Tegoedbon of geld terug?

Bij een winkel aangekochte producten, kunt u meestal ruilen of terugbrengen binnen dertig dagen. Bij winkels met een goede service krijgt u uw geld terug, bij de overige winkels krijgt u vaak een tegoedbon. Is dit wettelijk toegestaan? Bij de ene winkel kunt u het gekochte product terug brengen en krijgt u uw geld terug. Andere winkels doen daar weer moeilijker over, en geven uitsluitend een tegoedbon. De consument geeft de voorkeur aan een teruggave van het geld. De winkelier heeft echter belang om het geld in de kas te houden en geeft de klant de kans om iets anders uit te zoeken. In de praktijk blijken vaak de grotere landelijke ketens niet erg moeilijk te doen. Zij luisteren naar de klant en geven het geld terug. Bij bouwmarkten als Gamma en Praxis hebt u zelfs geen keuze en krijgt u gewoon uw geld terug. Vooral bij de kleinere kledingwinkels geven ze juist weer standaard een tegoedbon. Winkeliers hebben niet altijd de plicht om geld terug te geven. U hebt een koopovereenkomst gesloten en daar zitten rechten en plichten aan.

Wat is een koopovereenkomst?

De regels van een koopovereenkomst zijn vastgelegd in de wet. Het is een overeenkomst waarbij de verkoper zich bindt aan de koper door goeden of diensten te leveren, de koper betaalt hiervoor een afgesproken prijs. Vooral de consument wordt beschermd door de wet doordat er in de koopovereenkomst dwingend recht is opgenomen waar de partijen niet van af mogen wijken. Ook in de algemene voorwaarden van de winkelier is het niet toegestaan om hier van af te wijken.

Wanneer kunt u een koopovereenkomst ontbinden?

De koper heeft recht op het product die hij redelijkerwijze mocht verwachten. De koper mag bij het aankopen van een nieuw product bepaalde verwachtingen hebben waar het product aan moet voldoen. Bij het verkrijgen van een ondeugdelijk product kan de koper eisen dat hij een deugdelijk product krijgt. Dit kan een reden zijn om de koop uiteindelijk te ontbinden. Indien u een televisie hebt gekocht en deze doet het niet, dan kan de koop niet zonder meer ontbonden worden. De verkoper krijgt eerst de kans om alsnog een goed product af te leveren. Een koopovereenkomst kan alleen worden ontbonden als:
  • De verkoper het door hem geleverde product niet wil of kan laten repareren, en hij ook geen nieuw product wil afleveren binnen een redelijke tijd;
  • Na meerdere keren het niet gelukt is om het product te laten repareren
  • Het gaat om een ernstig gebrek

Spijt van aankoop

Vaak vallen aangekochte producten later toch tegen. De koper had er meer van verwacht, maar dat blijkt tegen te vallen. Indien het product wel degelijk is en het doet wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten, dan kan de koop niet ontbonden worden. In deze gevallen kunt u niet eisen dat u het geld terug krijgt. De winkelier geeft in deze gevallen vaak een tegoedbon om de klant toch tevreden te houden.

Terugbrengen van een ondeugdelijk product

Ook in deze gevallen moet de verkoper eerst de mogelijkheid krijgen om zijn deel van de overeenkomst na te komen door een deugdelijk product af te leveren. Kan de koop ontbonden worden, dan moet de winkelier het geld terug geven en hoeft de consument niet akkoord te gaan met een tegoedbon.
Gerelateerde artikelen
Koopovereenkomst ontbindenKoopovereenkomst ontbindenStel: u heeft een televisie gekocht die binnen drie maanden kapot gaat. De verkoper wil het product niet laten repareren…
Retourpinnen: in de winkel geld terug via pinpasRetourpinnen: in de winkel geld terug via pinpasBij retourpinnen kun je nadat je een product hebt teruggebracht naar de winkel via een pintransactie het aankoopbedrag t…
Spijt van aankopen woningSpijt van aankopen woningHet aankopen van een huis is de grootste uitgave in een mensenleven. Vaak is dit een weloverwogen beslissing, maar wat a…
Koopovereenkomst laten inschrijvenKoopovereenkomst laten inschrijvenArtikel 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek geeft de mogelijkheid om een koopovereenkomst in te schrijven. Wat is he…

LED-lampen vaak minder besparend dan wordt voorgespiegeldmijn kijk opLED-lampen vaak minder besparend dan wordt voorgespiegeldDe energiebesparing van LED-lampen en andere type spaarlampen wordt meestal te rooskleurig voorgesteld. Er wordt uitgega…
Goedkope cadeautjes voor alle gelegenhedenGoedkope cadeautjes voor alle gelegenhedenHet kan af en toe flink oplopen met alle verjaardagen, feestdagen, bruiloften en andere gelegenheden waarbij er verwacht…
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Tegoedbon of geld terug?"

