Psychologisch verkoopadvies: vergroot en verhoog je omzet
Als eigen ondernemer is het natuurlijk van cruciaal belang dat je op een juiste manier je producten aanbiedt. Dit gaat niet altijd even goed want vaak wordt er naar eigen inzicht bepaald wat een juiste strategie is. De economische psychologie biedt uitkomst en komt met adviezen. Hoe kun je nou het beste je product verkopen? Is daar een kant en klaar antwoord op? Hier lees je het!
Om gelijk met een antwoord te komen op bovenstaande vraag: nee, hier is geen kant en klaar antwoord op. Elk product is anders en er zijn vreselijk veel variabelen die bepalen hoe het product het beste verkocht kan worden. Er zijn wel algemene ideeën over hoe bepaalde producten het beste kunnen worden aangeboden.
Contrast
Contrast valt meer op. Als je dus een reclamebord maakt, moet je zorgen voor veel contrast. Niet alleen contrast in kleur valt op, ook psychologisch contrast valt op. Denk in dat geval aan bijvoorbeeld de paus die mee doet aan de gaypride. Dit is een voorbeeld van psychologisch contrast en zorgt voor veel attention. Dit betekent dat de consument de reclame zal opvallen. Opvallen is een cruciaal element in de reclamewereld!
Grootte
Een groter advertentiebord is echte en must. Een groter advertentiebord valt meer op, zorgt voor meer attitude verandering (men gaat geloven wat op het bord staat) en naderhand zal er sneller en beter merkherkenning plaatsvinden. Dit betekent dat jouw merk beter herkent wordt dan het merk van de concurrent die een kleiner advertentiebord heeft.
Recency vs. Primacy effect
Recency effect betekent dat het laaste argument op je reclamebord onthouden wordt. Primacy effect betekent dat het eerste argument vooral wordt onthouden. Het ligt aan je publiek welke strategie je moet gebruiken. Als je publiek veel involvment heeft, dat betekent dat je publiek over je reclamebord wil nadenken, kun je beter primacy effecten gebruiken. Je moet dan dus je sterkste argumenten eerst gebruiken. Als je verwacht dat je publiek niet zo veel geeft om jouw product, gebruik dan vooral recency effecten. Je moet dan je sterkste argumenten als laatste gebruiken. Uit onderzoek komen deze effecten keer op keer naar voren.
Locatie van je logo
Zorg er voor dat je logo goed geplaatst wordt. Niet in het midden, niet onderin maar linksboven. Deze plek wordt ook wel de high impact zone genoemd. Consumenten kijken vooral naar de linker bovenhoek van een advertentie. Hier zet jij dus je logo neer!
Kleur
Zorg dat je advertentie een felle kleur heeft. De kleur rood komt keer op keer als beste uit de bus. Combineer de rode kleur vooral met een groot advertentiebord met heel veel contrast. De combinatie van deze factoren geeft de meeste attitude verandering en achteraf de meeste merkherinnering.
Heuristieken
Zorg er voor dat je publiek, de consument dus, niet teveel na hoeft te denken. Gebruik dus mooie, lieve, aantrekkelijke en affectieve cues. Vergeet niet dat seks sells (seks verkoopt). Stereotypering is uitermate geschikt voor reclameborden. Er is niets makkelijker voor de consument dat een stereotype te beamen. Zorg voor weinig tekst en mooie plaatjes.
Combineren
Zoals je kunt lezen is het niet makkelijk om een goed reclamebord te maken. Het hangt van vele factoren af. Is je targetpubliek de reizigersconsument? Is je targetpubliek de goede doelen donateur? Is je targetpubliek de consument met een klacht? Elke consument moet anders worden behandeld! Het is moeilijk om de aandacht van een potentiële klant vast te houden, maar zoals je kunt lezen is het wel mogelijk. Gebruik vooral een combinatie van bovenstaande adviezen zodat je verkoop positief zal worden beïnvloed.