InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat moet ik de oppas betalen?

Wat moet ik de oppas betalen?

Wat moet ik de oppas betalen? Ouders met jonge kinderen kunnen niet zonder een oppas. Vaak is het geen probleem om een oppas in uw directe omgeving te vinden, maar wat moet u de oppas geven aan vergoeding? Jonge gezinnen moeten zo nu en dan een oppas inschakelen. Op deze manier kunnen de ouders naar verjaardagen, een avondje uit of verplichtingen voor het werk nakomen. Als oppas worden over het algemeen jongeren ingeschakeld uit de directe omgeving van de ouders. In de meeste gevallen zal het gaan om meisjes. De vergoeding die u zou moeten betalen is sterk afhankelijk van wat u van ze verwacht (liggen de kinderen al op bed, of moet de oppas dit doen), het aantal kinderen en de ervaring en de leeftijd van de oppasser.

Redelijke vergoeding om te betalen aan de oppas?

Er mag een verschil worden gemaakt tussen een oppas die alleen maar in de kamer hoeven te zitten en opletten of ze wakker worden, en de oppas die de kinderen op bed gaat brengen en andere taken verricht. Volgens het Nibud bedraagt de minimale vergoeding 2,60 per uur. Voor de late uurtjes na middernacht is een dubbele vergoeding redelijk. In het geval de oppasser een volwassene is, bedraagt de vergoeding per uur minimaal 3,90.

Hogere vergoeding kan redelijk zijn

Heeft de oppasser meer verantwoordelijkheden en taken, dan is een hogere vergoeding redelijk. Voor een scholier zal de vergoeding per uur in dat geval oplopen tot 3,90. Voor de volwassene zal de vergoeding kunnen stijgen naar 5,80 per uur. Voor het oppassen op meerdere kinderen, zal de vergoeding per uur ook hoger moeten zijn.

Oppassen op meerdere kinderen

Voor een oppas lijkt het geen verschil of er één of meerdere kinderen op bed liggen. Uiteraard is de kans dat één van de kinderen wakker wordt wel groter bij het oppassen op meerdere kinderen. Het is redelijk om een hogere vergoeding af te spreken bij het oppassen op meerdere kinderen. In goed overleg moeten hier goed afspraken over te maken zijn. Een paar dubbeltjes hoger tarief lijkt redelijk bij twee kinderen.

Nachtopvang bij kinderdagverblijf

Er zijn kinderdagverblijven die 24-uur opvang bieden. De tarieven die hiervoor worden gehanteerd zijn afhankelijk van meerdere factoren en wordt door de meeste kinderdagverblijven die het aanbieden niet gepubliceerd op het internet. De tarieven die ik tegenkwam schommelde tussen de 7,50 en 8,00 per uur. De meeste ouders zullen hier echter niet voor kiezen. U brengt uw kinderen liever naar een oppas in uw directe omgeving. Grootouders bieden vaak een oplossing door de kinderen bij de grootouders te laten slapen.

Kinderen worden opgevangen door de grootouders

De grootouders worden vaak ondergewaardeerd voor de hulp die ze aanbieden. Ze zorgen vaak voor de gedeeltelijke opvang, zodat de ouders uitgaven aan een kinderdagverblijf kunnen besparen. In het geval de ouders s avonds en/of s nachts weg moeten, zijn de grootouders ook een vertrouwde terugvalbasis. Ondanks het feit dat de grootouders geen geld willen hebben voor hun hulp. Is het toch zo vriendelijk om ze iets te geven voor hun hulp. Biedt de grootouders een keer een etentje aan of een weekendje weg voor hun hulp. Dit is niet meer dan redelijk, en dat geeft de grootouders ook een gewaardeerd gevoel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://mijngeld.nl/in-het-nieuws/cijfer-van-de-week-2,60
  • Nibud.nl

Reageer op het artikel "Wat moet ik de oppas betalen?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!