Reacties

Linneke, 26-05-2019 18:35 #32
Beste,
Mijn zoon kocht voor 200 euro kleding waaronder een trui van 89,99 bij de skihut in Scheveningen. Bij thuiskomst bleek de trui niet zoals hij dacht zacht grijs te zijn maar in daglicht zacht paars. We zijn teruggegaan om geld terug te vragen maar ons werd een tegoedbon aangeboden. Ik gaf aan dat ik niet akkoord ging en geld terug wilde. Kon op mijn kop gaan staan, mijn zoon, kreeg z'n geld niet terug. Wij wonen niet in de buurt en komen er eigenlijk nooit. Uitgelegd dat mijn zoon zelf zijn kleding betaald en een baantje heeft waar hij 4,50 verdient. Dat zijn de regels werd vriendelijk verteld, geen uitzonderingen. Waren er geweest omdat we met Moederdag bij Simonis gingen eten. Wat is hier wettelijk gezien mogelijk? Kan ik nog andere stappen ondernemen? De bon is 1 jaar geldig.

Jan Flipse, 31-12-2018 12:05 #31
Ik heb kaartjes voor een concert gekocht bij Toptickets in maart 2019. Kwam er na een paar uur achter dat ik dan niet kan (stom!). Toptickets wil de bestelling niet annuleren en geen geld terugboeken. Zij geven aan dat ze enkel willen veranderen van boeking. Heb ik mogelijkheden om hier tegen in te gaan. Gaat wel om 115 euro.

Vercammen Martine, 04-07-2018 16:51 #30
Heb een bloes gekocht in solden aan 60% ( nu 93€ ) blijkt dat de bloes foutjes heeft ( gaatjes ) had dit niet gezien bij het passen was op de achterkant van de mouw. Ik ga terug naar de winkel en de eigenaars zegt me solden worden niet terug genomen of geruild. Ik heb haar gezegd dat ze dit had moeten vermelden als zij wist dat er aan de bloes fouten waren.Dus mensen kijk eerst uw aankoop goed na want het zou best kunnen dat er een fout aan is met gevolg ik kan mijn bloes gewoon niet dragen.

Hanh, 25-09-2017 09:07 #29
Hallo,
Ik heb gisteren bij Flavourz rotterdam merkschoenen gekocht 'alexander mcqueen' voor €450.-. Maar het blijkt nep te zijn. Dus ik was al binnen 5 minuten terug in de winkel om mijn geld terug te vragen. Maar ze zeggen dat ik geen geld terug mag krijgen. Maar het staat nergens vermeld in de winkel of ze hebben dat niet verteld bij de kassa. En ik wil absoluut geen andere producten meer van hun want het blijken toch allemaal namaakproducten waarvoor je daar nog meer moet betalen dan voor de originelen producten. Wat kan ik er tegen doen?

Gr hanh

Tim, 08-03-2016 17:08 #28
Ik ging naar de Perry sport en kocht schoenen alleen ze waren niet zo goed. Ik wil ze terug brengen. En toen zeiden we zijn failliet, ik kon ze alleen nog maar ruilen en geen geld terug. Wat moet ik doen?

M., 05-03-2016 16:49 #27
Bij de GAMMA krijg je geen geld terug van je VVV-cadeaubon. Aankoop € 9,75 Bon van € 10,-, Cassiere bij GAMMA in Lisse geeft te kennen dat ze geen € 0,25 terug mag geven.
DAT IS GAMMA!

