Marketing: marktaspecten bij non-commerciële organisaties
Mensen denken vaak bij marketing aan alle reclame op tv of radio. Maar in dit artikel lees je dat marketing meer dan dat is. In dit artikel worden o.a. de volgende onderwerpen behandeld: Marketingaspecten, Marktonderzoek, Marktaandeel, Marktsegmentatie, Marketing bij non-commerciële organisaties.
Marketing
Marktaspecten
Het marktbeleid in een onderdeel van het gehele organisatiebeleid. Bij marketing gaat het om alle activiteiten van een organisatie die gericht zijn op de maximale behoeftebevrediging van de afnemers. Of te wel zo goed mogelijk inspelen op de wensen van de consument.
Uit de organisatiedoelstellingen leiden we marketingdoelstellingen af.
Tot de organisatie doeleinden rekenen we
- Het behalen van winst.
- Nastreven van continuïteit.
Marketing doelstellingen op lange termijn
- Behalen van een bepaalde afzet
- Vergroten van het marktaandeel
- Het behalen van een bepaalde winst
- Verbeteren van het imago
Deze doelstelling kunnen zowel strategisch als tactisch zijn.
Onderdelen van het marketingbeleid zijn
- Productbeleid
- Prijsbeleid
- Plaatsbeleid
- Promotie of communicatiebeleid
Deze onderdelen worden ook wel de 4 P’s of marketinginstrumenten genoemd. Deze onderdelen kunnen niet afzonderlijk van elkaar worden toegepast daarom word het ook wel de marketingmix genoemd.
- Onder het productbeleid verstaan we: wat voor soort product? Welke kwaliteitseisen?
- Onder het prijsbeleid verstaan we: welke prijs? Bepaalde kortingen?
- Onder plaatsbeleid verstaan we: distribueren via groothandelaar, Winkelier of rechtstreeks verkopen?
- Onder het promotiebeleid verstaan we: hoeveel en welke reclame er gemaakt gaat worden en welke media.
Marktonderzoek
Marktonderzoek is het systematisch onderzoek naar de afzetmogelijkheden van een bepaald product in een gebied durende een zekere periode. Voordat een onderneming van start gaat word vaak een marktonderzoek ingesteld. Uit zo’n onderzoek moet blijken of het rendabel is om een product te verkopen of een vestiging plaatsen. Bij marktonderzoek maken we onderscheid tussen:
Deskresearch en
Fieldresearch
Deskresearch
Deskresearch gebeurt vaak vanuit het kantoor en er wordt gebruik gemaakt van gegevens die al eerder beschikbaar kwamen voor andere doeleinden. Meestal zijn er online gegevens beschikbaar bij de brancheorganisatie die kan de onderzoeker gebruiken voor zijn eigen onderzoek
Fieldresearch
Als er niet genoeg gegevens zijn laat men fieldresearch doen. Hierdoor kan de producent er achter komen of hij meer moet inkopen of produceren. Een enquête afnemen is een voorbeeld van fieldresearch.
Marktaandeel
Hoe berekenen je het marktaandeel?
Elke onderneming wilt weten welk aandeel zij heeft van de totale afzet of omzet van een bepaald product in een bepaald gebied gedurende een bepaald periode. Met behulp van marktonderzoek kan de onderneming inzicht krijgen in de markt.
Formule
Markt van een organisatie / totale markt * 100.
Voorbeeld: totale markt is goed voor 500.000 producten of omzet
Jou bedrijf verkoopt in dat jaar op periode 100.000 producten of behaald een omzet van 100.000
Dan doe je 100.000 / 500.000 * 100 = 20 % je hebt 20 procent markt aandeel.
De onderneming met het grootste marktaandeel noemen we de marktleider. Soms is er 1 marktleider die een groot deel van de markt van zijn producten voorziet.
Marktsegmentatie
In het marketingbeleid word bepaald op welke markten een onderneming zich richt. Dit is een strategische doelstelling. De onderneming kiest 1 of meerdere deel markten waarop ze zich richt.
Deelmarkten
Met een bepaald product richt men zich op een gedeelte van de gehele markt.
Marktsegmentatie
De markt word opgedeeld in verschillende delen (segmenten). Bijvoorbeeld: de auto markt bestaat uit vele mensen. Maar als je hele dure auto maakt richt je alleen op de rijkere mensen. De rijkere mensen zijn dan een segment van de markt.
Ongedifferentieerde marketing
Er word 1 product in 1 variant op de makt gebracht. Tevens richt de producent zich op de gehele markt. Dit word vaak gedaan als het product helemaal nieuw is en de consument aan de producten moet wennen.
Gedifferentieerde marketing
1 product in meerdere varianten worden op de markt gebracht. Tevens richt de producent zich op de gehele markt. Dit word vaak gedaan om concurrenten voor te zijn en zo heeft de consument keuze tussen producten van jou bedrijf.
Geconcentreerde marketing
De producent richt / concentreert zich op 1 gedeelte(segment) van de markt. Bijvoorbeeld het bedrijf Rolls Royse richt zich alleen op de rijkere mensen.
Marketing bij niet commerciële organisaties
Niet-commerciële organisaties trachten met het marketingbeleid de belangstelling voor het doel of product van de organisatie bij de doelgroepen te vergroten. Naarmate er meer concurrentie is, neemt het belang van marketing toe. Dit is zeer goed te zien bij liefdadigheidsinstellingen. Er zijn vele soorten non-commerciële organisaties maar ik bespreek alleen de volgende 4: Overheid, Belangengroeperingen, Onderwijs, Liefdadigheidsorganisaties
Overheid
Tot de overheid wordt niet alleen de landelijke overheid bedoeld maar ook de lagere overheden zoals provincies, gemeentes en waterschappen. De doelstelling van de overheid is de maatschappij zo goed mogelijk te laten functioneren. Hiervoor incasseert de belasting, met de belastinginkomsten worden weer wegen aangelegd, scholen gebouwd, enzovoort.
Belangengroeperingen
Belangengroeperingen zijn er in alle soorten en maten. Voor werknemers en werkgeversorganisaties is het van belang dat zij werkgevers informeren over het bestaan van hun organisatie. Ook consumenten organisaties zoals de ANWB en de consumentenbond kunnen vaak druk uitoefenen om een bepaald doel te realiseren, dit vanwege het grote aantal leden.
Onderwijs
Het onderwijs kost Nederland elk jaar vele miljarden. Voor Nederland is het erg belangrijk om over voldoende geschoolde werknemers te beschikken. Het onderwijs maakt vooral reclame om leerlingen of werknemers aan te nemen. Voor een school geldt: hoe meer leerlingen hoe meer inkomsten
Liefdadigheidsorganisaties
Voor liefdadigheidsorganisaties is het belangrijk om elk jaar weer aan voldoende geldmiddelen te komen om de gewenste doelstellingen te realiseren. In veel organisaties word van de ontvangen gelden meer dan 10% weer uitgegeven om nieuwe gelden te verkrijgen. Vaak worden nieuwe donateurs verkregen door reclame zoals: radio en tv of directe mail.