InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Medisch onderzoek om er (financieel) beter van te worden

Medisch onderzoek om er (financieel) beter van te worden

Medisch onderzoek om er (financieel) beter van te worden Wat betekent meedoen als proefpersoon aan een medisch onderzoek. Je kunt als proefkonijn leuk geld verdienen. Voor zieke mensen is het soms de enige kans op genezing en voor gezonde personen kan het een aardige bijverdienste zijn. Maar of je er in alle gevallen beter van wordt is de vraag, daar er wel degelijk risico’s kleven aan de rol van proefkonijn. Aan de circa 1800 geneeskundeonderzoeken die per jaar in ons land plaats vinden, nemen honderdduizenden proefpersonen deel.

Financieel beter worden

Jaarlijks starten in Nederland ongeveer 1800 geneesmiddelen studies, waarbij zeer veel proefpersonen betrokken zijn. Die doen het vanwege hun gezondheid of om er financieel beter van te worden. De deelname is uiteraard vrijwillig en indien je als proefpersoon tussentijds wil stoppen kan dat in principe.

Waarom worden medicijnen op mensen getest

Voordat medicijnen aan patiënten mogen worden voorgeschreven, moeten ze eerst uitgebreid zijn onderzocht. Eerst in een laboratorium en daarna op proefdieren. Maar wat op proefdieren en in een laboratorium goed lijkt te werken, hoeft nog niet voor mensen te gelden.

Is proefpersoon zijn gevaarlijk?

De kans dat het misgaat is klein, maar is wel degelijk aanwezig. Hoe groot het risico is, hangt af van het type onderzoek. Uiteraard worden de mogelijke risico’s vooraf met de deelnemer besproken. Hoewel onderzoekers die medicijnen testen op proefpersonen zich aan veel regels moeten houden, kan iemand toch last krijgen van ernstige bijwerkingen. Bij het testen van een nieuwe huidcrème tegen rimpels zijn ernstige bijwerkingen onacceptabel, maar een zwaar medicijn tegen kanker bijvoorbeeld “mag” wel vervelende reacties geven. Aan het begin van het onderzoek moeten onderzoekers en artsen altijd duidelijk laten weten wat de risico’s zijn.

Zijn er mensen aan medisch onderzoek overleden?

In 2008 stierven in ons land 10 personen die meewerkten aan een onderzoek naar een nieuwe behandelmethode tegen alvleesklierontsteking. Dat is een zeer ernstige aandoening, waar sowieso al veel mensen aan overlijden. Door het toedienen van zogenaamde probiotica, het medicijn dat had moeten helpen, stierven echter relatief meer mensen. Het medicijn had kennelijk een averechtse uitwerking. De kans dat dit gebeurt is overigens zeer gering. In Nederland was zoiets nog nooit eerder gebeurd. Maar het kan dus nooit 100% worden uitgesloten.

Wat levert medisch onderzoek financieel op

Niet in alle gevallen kun je als proefpersoon geld verdienen. Ben je al ziek en is het onderzoek voor jou van belang om van je klacht af te komen, dan kan het zijn dat uitsluitend reiskosten worden vergoed. Gezonde mensen daarentegen die aan een onderzoek meedoen, kunnen een behoorlijk bedrag vergoed krijgen. De hoogte daarvan hangt niet af van het risico dat je loopt, maar meer van de duur van het onderzoek, terwijl ook de zwaarte van het onderzoek de hoogte van de vergoeding bepaalt. Moet er bijvoorbeeld vaak bloed geprikt worden, of is de kans groot dat je je ziek gaat voelen, zijn allemaal meespelende factoren. Maar als je bijvoorbeeld twee weken in een onderzoekcentrum moet verblijven, kun je wel rekenen op een vergoeding van tussen de €2.500 en €3.500. Een onderzoek van slechts 2 dagen levert ca €500 op.

Waarom zou je als proefpersoon meedoen

Ongeveer tweederde van de proefpersonen die meedoen aan een onderzoek, is al ziek en test een nieuwe behandeling waarvan artsen en onderzoekers hopen of verwachten dat het beter zal werken dan de bestaande medicijnen. Hebben zij er zelf geen baat bij, dan kan het wellicht andere patiënten helpen. Een derde is gezond en die doen het vooral vanwege het geld, heel vaak studenten en senioren.

Waarop moet je letten

Uiteraard krijgt de kandidaat proefpersoon vooraf uitvoerige informatie over het hoe en waarom, alsmede de risico’s en mogelijke bijwerkingen. Een onafhankelijke commissie bekijkt alle onderzoeken die men op mensen wil gaan doen. Je kunt daarom vragen of de Medisch Ethische Toetsingscommissie (METC) het onderzoek heeft goedgekeurd. Deelname is altijd vrijwillig en deelnemers mogen altijd op elk moment stoppen met het onderzoek. Gezonde personen dienen vooraf te overleggen met hun huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Proefpersoon voor medisch onderzoekProefpersoon voor medisch onderzoekAls proefpersoon voor medicijn-onderzoek kunt u relatief makkelijk geld verdienen. U gaat intern in een kliniek en krijg…
Geld verdienen door medisch proefpersoon te zijnGeld verdienen door medisch proefpersoon te zijnVaak lees je het in de krant: een oproep voor proefpersonen voor het testen van een nieuw geneesmiddel. Er wordt regelma…
Veel geld verdienen als proefpersoon medische industrieVeel geld verdienen als proefpersoon medische industrieEr komen voortdurend betere medicijnen en geneeswijzen. Maar eer die beschikbaar zijn, moeten ze worden getest op proefp…
Medisch onderzoek: het bedrijf QPSMedisch onderzoek: het bedrijf QPSQPS is een bedrijf in Groningen dat medisch onderzoek doet bij nieuwe medicijnen. Ze kijken wat de uitwerkingen daarvan…
Medisch onderzoek: het bedrijf KendleMedisch onderzoek: het bedrijf KendleVoordat een medicijn op de markt komt moet er eerst goed onderzoek naar worden gedaan. Er zijn in Nederland twee bedrijv…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Medisch onderzoek om er (financieel) beter van te worden"

Reactie

Katin Ka, 17-05-2011 11:29 #1
Omdat verpleging te laat is met prikrondes word er hard in de arm geknepen om bloed uit de canule te krijgen. Gevolg: 2 weken lang blauwe plekken. Daarnaast ben ik regelmatig omgekocht met snacks s avonds opdat ik de nachtdienst niet zou verklikken als ze zouden gaan slapen. Ook is mij en 3 anderen een boete opgelegd omdat we zgn 'brutaal waren geweest'. Ernstig msibruik van macht vanuit de verpleging. Toen we een dag onze urine moesten verzamelen in een bokaal werd een mede studiegenoot gevraagd (toen zij de bokaal kwam halen om te plassen) 'oh, moet je nou alweer zeiken?' Mocht 2 weken lang niet naar buiten. Ene dag wel van de ene verpleging andere dag niet van de andere verpleging. Wegens te weinig tijd. Weinig tijd? Wanneer ik op de zusterpost kwam zaten zij te facebooken.Zo kan ik nog wel even door gaan. Daarnaast wel vriende nvoor het leven gemaakt door thank god een heel fijne groep! Dat heb je ook wel nodig in een 'das experiment' achtige omgeving

Infoteur: Robbie
Laatste update: 16-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Medisch proefpersoon
Reacties: 1
Schrijf mee!