Schoenen, 15-12-2015 22:52 #26
Ik heb donderdag laarzen gekocht van 30 euro. Ik heb ze gelijk aangedaan en ben naar huis gefiets. Toen ik thuis was voelde ik dat ze er pijn deden en voelde aan de binnenkant. Nu blijkt het een productiefout wat erg pijn doet bij het lopen. Gelijk in de tas gedaan om de volgende dag terug te brengen. De volgende dag helpt dezelfde dame mij en zegt je hebt ze gedragen en geen doos meer dus kunt ze niet terug doen. Ik vind dit belachelijk want de schoen deugt niet. Ik moet donderdag terug en ben erg benieuwd wat mijn recht is.

Gr daisy

Karin Castro, 27-10-2015 17:02 #25
Beste,

In sept 2014 heb ik een jas gekocht maar deze had gele plekken toen ik hem nu wilde aantrekken en dit met normaal gebruik. Ik ben terug gegaan naar de zaak in Hellevoetssluis waar ik de jas gekocht had toen ik op vakantie was ( terwijl ik in Maastricht woon) om de jas te laten zien. Na verschillende keren heen en weer gebeld te hebben met de zaak, kreeg ijk uiteindelijk gelijk, er zat een verkeerd wasvoorschrift in de jas ik zou een tegoedbon krijgen, LET WEL in de zaak in Hellevoetssluis. Ik heb aangegeven dat ik liever het geld terug wilde omdat ik niet wekelijks in Hellevoetssluis ben :). De tegoedbon krijg ik ook niet opgestuurd, deze blijft voor mij liggen in de kassa la. Ik ben uiteindelijk acoord gegaan omdat er niet doorheen te komen was en ik blij was mijn gelijk te hebben gekregen. Nu hoorde ik van jullie site. Ik kom nu verhaal halen bij jullie. Klopt dit?

Groetjes Karin

Frans Gulen, 05-10-2015 06:33 #24
Ik heb een vaatwasser gekocht bij de outlet van Bruynzeel, en een keuken van Ikea. Nu blijkt dat deze twee niet samen te combineren zijn. Ik moet een Ikea vaatwasser kopen. Bij de Bruynzeel willen ze alleen een tegoedbon geven. Moet ik dit accepteren, of heb ik recht op mijn geld terug?

Anke, 08-03-2015 10:45 #23
Hallo ik heb afgelopen dinsdag sneakers gekocht toch nog beetje twijfelend maar dacht als ze het thuisniks vinden breng ik ze wel terug.
Thuis dus toch teveel getwijfeld dus bracht ze 3 dagen later terug zag daar ook gelijk andere die ik wel mooi vond dus dacht dan ruil ik ze om!
Nu mocht dat dus niet schoenen mag je daar niet ruilen. Het is een kledingwinkel waar ze ook veel schoenen ed hebben en op de bon staat accessoires niet ruilen wegens hygiënisch oogpunt. Maar daar versta ik de schoenen niet onder?
Nu zit ik met schoenen van €180, 00 waar ik nu niet blij mee ben. Kan ik hier iets mee doen?
Gr anke

Crsitina, 03-12-2014 15:53 #22
Ik heb een canada goose jas maat xs als kado gekregen. Helaas die was te klein. Ik ben dus naar de winkel gegaan en ze hadden niet meer dezelfde jas in dezelfde kleur en model in grotere maten. Alleen in andere kleuren. Ik heb dus een andere merk genomen die zelfs wat duurder was maar wel in het rood. Achteraf voelde me niet op mijn gemaak met mijn keus dus ik heb de jas terug gebracht en wou het geld terug zodat ik ergens anders zou kunnen kopen maar ze geven geen geld terug of een tegoed bon. Aangezien ze hebben geen overzicht van wanneer ze de kleur die ik wil binnen zou krijgen ik vond een tegoed bon niet echt een optie. ik heb dus bij hun geruild voor dezelfde model jas maar in het zwart. Ik wil echt niet zwart hebben maar heb dus geen keus bij hun. De vraag is nu, kunnen ze dat wel weigeren, het geld terug te geven? Staat wel op de bon dat mag geruild worden binnen 8 dagen en dat ze geven geen geld terug maar dat wist ik niet omdat een kado was.

Helllppp!

Alvast bedankt.

Deirdre, 31-07-2014 10:59 #21
Bij de Action is dat ook altijd zo geweest; alleen een tegoedbon. Tegenwoordig kan je nu ook gewoon je geld terug krijgen.

Ik ga niet eens winkelen bij winkels die geen geld terug geven. Dan ben je als winkel toch ook niet klantvriendelijk?

