InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Garantie na de officiële garantieperiode?

Garantie na de officiële garantieperiode?

Misschien is het u ook wel eens overkomen dat door u aangeschafte apparatuur het begaf, net nadat de fabrieksgarantieperiode was verlopen. Natuurlijk zou je extra garantie kunnen inkopen om dit probleem tegen te gaan. Velen weten echter niet dat dit helemaal niet nodig is, op grond van wetgeving heeft u recht in bepaalde gevallen recht op garantie, ook nadat de officiële garantietermijn die wordt gegeven door de fabrikant is verlopen.

Fabrieksgarantie

Als u van de fabrikant een garantie krijgt op uw aankoop dan wil dit zeggen dat de fabrikant instaat voor de kwaliteit van het product gedurende de garantieperiode. De fabrikant gaat doorgaans voorbij aan het feit dat het product. Dat u garantie van een fabrikant krijgt wil echter niet zeggen dat u geen beroep meer kunt doen op uw wettelijk recht.

Als u een product koopt dan sluit u geen overeenkomst met de fabrikant van het product, u koopt uw product immers tegen betaling van de leverancier. Omdat er geen overeenkomst is tussen u en de fabrikant kan deze laatste beperkingen stellen aan de garantie. Zo kan bijvoorbeeld bepaald worden dat u verzendkosten moet betalen om het product naar het reparatiecentrum te zenden of kan het arbeidsloon van de reparatie voor uw rekening komen. De verkoper van het product heeft op grond van de wettelijke regeling geen mogelijkheid om dit soort voorwaarden te stellen.

De wettelijke regeling

Wat veel mensen niet weten is dat er op grond van Europese wetgeving een artikel is opgenomen in de Nederlandse wet die de beperkingen van de fabrieksgarantie ter zijde zet.
Artikel 17, lid 2 BW7:

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Op grond van dit artikel moet het product dat u koopt voldoen aan de verwachtingen die je als consument redelijkerwijs mag hebben. Zo mag je bijvoorbeeld verwachten dat apparaten kunnen doen wat u is verteld door de verkoper van het product of in reclame. Dat uw harde schijf van uw computer ook na verloop van de garantieperiode van een jaar nog meegaat en dat een koelkast langer dan 3 jaar koelt (of meer maar dat is afhankelijk van de gekochte kwaliteit). Als de fabrikant adverteert met het feit dat diens wasmachines minimaal 10 jaar meegaan zonder problemen dan mag u hier dus ook vertrouwen . Zelfs al zou u in het geheel geen fabrieksgarantie krijgen op uw aankoop dan heeft u dus op grond van de wet nog steeds het recht een beroep te doen op deze wettelijke regeling.

Wie moet u aanspreken voor de garantie

Indien op het product nog een fabrieksgarantie aanwezig is dan kunt u zich wenden tot de fabrikant of de leverancier c.q verkoper. Het is echter aan te raden altijd eerst contact op te nemen met de leverancier. Alhoewel deze zich vaak zal verschuilen achter een van de standaard excuses en u zal verwijzen naar de fabrikant heeft u de koopovereenkomst gesloten met de verkoper. Aandringen helpt hier.
Als u een toch beroep doet op de fabrieksgarantie en er worden u extra kosten in rekening gebracht op grond van de voorwaarden van de fabrieksgarantie, dan kunt u zich voor de vergoeding van deze kosten weer wenden tot de verkoper op grond van Artikel 17, lid 2 BW7.

Fabrieksgarantie ten opzichte van garantie op grond van de wetgeving

De fabrieksgarantie heeft toch wel een voordeel ten opzichte van een aanspraak op uw wettelijke rechten. Indien u zich niet beroept op de fabrieksgarantie heeft moet u als gebruiker aannemelijk maken dat er iets aan het door u gekochte product mankeerde toen u het kocht en dat u de problemen niet veroorzaakt heeft door de manier waarop u het product zelf heeft gebruikt. Bij de fabrieksgarantie is dit precies omgekeerd, indien het product een mankement vertoont wordt ervan uitgegaan dat dit al bestond bij de aankoop van het product. Als de fabrikant meent dat de gebreken zijn ontstaan door het gebruik dan is het aan de fabrikant om dit aan te tonen.

Uitzondering op deze regel zijn gebreken die zich openbaren in het eerste half jaar. De wetgeving gaat er vanuit dat elk gebrek dat zich binnen een half jaar na aankoop voordoet al aanwezig was op het moment van de koop en dus voor rekening van de leverancier komt, tenzij deze het tegendeel bewijst.

Bijgekochte garantie

Op het eerste gezicht zou gesteld kunnen worden dat het bijkopen van een dergelijke garantie op basis van bovengenoemde wetgeving feitelijk overbodig geworden is, immers op grond van de wet heeft u al recht op een langere garantietermijn.

Het voordeel wat deze garantie biedt is doorgaans wel dat u ook tegen het eind van de extra gekochte garantieperiode recht heeft op vervanging van het product door een nieuw product indien dit niet meer herstelbaar is, hierbij wordt doorgaans geen bijbetaling gevraagd.

