InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Whiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expert

Whiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expert

Whiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expert De verzekeraar van degene die de whiplash veroorzaakt heeft kan zijn aansprakelijkheid erkennen en aansprakelijk gesteld worden voor de kosten die iemand met een whiplash maakt. Deze kosten kunnen materieel én immaterieel zijn. Een kapotte auto telt, maar verminderde levensvreugde ook. Het is mogelijk een schadevergoeding te krijgen voor deze gemaakte kosten. Een dergelijke schadevergoeding kan je aanvragen door een schadeclaim in te dienen. De toekenning is afhankelijk van een aantal factoren.

Wat is een whiplash?

Mensen die whiplash letsel opgelopen hebben, waar dan ook, vertonen allemaal dezelfde overeenkomst: het hoofd en de nek hebben ten opzichte van de romp en elkaar een sterke slingerbeweging gemaakt. De whiplash wordt door artsen officieel een cervicaal acceleratie-deceleratie letsel genoemd. Whiplash kan veroorzaakt worden door een kop-staartbotsing met de auto, maar ook zij-aanrijdingen en ongevallen tijdens bijvoorbeeld de sport kunnen mogelijke veroorzakers zijn. De klassieke definitie van whiplash stelt dat het letsel pas een whiplash genoemd mag worden wanneer de nek niet tegen iets aangebotst is, om onder andere een helder onderscheid met een hersenschudding te kunnen maken.

Letselschade

Letselschade is de schade die een persoon oploopt in een bepaalde situatie, vaak een ongeval. In sommige gevallen kan je in aanmerking komen voor een schadevergoeding voor onder andere de gemaakte medische kosten en om het persoonlijk leed enigzins te verzachten. Dit wordt aangevraagd met een schadeclaim. Whiplash letsel is letsel dat voortkomt uit een whiplash.

Letselschade-experts

Letselschade-experts zijn in het leven geroepen om mensen met een wiplash bij te staan in het soms vreselijk trage en slopende proces van de schade vergoeding. De letselschade expert helpt bij het regelen van de nodige zaken, zoals het mee werken aan een expertiseonderzoek. Dit wordt in opdracht van meestal de verzekeraar van de tegenpartij aangevraagd en in werking gezet. Doel van dit expertise onderzoek is het bepalen van de schade en de oorzaak van deze schade. Het is aan te raden ten alle tijden mee te werken aan een dergelijk onderzoek, omdat zonder dit onderzoek de schade moeilijk te bewijzen valt.

Wanneer de schade overduidelijk door de ander veroorzaakt is, bijvoorbeeld door een kop-staartbotsing, is de verzekeraar van de tegenpartij vrijwel altijd aansprakelijk. De kosten van de letselschade expert of de advocaat worden dan door de verzekeraar vergoed, evenals eventuele overige schadevergoedingen.

De letselschade-expert fungeert enigzins als een buffer tussen de persoon met de whiplash en de verzekeringinstanties. De letselschade expert vangt de nare brieven van verzekeraars op en bemiddelt. Tevens is de letselschade-expert op de hoogte van alle mogelijke kostenposten, waar de persoon met de whiplash zelf soms nog niet aan gedacht heeft.

Hoe kom je in contact met een letselschade-expert?

Het is mogelijk om je direct aan te melden bij een letselschade bureau. Vele mensen schakelen echter eerst de rechtsbijstandverzekering of vakbond in, omdat zij de directe weg naar het letselschade bureau vaak niet kennen.

Het kiezen van een letselschade advocaat dient met zorg te gebeuren.

Verjaring

Je moet goed opletten dat je op tijd de schadeclaim indient. De verjaringstermijn is namelijk 5 jaar. Hoe eerder je je aanmeldt, hoe nauwkeuriger en hulpzamer het medische dossier is dat van je wordt opgebouwd. Hiermee kan het verloop van de ziekte goed in kaart gebracht worden en terug gelezen worden door de verzekeraar.

Kosten letselschade-expert

In principe kost een letselschade-expert de cliënt niets, omdat de kosten teruggehaald kunnen worden op de verzekeraar van de tegenpartij. Gemiddeld kost een letselschade-expert zo'n 200 per uur.

De procedure

Het traject start meestal met een aanrijdingsformulier dat beide partijen ingevuld hebben. Het letselschade formulier dient ook ingevuld te worden, waarop het letsel van beide partijen beschreven staat en hoe hun arbeidssituatie er uit ziet.

Vervolgens komt er een letselschade expert of advocaat op huisbezoek, welke een compleet beeld probeert te krijgen van de toedracht van het ongeval en de gevolgen van de schade. Dit beeld van onder meer de woonsituatie, arbeidssituatie, letsel en ongeval wordt in een eerste brief naar de verzekeraar van de tegenpartij gestuurd. De letselschade expert betoogt waarom de tegenpartij aansprakelijk is en ondersteunt dit met een eventueel politierapport en de ingevulde aanrijdings- en letselschadeformulieren. Hij stuurt de schadeclaim op.

De definitieve uitkomst van een dergelijke traject is erg onvoorspelbaar. Wanneer de klachten en schade nog niet gestabiliseerd zijn, is het lastig een definitieve schadevergoeding te bepalen.
Gerelateerde artikelen
Letselschade claimLetselschade claimDe laatste tijd is er veel over letselschade in de media te zien en horen. Dit komt doordat de manier waarop een kantoor…
Whiplash en de verzekeringWhiplash en de verzekeringEen van de moeilijkste en meest complexe terreinen van de verzekeringsmaatschappijen is de afdeling letsel schade. Men h…
Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de a…
Letsel advocaat en letselschade, wat is dat?Letsel advocaat en letselschade, wat is dat?Een letseladvocaat wordt ook wel een letselschade advocaat genoemd. Het is een advocaat die zich gespecialiseerd heeft i…
Smartengeld bij letselschadeSmartengeld bij letselschadeIn verschillende situaties kun je aanspraak maken op een financiële vergoeding nadat je letselschade hebt opgelopen. Ied…

Reageer op het artikel "Whiplash: schadeclaim, schadevergoeding, letselschade-expert"

Reacties

Floris, 14-10-2010 13:29 #2
Ik mijn opinie dien je altijd een letselschade expert in te schakelen. Maar wellicht ben ik bevoordeeld.

succes met de website.

Mvrg. Floris

Priscilla, 23-12-2009 11:06 #1
Dag mensen ik ben in november 2008 aangereden in mij auto mijklachten zijn blijvend werk in de zorg dus je kunt je voorstellen dat dit werk niet meer te doen is doe nu kantoor werk niks is zeker ben 22 jaar en me leven is in 1 klap onduidelijk geworden jammer dat hier niet al te veel aandacht word besteed dit is belangrijk onderwerp hier moet mee begrip worden getoont en actie worden ondernomen je word slecht behandelt met iemand met wiplach

Infoteur: Melod
Laatste update: 17-05-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!