Eveline, 12-07-2014 19:01 #20
Heb vorige week een tentje gekocht van 100 euro bij Loods 5. Voor mijn dochter omdat ze jarig is. Dochter lief wil liever toch totaal iets anders en niet te koop bij loods 5. Ik ga terug en krijg een tegoed bon. Wat moet ik met een tegoed bon en de service dames kijken me aan "helaas pinda kaas". Als consument voel ik me beroofd. Ook omdat er nergens een duidelijke voorwaarden staat in de winkel of bij de kassa. "niet goed geld niet terug maar tegoed bon" ofzo ja op je bonnetje maar dan heb je het al gekocht… Alleen als je klantenservice staat begin van de winkel. Maar daar kijk je toch helemaal niet als je net vrolijk gaat winkelen? althans ikke niet. Foutje van mij dus blijkbaar. Als je bij Loods5 via de site iets koopt dan krijg je wel je geld terug maar niet in de winkel. Hoe misleidend is dat dan? Heel jammer van zo'n winkel met slechte service voorwaarden. Ik bedenk me nu wel 2x voor dat ik daar iets koop dat duurder is dan 50 euro.

Natascha, 11-06-2013 16:41 #19
Ik krijg en geen geld terug en geen tegoedbon. Wat nu? Mag dat zomaar? Ik zit nu met een blous waar ik niets mee kan.

Y., 31-05-2013 13:53 #18
Ik heb twee bikini's gekocht.
Besteld op 12-02-2013, drie maanden(!) op moeten wachten.
Toen ik twee weken geleden mailde waar het bleef, was de paarse niet op voorraad. Ze vroegen of ik een andere ervoor uit wilde zoeken. Ik heb toen de zwarte gekozen.
Allebei in dezelfde maat besteld. Het zou meteen die dag nog met de koerier meegaan. Ook dit is niet gebeurd, ik heb ze vandaag pas binnengekregen en van de week waren ze pas met de koerier meegegaan.

Tot mijn verbazing zag ik dat ik twee XL had binnengekregen terwijl ik deze maten helemaal niet besteld heb! Nu zeggen ze dat ze uit mijn mails hebben begrepen dat ik twee keer XL wilde hebben, maar dit heb ik helemaal nooit gezegd of laten blijken.

Daarbij komt ook nog dat het model heel anders is dan het plaatje op de site.

Ik ben kortgezegd dus ontzettend ontevreden en ik wil het retourneren en mijn geld terug. Dit alles is niet mijn fout, vind ik. Zij leveren gewoon niet wat ik heb besteld.

Ik ben boos en ontevreden over de service. Ze willen mij namelijk geen geld teruggeven (want dat doen ze niet bij badmode, wel bij andere kleding), maar wel een tegoedbon of ik mag het ruilen.

Dit wil ik dus niet. Als het nou mijn eigen schuld was geweest dat ik ontevreden was over mijn aankoop. Maar dat is het niet, ze leveren gewoon niet wat ze beloven.

Wat kan ik nu doen om toch mijn geld terug te krijgen? Want ik wil daar helemaal nooit meer iets bestellen dus aan een tegoedbon heb ik niets en een andere maat wil ik ook niet, want het model voldoet ook niet aan het plaatje op de site.

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

Mvg,
Yentl

Be, 07-05-2013 13:57 #17
Bij het consumentenprogramma Radar wordt een ap getoond om niet een tegoedbon te krijgen maar je geld terug. De suggestie is dat geld terug krijgen een recht is. Is die reclame voor de ap van Antoinette een eerlijk beeld wat recht is, ipv wat prettig is?

