaculair op kunnen lopen. Uit het Batavia Stad-onderzoek blijkt dat de fashion outlet al ingeburgerd is bij heel wat Nederlanders. 44% bezoekt 1 tot 2 keer per jaar een fashion outlet. Daarvan gaat ruim de helft (53%) op zoek naar nieuwe bovenkleding, 46% gaat voor nieuwe schoenen en 40% wil een goedkope, maar fashionable spijkerbroek.
Mannen sneller verleid, vrouwen zuiniger
Wat is nou het maximale kortingspercentage dat we haalbaar achten? Wanneer komen we in actie? Het blijkt dat een kwart van de ondervraagden al gaat voor een relatief bescheiden kortingspercentage van 20-30%, als het gaat om een item dat bij de gangbare prijs nog te prijzig was. Bijna een op de de drie Nederlanders (30%) komt pas in de benen bij een echt leuke korting, en wel van 40-50%. De gevoeligheid voor een kortingspercentage is sekseafhankelijk. 38% van de mannnen koopt een te prijzig item bij een korting tot 30%. Bij de vrouwen is dat maar net iets meer dan een kwart, de rest wacht wel tot er nog meer wordt afgeprijsd.
Weten we wanneer het sale-feest begint?
Hoe weten we wanneer het sale-feestje van start gaat? Nederlanders hebben het niet in hun achterhoofd zitten. Bijna een derde van ons (29%) merkt wel dat de uitverkoop is begonnen als er posters of billboards zijn om de uitverkoop aan te kondigen.Bijna een kwart (23%) wacht de online nieuwsbrieven van diverse winkelketens af, en krijgt daardoor het 'uitverkoopsignaal'. En dan is er nog altijd meer dan een kwart ofwel 26% van de vrouwen die het zonder geheugensteuntje ook wel weet: de sale start! Met 17% komen de mannelijke shoppers die vanzelf weten wanneer het uitverkoop is, daar op afstand achteraan.
De combishopper
Wat voor type shopper komt het meest voor? Uit het onderzoek van fashion outlet Batavia Stad komt naar voren dat we onszelf het vaakst (28%) betitelen als type ‘combishopper’. De combishopper shopt regelmatig, en kiest zowel voor items met 'gewone' prijzen als voor de sale. Een ware combishopper bezoekt zowel gewone winkels als outlets. Vooral vrouwen zijn combishoppers, namelijk 36%. Maar 14% van de Nederlanders ziet zichzelf als matige shopper, en/of zeer gerichte shopper, met niet al te veel oog voor de prijs. Komisch is dat toch nog de meeste Nederlandse mannen zich scharen onder de noemer ‘alleen als het moet shopper’. Deze zielenpoot winkelt alleen als het echt niet anders kan, heeft een voorkeur voor makkelijk en dichtbij, en wordt dus tegen heug en meug door vrouwlief winkel in en winkel uit gesleept....
Het onderzoek: wie en wat?
Het hier besproken onderzoek werd in opdracht van Batavia Stad Fashion Outlet uitgevoerd onder 1006 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en werd uitgevoerd door Mediaxplain* Research. Mediaxplain* werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoek- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.