InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Manieren van marktonderzoek

Manieren van marktonderzoek

Manieren van marktonderzoek Voor een onderneming van start gaat, wordt vaak een marktonderzoek ingesteld. Onder marktonderzoek verstaan we het systematische onderdoek naar de afzetmogelijkheden van een bepaald product in een gebied gedurende een zekere periode.

Twee soorten

Er wordt binnen marktonderzoek onderscheid gemaakt tussen desk- en fieldresearch. Deskresearch gebeurt van achter het bureau, de onderzoeker maakt daarbij gebruik van informatie dat al eerder voor andere doeleinden verzameld is. Zo kan hij bijvoorbeeld van de interne bedrijfsgegevens gebruikmaken door van de eigen administratie de omzet en de totale arbeidskosten op te vragen, hiermee kan hij de arbeidskosten per euro omzet berekenen.

Levert de deskresearch niet voldoende op, dan moet er fieldresearch worden gedaan. De onderzoeker moet dan op zoek naar informatie die nog niet in de onderneming aanwezig is. Zo kan hij bijvoorbeeld bij afnemers gaan informeren hoeveel producten zij meer zullen afnemen wanneer de prijs van het product verlaagt.
Om fieldresearch uit te kunnen voeren, staan de onderzoeker verschillende mogelijkheden tot zijn beschikking, bijvoorbeeld:
  • Enquête
  • Observatie
  • Experiment

Enquête

Bij een enquête wordt getracht informatie te verkrijgen door aan een groep mensen of bedrijven een aantal vragen te stellen.
De goedkoopste manier is de schriftelijke enquête, maar deze vorm heeft ook enkele nadelen:
  • Het is onzeker hoeveel mensen de enquête zullen invullen
  • Naarmate de non-respons (het niet-invullen van de enquête) hoger is, zijn de resultaten minder betrouwbaar.

De mondelinge enquête levert het meest betrouwbare informatie op; de enquêteur kan de vragen zo nodig toelichten en erop toezien dat alle vragen in voldoende mate worden beantwoord.

Ten slotte zijn er telefonische enquêtes die als voordeel hebben een snelle respons en relatief lage kosten.

Observatie

Een andere manier van onderzoek doen is het observeren van het gedrag van de consument. Dit onderzoek wordt voornamelijk gebruikt in gevallen waar het bedrijf wil weten wat voor soort mensen het product kopen. Observeren is een zeer geschikte methode als de marktonderzoeker wil weten wát de consumenten doen en niet zozeer waaróm ze iets doen.

Experiment

Een experiment stelt de onderzoeker in staat het verband tussen bepaalde gegevens op te sporen. Zo kan met hulp van een groep consumenten worden onderzocht wat het effect van een prijsdaling van product X zal zijn op de verkopen van product X. Een goed voorbeeld van zon experiment is een winkeltest.
© 2008 - 2017 Njlvs, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Enquêtes invullen via internetEnquêtes via internet, zou u er één willen invullen of twijfelt u? In dit artikel kunt u informatie vinden over de versc…
Online marktonderzoekOnline marktonderzoekMet de komst van het Internet is de populariteit en het gebruik van online marketing en online marktonderzoeken fors toe…
Natuurwetenschappelijk onderzoekEen natuurwetenschappelijk onderzoek bestaat uit minimaal zes fases. Het onderzoek begint met observatie, waarna er een…
Marktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek: de verschillende soorten onderzoekMarktonderzoek is het vakgebied dat zich bezighoudt met het verzamelen en analyseren van gegevens op het gebied van mark…
Concurrentieanalyse makenConcurrentieanalyse makenDe externe analyse is de eerste stap van een marketingplan. Maar ook bij het bepalen van de juiste positionering is de e…

Reageer op het artikel "Manieren van marktonderzoek"

Infoteur: Njlvs
Gepubliceerd: 22-03-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!