Arda Pennings, 07-05-2013 10:05 #16
Vorige week bij Gimbrer in oosterhout een jasje gekocht van €249.95 en bij nader inzien was het toen ik thuis was te klein. Ik ben er gisteren mee terug geweest om het te ruilen voor een maar groter maar die was er niet. Ik heb gevraagd of ik m`n geld terug kreeg maar dat deden ze niet, ik kreeg een tegoed bon die ook nog eens binnen het jaar besteed moet zijn. Mijn man heeft gisterenavond naar jullie uitzending gekeken en die had begrepen dat ik wel recht had op m`n geld terug. Wat is u mening hier over? In afwachting op uw antwoord verblijf ik
Hoogachtend
arda pennings

Dirk, 11-04-2013 18:05 #15
Hallo,

Ik heb in december van 2012 een zonneboiler besteld en een voorschot betaald. Tot op heden (11/04/2013), heb ik hier nog altijd niets van gehoord. Hoe veel tijd heeft een verkoper eigenlijk om deze te leveren?
Mvg Dirk

Joris, 07-04-2013 22:04 #14
Hi
Vanmiddag in de stad schoenen gekocht voor m'n vriendin (specials kleur bij een jurkje, je kent dat wel). Nu liepen we 2 min daarna een andere schoenenzaak binnen. Daar stond een paar wat nog net iets beter bij dat jurkje pastte. Dus ik meteen teruggegaan om geld terug te vragen: wat denk denk je? Doen die lui van Van Dalen extreem moeilijk. Ze gaven aan alleen een tegoedbon te geven. Ze hebben ons als consument niet op de hoogte gesteld van het feit dat er geen geld teruggegeven zou worden. Dit stond volgens hun op de bon. Komop zeg, wanneer denk je dat ik die bon te zien krijg? Juist ja, wanneer ik het artikel heb gekocht.

Ik dacht dat geld terug een consumentenrecht was. Hoe zit dit werkelijk, ben wel benieuwd namelijk.

Thanks, Joris

Kim, 01-12-2012 21:05 #13
Heb van mijn man een ring gekregen ik blij maar de ring was te klein.
Ik terug naar de winkel mevrouw zei tegen mij dat ze de ring niet meer kon bestellen.
Aangezien ik graag dan iets van de nieuwe collectie van tisento wilde schreef de vrouw mijn naam en telefoonnummer op en zou ze mij bellen als de nieuwe collectie binnen zou zijn.
Kreeg toen geen geld terug maar een tegoedbon.
Een maand later liep ik voorbij en hing er een bord opheffingsuitverkoop!
Ik naar binnen de mevrouw melde mij dat ze de nieuwe collectie niet binnen heeft en dat ze eind 2012 dicht gaat!
Lekker verhaal dus!
Ik kan verder niet iets anders vinden en zou graag me geld terug willen.
Weet iemand wat mijn recht is?

Ariena, 15-10-2012 16:10 #12
Heb bij Zara een winterjas met donzen voering gekocht. Nu twee weken later komt het dons door de jas heen. Jas kostte 99,95. Nu wil deze winkel geen geld terug geven maar een tegoedbon want: reden a: wij geven geen geld terug. b: kies maar een andere (allen met dons). c: al onze jassen hebben donsvoering. d: bij elke donsvoering komt de dons er doorheen. Dit hadden zij toch vooraf aan mij kunnen melden? Mijn donzen dekbed laat toch ook geen dons door? Ik vind deze jas kwalitatief niet goed. Zij kunnen mij geen andere jas leveren, dan alleen met dons in de voering. Wat te doen? Ik heb nu de jas weer mee naar huis genomen en geen tegoedbon aanvaard. Ik wil mijn geld terug, want zij kunnen geen ander artikel leveren die niet dons doorlaat.

Lindi, 03-08-2012 19:12 #11
Hallo,
vandaag kocht ik een witte jurk, in solden, en heb er 60 euro voor betaald. Toen ik thuis kwam merkte ik dat hij bovenaan redelijk bevuild was. Toen ik ermee terug ging kreeg ik als antwoord dat ik direct iets anders moest kiezen want dat ze hierop geen tegoedbon mochten geven. Ik wou echter niks anders en vroeg mijn geld terug. Dat kon niet en ik kreeg er ook nog als antwoord bij "je hebt het ook niet gezien als je het gekocht hebt" wat ik eigenlijk redelijk klantonvriendelijk vind, ik antwoorde haar dat het zo niet in de rekken moest hangen en dat ik mijn vertrouwen stelde in hun winkel.
Toen kwam de winkelverantwoordelijke die dacht dat het er wel zou uitgaan als ik het waste!? Wat als het niet zo is? Daarop gingen ze het zelf naar de droogkuis doen.
Kan ik mijn geld terugeisen als het kleedje toch niet proper is of bv. gekrompen is in de droogkuis?

