Auto repareren of een nieuwe kopen?
Koop je een nieuwe auto of repareer je de oude? Natuurlijk zijn er altijd mensen die in de nieuwste en mooiste auto willen rijden. Maar er zijn ook mensen die willen dat hun bakkie hun van A naar B brengt. Maar wat is nu het verstandigst: een nieuwe auto kopen of doorrijden in een oude auto? De nieuwe auto versus de oude auto.
Goedkoop autorijden doe je in een oude(re) auto
Wie het goedkoopst wil rijden kan gewoon het best in zijn oude auto door blijven rijden, want dat kost natuurlijk het minst. Ook maakt het dan niet uit als er wel eens een paaltje of een stoeprand wordt geraakt. Een krasje meer of minder op een gebruikte auto is namelijk geen probleem, terwijl de autobezitter van een nieuw exemplaar echt slapeloze nachten kan hebben van een fietser die even langs de zijkant schuurt of een hekje dat wordt geraakt.
Duizenden euro's afschrijving op een nieuwe auto per jaar
Een nieuwe auto kopen betekent dat elk jaar een verlies wordt geleden van vele duizenden euro’s. Een auto is namelijk eigenlijk al direct minder waard zodra de eerste kilometers zijn gereden. Bovendien lenen heel veel mensen ook geld voor een nieuwe auto en dat betekent dat het exemplaar nog duurder wordt. Een spiksplinternieuw exemplaar betekent bovendien een torenhoge premie betalen voor een all risk verzekering.
Een dure autoreparatie en dan?
Oude auto’s hebben soms ook mankementen. Het vervangen van de koppelingsplaten, remschijven, de elektrotechniek die helemaal gereset moet worden. Dat zijn dure grapjes die in de vele honderden euro’s lopen. De autobezitter van een oude wagen slaat dan wel eens aan het twijfelen. Toch maar wegdoen die auto of hem naar de garage brengen voor reparatie en er vervolgens dan nog een aantal jaren van genieten?
Mensen vervangen te snel hun oude auto
Volgens de ANWB kopen de meeste mensen veel te snel weer een nieuwe wagen. Vaak is de reden dan dat ze gewoon een mooier en nieuwer exemplaar willen. Een hoge garagerekening is dan vaak wel de aanleiding, maar kan ook als excuus worden aangewend. Die redenering klopt ook niet, want de afschrijving van een auto kost gewoon het meest. De koper van een nieuwe wagen is binnen 3 jaar de helft van zijn investering dan ook weer kwijt. Voor een auto van 15000 euro is dat 7500 euro. Daarvoor kunnen heel wat garagerekeningen betaald worden.
Special over auto's
In de special over auto's is veel meer te vinden over dit onderwerp. Van wie de boete krijgt van een leaseauto tot wat verstandiger is als een auto het steeds begeeft: nieuw kopen of laten repareren. Lees er alles over in:
alles over de auto
Auto repareren blijft wel een risico
Toch zijn er ook situaties waarbij het wel beter is om een nieuwe wagen aan te schaffen. Als een auto constant gebreken vertoont en elke week bij de garage staat is het een overweging om toch nieuw aan te schaffen. En er zijn een aantal zaken die erop kunnen duiden dat een auto toch echt grote gebreken gaat vertonen. Dit zijn:
- Een hoog olieverbruik (1 liter op 1000 kilometer)
- Een slippende koppeling
- Rare geluiden uit de versnellingsbak
Grote en duurdere auto’s gaan langer mee
Grotere en duurdere auto’s kunnen overigens vaak langer gebruikt worden dan de kleinere stadauto’s. Grote wagens zijn berekend op grote afstanden rijden. Overigens gaan auto’s tegenwoordig gemiddeld veel langer mee dan jaren geleden. In 1996 stond een auto na zo’n 13,6 jaar bij de sloperij. In 2010 is dat al gestegen naar 16,6 jaar.
Meeste benzineauto's kunnen 200.000 kilometer rijden
Bovendien kunnen de meeste benzineauto’s met gemak 200.000 kilometer op de teller halen zonder al te veel ongemakken. (uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel. Met sommige auto’s hebben mensen gewoon veel pech. Maar soms zelfs als het een gloednieuw exemplaar is).
Geen geld: dan geen nieuwe auto
Wie geen geld heeft voor een nieuwe auto kan beter in een oud barrel rond blijven rijden en hopen dat er niet al te veel mee gebeurt. Mensen die een lening moeten afsluiten voor een auto betalen vaak nog steeds af als de auto al lang is afgeschreven. En dan is de auto alweer versleten en is men aan een nieuwe toe.
Nieuwe auto’s zijn wel veel veiliger
Wie niet alleen naar de financiën kijkt, maar ook naar veiligheid kan wel beter voor een nieuwe auto kiezen. Moderne auto’s hebben namelijk veel meer moderne beschermingsmiddelen zoals kreukelzones en airbags. Auto’s van voor 2005 zijn dan ook minder veilig dan auto’s die daarna zijn gemaakt.