InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Auto repareren of een nieuwe kopen?

Auto repareren of een nieuwe kopen?

Auto repareren of een nieuwe kopen? Koop je een nieuwe auto of repareer je de oude? Natuurlijk zijn er altijd mensen die in de nieuwste en mooiste auto willen rijden. Maar er zijn ook mensen die willen dat hun bakkie hun van A naar B brengt. Maar wat is nu het verstandigst: een nieuwe auto kopen of doorrijden in een oude auto? De nieuwe auto versus de oude auto.

Goedkoop autorijden doe je in een oude(re) auto

Wie het goedkoopst wil rijden kan gewoon het best in zijn oude auto door blijven rijden, want dat kost natuurlijk het minst. Ook maakt het dan niet uit als er wel eens een paaltje of een stoeprand wordt geraakt. Een krasje meer of minder op een gebruikte auto is namelijk geen probleem, terwijl de autobezitter van een nieuw exemplaar echt slapeloze nachten kan hebben van een fietser die even langs de zijkant schuurt of een hekje dat wordt geraakt.

Duizenden euro's afschrijving op een nieuwe auto per jaar

Een nieuwe auto kopen betekent dat elk jaar een verlies wordt geleden van vele duizenden euro’s. Een auto is namelijk eigenlijk al direct minder waard zodra de eerste kilometers zijn gereden. Bovendien lenen heel veel mensen ook geld voor een nieuwe auto en dat betekent dat het exemplaar nog duurder wordt. Een spiksplinternieuw exemplaar betekent bovendien een torenhoge premie betalen voor een all risk verzekering.

Een dure autoreparatie en dan?

Oude auto’s hebben soms ook mankementen. Het vervangen van de koppelingsplaten, remschijven, de elektrotechniek die helemaal gereset moet worden. Dat zijn dure grapjes die in de vele honderden euro’s lopen. De autobezitter van een oude wagen slaat dan wel eens aan het twijfelen. Toch maar wegdoen die auto of hem naar de garage brengen voor reparatie en er vervolgens dan nog een aantal jaren van genieten?

Mensen vervangen te snel hun oude auto

Volgens de ANWB kopen de meeste mensen veel te snel weer een nieuwe wagen. Vaak is de reden dan dat ze gewoon een mooier en nieuwer exemplaar willen. Een hoge garagerekening is dan vaak wel de aanleiding, maar kan ook als excuus worden aangewend. Die redenering klopt ook niet, want de afschrijving van een auto kost gewoon het meest. De koper van een nieuwe wagen is binnen 3 jaar de helft van zijn investering dan ook weer kwijt. Voor een auto van 15000 euro is dat 7500 euro. Daarvoor kunnen heel wat garagerekeningen betaald worden.

Special over auto's

In de special over auto's is veel meer te vinden over dit onderwerp. Van wie de boete krijgt van een leaseauto tot wat verstandiger is als een auto het steeds begeeft: nieuw kopen of laten repareren. Lees er alles over in: alles over de auto

Auto repareren blijft wel een risico

Toch zijn er ook situaties waarbij het wel beter is om een nieuwe wagen aan te schaffen. Als een auto constant gebreken vertoont en elke week bij de garage staat is het een overweging om toch nieuw aan te schaffen. En er zijn een aantal zaken die erop kunnen duiden dat een auto toch echt grote gebreken gaat vertonen. Dit zijn:
  • Een hoog olieverbruik (1 liter op 1000 kilometer)
  • Een slippende koppeling
  • Rare geluiden uit de versnellingsbak

Grote en duurdere auto’s gaan langer mee

Grotere en duurdere auto’s kunnen overigens vaak langer gebruikt worden dan de kleinere stadauto’s. Grote wagens zijn berekend op grote afstanden rijden. Overigens gaan auto’s tegenwoordig gemiddeld veel langer mee dan jaren geleden. In 1996 stond een auto na zo’n 13,6 jaar bij de sloperij. In 2010 is dat al gestegen naar 16,6 jaar.

Meeste benzineauto's kunnen 200.000 kilometer rijden

Bovendien kunnen de meeste benzineauto’s met gemak 200.000 kilometer op de teller halen zonder al te veel ongemakken. (uitzonderingen bevestigen natuurlijk altijd de regel. Met sommige auto’s hebben mensen gewoon veel pech. Maar soms zelfs als het een gloednieuw exemplaar is).

Geen geld: dan geen nieuwe auto

Wie geen geld heeft voor een nieuwe auto kan beter in een oud barrel rond blijven rijden en hopen dat er niet al te veel mee gebeurt. Mensen die een lening moeten afsluiten voor een auto betalen vaak nog steeds af als de auto al lang is afgeschreven. En dan is de auto alweer versleten en is men aan een nieuwe toe.

Nieuwe auto’s zijn wel veel veiliger

Wie niet alleen naar de financiën kijkt, maar ook naar veiligheid kan wel beter voor een nieuwe auto kiezen. Moderne auto’s hebben namelijk veel meer moderne beschermingsmiddelen zoals kreukelzones en airbags. Auto’s van voor 2005 zijn dan ook minder veilig dan auto’s die daarna zijn gemaakt.
Gerelateerde artikelen
Zeer goedkoop autorijdenZeer goedkoop autorijdenEen auto bezitten en rijden is een dure aangelegenheid. Doordat de meeste mensen kiezen voor aanzien en status, is het b…
Auto niet inruilen, maar afrijdenAuto niet inruilen, maar afrijdenBij het kopen van een andere auto kunt u de oude auto inruilen. Over het algemeen kan dit echter niet uit. U kunt de aut…
Nieuwe auto kopen langer uitstellenNieuwe auto kopen langer uitstellenDe meeste Nederland kunnen niet zonder een auto. De kosten van het bezitten en gebruiken van een auto zijn echter erg ho…
Wat is uw auto nog waard?Wat is uw auto nog waard?Op het moment dat u uw nieuwe auto start, is de auto al veel minder waard geworden. Op een middenklasse auto gooit u op…
Een nieuwe auto of een tweedehands auto kopenEen nieuwe auto of een tweedehands auto kopenHet kopen van een nieuwe middenklasse auto kost u tussen de €18.000 en €35.000. U kunt geld besparen door geen nieuwe au…
Bronnen en referenties
  • ANWB

Reageer op het artikel "Auto repareren of een nieuwe kopen?"

Reactie

Lschwagermann, 05-09-2018 21:52 #1
Heb met interesse het verhaal gelezen, maar mijn alto is 4000 waard bij inruil, de nieuwe kost 12000 dus 8000 lenen tegen 3procent, ik betaal 143 euro per maand rijd nieuw zonder onkosten de eerste jaren, 143 euro sparen en dan pas over 6 jaar een nieuwe kunnen kopen is ook wat, dus wat is beste?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!