Uw recht hebben en uw recht krijgen

Zoals eerder aangehaald zal een verkoper doorgaans niet zonder slag of stoot voldoen aan uw verzoek tot reparatie over te gaan. Doorgaans verschuilt de verkoper zich achter de voorwaarden van de garantie die door de leverancier is verstrekt.

Feit blijft echter wel dat er vele mensen zijn die met de wet in de hand hebben doorgezet en zodoende hun recht bij de verkoper hebben gehaald. Blijf dus aanhouden, vraag naar de leidinggevende van de desbetreffende winkel of schrijf de leverancier desnoods een pittige brief, waarbij u zich beroept op de bovengenoemde wetgeving.
Gerelateerde artikelen
AppleCare: garantie Apple productenAppleCare: garantie Apple productenApple is een populair merk dat inmiddels miljoenen trouwe fans achter zich heeft geschaard. Apple staat voor kwaliteit i…
Garantietermijnen en misverstanden in verband met garantieHet begrip garantie heeft de laatste jaren nogal wat stof doen opwaaien. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over w…
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…
Garantie en extra garantieWinkels en andere aanbieders proberen tegenwoordig vaak om een extra garantie te verkopen bij witgoed als wasmachines, v…
Wat is GarantieBij veel producten die u koopt krijgt u een jaar garantie of misschien wel langer, maar wat houdt garantie nou eigenlijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Garantie?WT.srch=1
  • http://www.computerconsument.nl/pages/printen.php?redartID=240
  • http://kassa.vara.nl/portal?_scr=forum_dialoog&frm=34682&cat=25472
  • http://tweakers.net/nieuws/45926/dell-aangeklaagd-wegens-problemen-na-garantietermijn.html
  • http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52273
  • http://www.wuz.nl/artikel/54909287.garantieperiode.html

Reageer op het artikel "Garantie na de officiële garantieperiode?"

Reacties

J. P. Severein, 13-12-2012 12:20 #6
Mijn Opel corsa is nu twee en half jaar oud. Dus mijn garantie is verlopen. Ongeveer na een jaar kreeg ik problemen met mijn ventilator, ik moet de verwarming op het raam of op mijn voeten kunnen zetten, maar dat werkte niet. Hebben ze in de garage gemaakt, maar nu na twee en half jaar, werkt het weer niet. Heb ik nu nog recht op een vergoeding, op deze reparatie. Hopende U voldoende te hebben geïnformeerd teken ik met vriendelijke groeten
J.P. Severein.

Van der Heyden, 28-11-2012 16:22 #5
Ik heb 6 jaar geleden gordijnen op maat laten maken bij de V en D. Ik heb hier behoorlijk veel geld voor betaald. Heb toen ook gekozen voor dubbele plooi. Nu begint de zoom onder bij alle gordijnen helemaal los te laten. Heb er verder niets 'raars' mee gedaan. Ze hangen er gewoon. Kan ik na al die tijd nog de V en D hier nog (wettelijk) op aanspreken of heb ik gewoon pech?
Alvast bedankt.
Mvg
Fam. Van der Heyden

Erik Hylkema, 04-09-2012 14:48 #4
Drie jaar geleden heb ik een Nordland Easy Logic WD 8126 EL gekocht bij It's. Dit betreft een was/droogcombinatie. Helaas is It's failliet gegaan en functioneert mijn droger niet meer. De was wordt wel warm maar droogt niet meer. Ik heb een een-persoonshuishouden en zoveel is de machine dus niet eens gebruikt. Aangezien It's failliet is heb ik contact opgenomen met de fabrikant, ze zitten om de hoek bij mij, ongeveer een km hier vandaan. Volgens de monteur was het een bekend probleem en is de elektronica kapot. Deze vervangen kost ongeveer 250 euro. De monteur heeft een rekening achtergelaten van dik 76 euro voorrijkosten, welke ik op rekening kan betalen. Ik ben het hier echter niet mee eens, ook al is het product nu een jaar uit de garantie, het kan toch niet zo zijn dat de levensduur van de combinatie slechts 2 jaar bedraagt. De voorrijkosten wil ik niet betalen zonder dat de machine gerepareerd wordt. Hoe handel ik het beste in deze situatie? Graag uw reactie.

Jacqueline de Caluwe, 05-02-2009 16:31 #3
Mijn vaatwasser begaf het na 3 jaar en 3 maanden. De fout was duidelijk een (bekende) produkt fout. Een van de twee pompen moest geheel vervangen worden. De machine zelf gaf geen foutmeldingen. Ik heb dit schriftelijk aan de fabrikan gemeld, die zich er gemakkelijk van af maakt door te zeggen dat het jammer is, maar de garantieperiode is verlopen. Ik ben niet meer woonachting in Nederland en ik zou graag willen weten welke Europese wet/uitspraak aan het Nederlandse wetsartikel ten grondslag ligt. Ik zou hier graag de fabrikant mee om de oren slaan. Reactie infoteur, 09-02-2009
Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen. Publikatieblad nr. L 171 van 07/07/1999 BLZ. 0012 - 0016

