Slim investeren in Tanger
Steeds meer jonge stelletjes kopen vanuit Europa een appartement in het land van herkomst Marokko. Dit doen zij niet meer in het dorp of de stad waar zij, of hun ouders, vandaan komen. Zij doen dit in de Noordelijke Havenstad Tanger. Dit is interessant om twee redenen. Ten eerste het is een levendige groeiende stad met mooie kustgebieden. Ten tweede en hier gaan we over uitweiden in dit artikel, is de gunstige investeringsklimaat van deze stad.
Kort door de bocht; Je koopt een appartement vanuit een project waarbij de bouw nog moet starten. Hiervoor betaal je een bedrag van te voren aan, en na het gereedkomen van de woning betaal je de rest. Dit kun jezelf in Marokko doen en een goede prijs bedingen, maar het kan ook vanuit je luie stoel door de vele aanbieders die zich aandienen op het internet. Op het moment dat de bouw start stijgt de waarde van je appartement (gemiddeld 10%), wordt de modelwoning opgeleverd noteren we 5%, als het complex af is met tuintjes en al stijgt het nog eens met 10% tot 20%. Vervolgens stijgt de waarde van de woning per jaar met 40%. En dan heb ik het niet over een stijging die plaatsvindt omdat er bijvoorbeeld aan de overkant een Marjane (Marokkaanse supermarkt) wordt gebouwd. Hoe komt dit? Marokko heeft ook een stabiele munteenheid. De munteenheid, bestaat uit de dirham. Dus wat kunnen we in de nabije toekomst verwachten?
De Overheid investeert
Sinds 23 juli 1999 is Mohammed VI de koning van Marokko. De Marokkaanse koning sluit momenteel het één na het andere lucratieve contract. Deze investeringen zijn gericht op economische vooruitgang gericht op industriële verbetering, werkgelegenheid en toerisme. Voor de zakelijke buitenlandse investeerder zijn er beschermende regels opgesteld, Zij hoeven de eerste vijf jaar maar 8,75% omzetbelasting te betalen.
Industrie & Infrastructuur
De haven van Tanger(Tanger-Méditerranée) wordt en is enorm uitgebreid met geld uit Amerika. De haven zal uitgebreid worden zodat het tot de grootste transporthubs in Afrika zal behoren. De eerste terminal is al geopend. Omdat haven kenmerkend is voor industriële ontwikkeling commerciële vrijhandelszones opgezet. In de omgeving doen grote bedrijven hun investeringen. De meest spraakmakende is wel de mega autofabriek die Renault en Nissan hebben opgezet die een grote productie gaan draaien en veel nieuwe werkplaatsen creëert. Deze ontwikkeling zal natuurlijk ook weer andere investeerders aansporen actie te ondernemen. Volgens het
Britse Webwire zal in 2010, de noordelijke stad Tanger één van de belangrijkste Vrije Ondernemingen Zones in de wereld worden en de hoofd handelspoort tot meer dan 600 miljoen mensen in Europa, West-Afrika, Noord-Afrika evenals Noord-Amerika.
Een ander gebied waar ook veel aandacht aan wordt geschonken is de infrastructuur. Het wegennet van Tanger en verder naar het zuiden langs de Atlantische kust tot Casablanca is al de beste van Afrika. Men is nu ook bezig van Tanger naar het oosten de snelwegen aan te leggen(Rocade Méditerranée) zodat ook de noordelijke “berber” steden ontsloten zullen worden. Korte stukken zoals van Tanger naar Tetouan en van Tanger naar Asilah en natuurlijk naar Tanger-Méditerranée zijn al gereed. Ook de spoorwegen tussen deze laatste routes zijn van hoge kwaliteit. Om even bij de spoorwegen te blijven, Marokko en Spanje hebben een contract getekend voor de aanleg van een dubbele spoorwegtunnel onder de Straat van Gibraltar. Dit is de eerste verbinding van Europa naar Afrika. De bouw van de tunnel zal naar verwachting dit jaar starten.
Toerisme
De investeringen zij er dus ook op gericht de toeristenstroom te vergroten. Er zijn nu al veel toeristen in Marokko. Maar Marokko wil ook de toerist die een appartement koopt ofwel een toerist die meer tijd in Marokko doorbrengt, vaker komt. De doelstelling is om in 2010, 10 miljoen toeristen te ontvangen. Er wordt volop geïnvesteerd in de restauratie van historische panden en betere voorzieningen voor bijvoorbeeld overnachtingen en aankomst(in 2007 valt op dit gebied een vooruitgang van 10% te noteren). De Marokkaanse overheid heeft recentelijk ook een openlucht verdrag getekend. Dit betekend dat alle vliegtuigmaatschappijen op Marokko mogen vliegen en dus ook de prijsvechters als Jet4you, AtlasBlue, RyanAir en Jetfly. De capaciteit van de luchthaven wordt daarnaast ook vergroot.
Concluderend
Door al deze investeringen profileert Tanger zich steeds meer als industriële hoofdstad van het noorden. Marokko is bezig om de economische groei te versnellen en de hoge werkloosheidscijfers te doen dalen. Wat inhoudt dat het complete achterland voor banen naar Tanger trekt. Ook deze mensen zoeken huisvesting wat de waarde van appartementen in Tanger doet stijgen, maar ook een grote vraag naar huis verhuur doet ontstaan.
De internationale onroerend goed investeerders zijn al een aantal jaar aan het investeren in Marokko. Het ene project na het andere wordt uit de grond gestampt. Het toerisme en de economie stijgen en het ontroerend goed is een stuk goedkoper dan bij andere landen om de middellandse zee(De prijzen van onroerend goed in Marokko zijn 50% lager dan andere vakantie gebieden).
Het klimaat, de rijke cultuur en de plannen van Koning Mohammed om een zeer uitgebreide infrastructuur aan te leggen, maken Tanger een erg interessante investering. Er worden hoge waardestijgingen verwacht voor de vroege investeerder en er zijn een aantal projecten met huur garantie. Het rendement op het vastgoed ligt soms op 40%. Verschillende vastgoed specialisten in Europa beweren dat de vastgoedmarkt in de komende jaren, 5 tot 10 keer in waarde zal gaan stijgen. Marokko behoort inmiddels al een tijdje officieel tot de top 5 van de snelst groeiende vastgoedmarkten ter wereld.
Morten Skjelborg
Marokkaanse eigendom specialist , verteld dat er eenvoudig weg geen betere plaats is dan Tanger, om een buitenlands eigendom ofwel een gezonde investering te doen of een vakantiehuis te kopen.