Jessica, 13-07-2012 13:53 #10
Dilemma! heb je dure broeken gekocht, in de aanbieding. Je mag er altijd mee terug, want er mag niks mis mee zijn! 7 maanden later ga je er mee terug, omdat hij al snel dun wordt van achteren. Opgestuurd naar de fabriek en het blijkt een fout te zijn. Dan komt nu het dilemma, na 3 weken ga je zelf terug naar de winkel en krijg je te horen dat je 2 nieuwe broeken mag uitzoeken van dat merk, maar het verschil zelf moet bijleggen. De bon bewaren hun zelf.

- waarom moet ik het verschil bijleggen? Het is toch een fabrieksfout?
- waarom krijg ik een tegoedbon die ik zelf niet in bewaring heb
- waarom krijg ik niet gewoon mijn geld terug! Tegenwoordig gaan zoveel winkels failliet dat je het geld en de broeken kwijt bent!

Judith, 21-06-2012 16:56 #9
Hallo,
mijn schoonmoeder heeft bij een winkel in haar stad een cadeautje gekocht voor mijn zoon. Het was helaas niet dat wat mijn zoontje bedoelde, hij wilde een andere uitvoering. Mijn man wilde ruilen bij de winkel of eventueel een tegoedbon (wij weten dat deze winkel dus geen geld teruggeeft). Het bleek dat het artikel in de andere stad €5 duurder was dan bij ons in de stad. Wij konden alleen een tegoedbon krijgen voor de prijs zoals die in onze stad is. Mag dat? Ze nemen ons dan zomaar €5 af. Het artikel in de andere uitvoering wordt waarschijnlijk pas in augustus weer beschikbaar. Reactie infoteur, 22-06-2012
U kunt geen tegoedbon verwachten voor een hoger bedrag dan dat u er zelf voor hebt betaald. Het lijkt mij dus redelijk.

Henk, 05-06-2012 16:18 #8
Handig om te weten i.v.m. bovenstaand stuk, is dat ruilen geen recht is.
Het is een service, die aangeboden kán worden door de winkelier.
Als het product niet deugdelijk is (oftewel: het gaat kapot binnen een periode waarin aannemelijk is dat het niet kapot gaat) heeft de klant sowieso het recht om geld terug te krijgen.
Echter, als de klant ontevreden is om andere redenen, bijvoorbeeld omdat de kleur tegenvalt of de maat is toch niet helemaal goed, dan kan zij het product (mits ongebruikt!) proberen te ruilen voor een soortgelijk product, of proberen om geld terug te krijgen. Maar een winkelier is daar in het geheel niet verplicht toe. Dus de zin "andere winkels doen er weer moeilijker over" in bovenstaand artikel is niet geheel op zijn plaats.
Men doet er ook goed aan te bedenken dat deze service bijna nooit bij afgeprijsde artikelen wordt gegeven.

Hasna, 31-05-2012 11:48 #7
Ik heb in oktober schoenen gekocht ter waarde van €460. Deze schoenen zijn na een paar keer dragen stuk gegaan. Nu ben ik in april terug gegaan om deze schoenen te retourneren, omdat ik toch wel had verwacht dat zulke dure schoenen wat langer mee gaan. De winkelier zou de schoenen terug sturen naar de fabrikant van het merk om te kijken of deze gerepareerd konden worden. Zo niet, zou ik een tegoed bon krijgen. Ik ben afgelopen dinsdag gebeld en ik heb als antwoord gekregen dat de schoenen niet gerepareed kunnen worden en ik een tegoedbon krijg. Zij vroeg nog duidelijk aan mij of ik de schoenen voor de volle prijs had gekocht. Ik zei daarop ja. Dus ik kreeg volgens haar een tegoedbon van die prijs. Vandaag wordt ik gebeld door een collega en die verteld mij dat ik maar recht heb op een tegoedbon ter waarde van €300 en verteld mij dat zijn collega dat niet heeft gezegd (hij stond er zgn naast). Na een hele discussie vertelde hij dat als ik binnen twee weken nieuwe paar schoenen koop dat het wat meer kan worden (300/400 €). Ik heb net twee paar nieuwe schoenen bij hun gekocht en om nu binnen twee weken weer schoenen te kopen ter waarde van €400 zie ik niet zitten. Wat is mijn positie hierin en kan ik mijn geld (al dan niet een tegoedbon) eisen.

