Ziggo: samenvoeging van Casema, @Home en Multikabel
Vrijdag 16 mei 2008 presenteerden @Home, Casema en Multikabel zich als een nieuw bedrijf: Ziggo. Dankzij de fusie is Ziggo meteen het grootste kabelbedrijf van Nederland met ruim 3,3 miljoen huishoudens als klant. Ziggo levert net als de oude merken zowel televisie, radio, telefonie als internet. Helemaal vlekkeloos ging de overgang niet: de Consumentenbond tikte Ziggo op zijn vingers en Hotmail blokkeerde emails van Ziggo-klanten.
Multikabel is in 2005 verkocht aan Warburg Pincus. Dit bedrijf maakte een jaar later bekend maakte samen met het bedrijf Cinven het bedrijf
Casema over te willen nemen. Ook kondigde
Essent in 2006 aan zijn kabeldivisie Essent Kabelcom, later bekend als
@Home, af te gaan stoten. Dit bedrijf werd ook verkocht aan Warburg Pincus en Cinven. De drie bedrijven gingen verder onder moederbedrijf
Zesko Holding.
Ziggo
@Home en Casema trokken hun tarieven en snelheden gelijk op 1 juli 2007, Multikabel volgde op 1 september 2007. Op 16 mei 2008 was Ziggo een feit. Het bedrijf heeft 3,3 miljoen
kabel abonnees, 900.000 abonnees voor
digitale televisie, 1,4 miljoen
breedband internet klanten en 750.000
telefoon-aansluitingen.
Reclame
De naam Ziggo is bedacht door een adviesbureau. Na de start van Ziggo volgde een grote reclamecampagne, waarvan het nut voor sommigen niet helemaal duidelijk zal zijn. Immers was de reclamecampagne nogal vaag. In de twee minuten durende reclamespot zie je een man die naar allerlei mensen aan het luisteren is. Je denkt helemaal niet te maken te hebben met een telecombedrijf, sterker nog er wordt helemaal geen inhoudelijke informatie gegeven.
Klanten
Ziggo wil hiermee aangeven dat ze gaan luisteren wat klanten willen om zo te zorgen voor tevredenheid. Zo denkt het bedrijf onder andere aan een vast klantenpanel van 15.000 tot 20.000 mensen. Daarnaast wordt er klantenondersteuning geboden vanuit de regio
Als het nut van de reclamespot je ontgaat, zal dit bij de krantenadvertenties nog meer het geval zijn. Die sloegen werkelijk waar nergens op. Des te vreemder is dat er zoveel geld wordt gestopt in vage reclamecampagnes als het bedrijf al van start is gegaan met een schuld van 5,36 miljard euro!
Overgang
Bestaande klanten van @Home, Casema of Multikabel zouden in principe niets moeten merken van de overgang. Het emailadres blijft gelijk (bijvoorbeeld jan@casema.nl), maar daarnaast komt nu wel de extensie
ziggo.nl.
Consumentenbond
Maar 15 mei kreeg het bedrijf al op zijn kop van de
Consumentenbond, omdat klanten van @Home hun abonnementskosten nu ook vooraf moeten gaan betalen. Dat betekent dat zij in mei geconfronteerd werden met dubbele kosten.
Klanten kregen pas één week van tevoren hierover een brief en meldde ook niet dat klanten de mogelijkheid hebben om hun contract op te zeggen. Daardoor is Ziggo in strijd met de Telecommunicatiewet die providers verplicht wijzigingen in het
contract minimaal vier weken van te voren bekend te maken. Daarnaast moeten zij dan ook wijzen op de mogelijkheid van
opzeggen.
Hotmail
Ook bleek maandag 19 mei dat een deel van de klanten van Ziggo geen mail meer konden sturen naar mensen met een hotmail account. Hotmail had Ziggo op de zwarte lijst geplaatst, na klachten dat er spam vanuit de desbetreffende server zou zijn verzonden.
0900
Dankzij deze fouten staat Ziggo wederom in de Klachten top drie van het consumentenprogramma
Kassa. Daarnaast heeft de Consumentenbond een meldpunt voor klachten over Ziggo geopend.
Kennelijk luistert Ziggo niet zo heel goed naar hun klanten: zij moeten nog steeds een 0900 nummer bellen à 10 cent per minuut.