Ivy Postma, 10-11-2008 20:02 #2
Ik heb een reactie op zakelijk gebied, ik heb samen met mijn man een cafetaria. wij hebben begin 2007 een nieuwe motor op onze diepvries laten zetten door een bedrijf die ook ons onderhoud regelt. na 17 maanden is de motor kapot gegaan, en nu beweert de leverancier dat het niet vergoed word omdat het buiten de garantie valt. ze hebben gezegd dat er minimaal een levensduur van 10 jaar op zo'n motor zit maar dat ze niets kunnen doen want de fabrikant blijft bij 1 jaar garantie. nu ben ik overal aan het zoeken en vragen geweest maar wij hebben als ondernemer toch ook recht op de wettelijke minimum van 2 jaar? of hebben we gewoon pech gehad? tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden die ons daar duidelijk antwoord op kan geven. en ja we hebben een rechtsbijstand verzekering, maar die hebben we afgesloten toen dit al bezig was dus mogen we daar geen gebruik van maken. wie weet het antwoord? Reactie infoteur, 10-11-2008
Artikel 17 zoals genoemd in het artikel gaat over alle verkopen en niet alleen verkopen aan consumenten.

Ook u als ondernemer mag er dus van uitgaan dat de nieuwe motor moet voldoen aan de eisen die daaraan gesteld mogen worden, zeker nu de leverancier u beloofde dat een dergelijke motor zeker 10 jaar meegaat. De zaak voldoet niet aan de eigenschappen die u daarvan mocht verwachten en daarvoor kunt u de leverancier aanspreken, niet de fabrikant!

Frans Bootsma, 09-06-2008 14:18 #1
Heb in maart 2006 een PackardBell iMedia computer gekocht, die 1x binnen en 1x buiten de garantieperiode van 1 jaar bij MediaMarkt in reparatie is geweest.
In april 2008, dus na 25 maanden, kreeg ik het ene blauwe scherm na het andere, konden fotomappen extreem traag of niet meer worden geopend en werd om de haverklap elk programma afgesloten door Microsoft, omdat er problemen waren met devicedrivers.In Device Detector is een fout opgetreden en…
Aan de computer hangen een Epson multiprinter, een Canoscan Lide 50 flatbedscanner en een Speedtouch120 voor de draadloze internetverbinding.
Bij MediaMarkt kon men het probleem niet verhelpen en PackardBell gaf aan dat ik maar een langere garantie had moeten kopen. Microsoft doet niets aan een OEM-systeem.
Nu is bij Flexcomputers in Arnhem het moederbord vervangen, met voeding en koeling, Windows XP home is er opnieuw opgezet, drivers zijn vervangen en vernieuwd, er zit een nieuw geheugen in, een nieuwe harddisk, een extra graphic card, maar ondanks dat blijven de problemen met het openen van fotomappen en het zeer trage lezen van een geheugenkaart. In deze winkel is men zeer behulpzaam en wil men het probleem echt de wereld uithelpen, maar ik vind dat MediaMarkt mijn kosten die nu al richting 500 euro gaan, minstens deels moet vergoeden.
Wat raad u mij aan?
Ik heb een brief met het verhaal en de klacht gestuurd naar PackardBell en naar MediaMarkt, weliswaar niet aangetekend, maar ik heb alleen een telefoontje gehad van een medewerker van de helpdesk van MediMarkt dat ze er jammergenoeg niets aan konden doen.
Vriendelijke groeten van Frans Bootsma, die inmiddels zijn computer al bijna 2 maanden niet meer kan gebruiken. Reactie infoteur, 09-06-2008
U heeft het produkt bij Mediamarkt gekocht, u sloot dus een overeenkomst met Mediamarkt en u zult hier dus uw gelijk moeten halen.

Eerst moet precies vast komen te staan wat nu precies het probleem is. Als dit bijvoorbeeld het moederbord of de harde schijf is die niet meer goed functioneerde dan kunt u zich tot Mediamarkt wenden. Immers je mag verwachten dat een moederbord of harde schijf langer mee gaat dan 2 jaar bij normaal thuis gebruik (hier is ook eens een uitspraak over geweest en ik weet dat er mensen zijn die inderdaad op kosten van de leverancier het moederbord hebben laten vervangen). Extra's komen uiteraard niet voor vergoeding in aanmerking, de computer functioneerde in beginsel ook goed zonder deze extra's.

Als vast staat dat er inderdaad iets schort aan het produkt zult u de Mediamarkt hiervan moeten overtuigen. Dit kan bijvoorbeeld met een geschreven verklaring van Flexcomputers waarin is aangegeven wat precies de problemen waren. U zult zich dan uitdrukkelijk moeten beroepen op de in het artikel genoemde wetgeving en eisen dat Mediamarkt de kosten vergoed. Natuurlijk zal mediamarkt niet zonder meer meewerken en zullen zij trachten onder hun verplichtingen uit te komen. U zult dus moeten aanhouden

Als u over een rechtsbijstandverzekering beschikt zou ik deze zeker inschakelen, vaak is een pittige brief en een dreiging met verdere rechtsmaatregelen van een rechtsbijstandverzekeraar meer dan voldoende op tot een passende oplossing te komen.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 22-05-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Schrijf mee!