Mandy, 15-05-2012 17:41 #6
Ik had 2 paar schoenen gekocht, kom ik thuis wil ik ze op mijn plank zetten zie ik dat de hak SCHEEF is en niet zo klein beetje, dus ik terug naar de winkel. Ik wil deze schoenen terug brengen en graag dezelfde terug in dezelfde kleur, mevrouw die hebben we niet meer, ok: wanneer komen ze weer binnen? kunnen we niet zeggen. ok: kunt u ze dan bestellen? Nee… ok dan wil ik mijn geld terug! nee u kunt alleen een tegoedbon krijgen. ik heb de tegoedbon nu aangenomen na hoog en laag springen en nu lees ik op jullie website dat dit niet hoeft, hoe krijg ik mijn geld als nog terug? want ik wil geen ene cent meer aan deze waardeloze winkel uitgeven!

m.v.g.,

mandy aalbers Reactie infoteur, 15-05-2012
Mandy, je hebt de tegoedbon geaccepteerd. Hierdoor heb jij hun aanbod aangenomen en sta jij nu zwak om te nu gaan eisem dat jij jouw geld terug wil. Ik zou zeggen de tegoedbon nog besteden, en de volgende keer naar een andere winkel.

H. Barten, 16-04-2012 22:42 #5
Hallo, vandaag bij een speciaalzaak een tv gekocht en bij thuiskomst bleek deze het niet te doen. Terug naar de winkel en ook daar geconstateerd dat deze defect was. Het was het laatste model en deze kunnen ze niet meer leveren. Ze willen geen geld teruggeven maar een tegoedbon. Of een andere tv maar die voldoet niet aan mijn wensen en is goedkoper. Is het in dit geval toegestaan dat ze tegoedbonnen geven, of als ik een andere tv neem voor het verschil een tegoedbon geven? Reactie infoteur, 17-04-2012
Zij kunnen de televisie vervangen door een gelijke televisie, maar ze kunnen u niet dwingen om een andere televisie te kiezen of om genoegen te nemen met een tegoedbon. U kunt het beste stappen ondernemen richting de overkoepelende organisatie of een eventueel moederbedrijf. Uw rechtsbijstandsverzekering of de consumentenbond inschakelen is ook nog een mogelijkheid.

Anton, 15-12-2011 16:25 #4
Mijn zusje was gisteren jarig en ik had UGGs voor haar gehaald. de maat die ik had gehaald was veels te groot, ik ging vandaag langs om ze te ruilen in een kleinere maat, maar de winkel had ze niet meer. ze hadden alleen andere soorten, maar die wilt me zusje niet. Ik wil nu mijn geld terug en de winkelier weigert, wat kan ik hier tegenop doen? Reactie infoteur, 15-12-2011
In hoeverre ze geld teruggeven is afhankelijk van hun algemene voorwaarden. Indien de winkel een onderdeel is van een keten, kun je contact opnemen met het hoofdkantoor. Mogelijk kom je daarmee met betere afspraken.

Willem, 11-07-2011 20:35 #3
Wel apart: bij een 'spijtaankoop' heeft de winkel niet de plicht je je aankoopbedrag terug te geven.
Bij online (via internet) aangeschafte producten kun je de koop echter binnen 7 dagen ontbinden zonder opgaaf van redenen. Beetje scheef vind ik het wel.
Vandaag bij een fysieke winkel een cameralens teruggebracht omdat ik per ongeluk 1 had gekocht die ik al had. Ik kreeg me toch een preek van de verkoper. En met veel moeite mijn geld terug… Met de waarschuwing erbij dat dat echt alleen bij hun zo was.

Petra, 06-12-2010 15:53 #2
Wij hebben een GOS gekocht, het blijkt dat die via internet 150 euro goedkoper is (helft goedkoper) Het blijkt dat wij het apparaat niet eens kunnen teruggeven! Dat staat wel in de zaak aangegevebn maar vraag me af of dat wettelijk is.

Matthijs, 03-03-2010 22:01 #1
Ik heb augustes 2009 een tuinbank gekocht, nu ging ik vorige week 2 delen bijbestellen en zag ik tot mijn verbazing dat ik toen: 80 euro te veel heb betaald. Kan ik dit terug vragen?

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 21-08-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 32
Schrijf mee!