InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Parel in oester, wat is de waarde?

Parel in oester, wat is de waarde?

Parel in oester, wat is de waarde? Een parel vinden in een oester, het is zeldzaam maar het kan gebeuren. En als je dan zo'n parel vindt, dan wil je natuurlijk weten wat deze waard is. Kun je hem bewaren als leuk souvenir of verkoop je hem? Het antwoord op deze vraag zal beïnvloed worden door de waarde van de parel. Door experts wordt hiervoor gekeken naar diverse elementen zoals de omvang, de rondheid, de kleur, de luster en de herkomst. In uitzonderlijke gevallen kun je er zelfs rijk van worden!

Parel in een oester

Wat is een parel?

Een parel is een massief, meestal rond voorwerp dat door oesters en in sommige gevallen slakken wordt gemaakt. Zoetwaterparels bestaan volledig uit parelmoer en bij zoutwaterparels gaat het om een klein kalkbolletje met daaromheen diverse lagen parelmoer. Parelduikers gaan op zoek naar oesters, niet zo zeer om ze als etenswaren te verkopen aan groothandels en restaurants, maar meer vanwege de mogelijkheid dat het weekdier een waardevolle parel bevat. Het aantreffen van een parel is wel erg zeldzaam. Bij een vangst van 1000 kilo oesters zullen normaliter niet meer dan 3 a 4 parels worden gevonden. Ze zijn niet allemaal perfect rond maar kunnen ook de vorm van een druppel, rijstkorrel of hartje hebben. Vroeger kwamen ze vooral uit de Perzische golf, Rode Zee en Golf van Mannar, tussen Sri Lanka en India.

Parels worden tegenwoordig ook gekweekt. Een Japanse ondernemer bedacht eind jaren '80 een methode om oesters parels te 'laten maken'. Dit deed hij door een stukje van de schelp te implanteren in het weefsel van de oester. Doordat parels nu veel minder zeldzaam zijn is de waarde ervan gedaald. Japan is marktleider. Het parelduiken als beroep is er bovendien door naar de achtergrond verdwenen en het wordt nu vooral nog door toeristen gedaan. In Bahrein is Parelvisserij, getuigenis van een eilandeconomie te bezoeken, een locatie op de UNESCO-werelderfgoedlijst. Door de opkomst van de Japanse parels is de parelindustrie in Bahrein ingestort, maar deze locatie doet nog denken aan de hoogtijdagen van de 'primitieve' parelvisserij.

Kun je in een restaurant een parel vinden in een oester?

Ja, het is extreem zeldzaam maar je kunt wanneer je in een restaurant oesters bestelt een of meer parels vinden. Wanneer de delicatesse in een restaurant bereid wordt, wordt deze immers niet eerst geopend op zoek naar parels. Op kerstavond in 2013 vonden onafhankelijk van elkaar twee mensen in Nederland een verrassing in hun kerstdiner. In 2014 was de vondst van een parel in een oester door een vrouw in Friesland voor Hart van Nederland zelfs aanleiding om er een item over te maken. In 2015 trof een Amerikaanse vrouw in de staat Tennessee zelfs vijftig parels in een enkele oester aan! Wie een dergelijke vondst doet in een restaurant mag deze houden. Met de aankoop van het product ben je er immers eigenaar van geworden.

Hoeveel is een parel uit een oester waard?

Na de vraag of je na het bijten op een parel al je tanden en kiezen nog hebt is voor veel mensen de volgende vraag meestal wat de waarde van dit cadeautje van de zee nu werkelijk is. Om de precieze waarde te schatten zal een oesterspecialist geraadpleegd moeten worden. Vaak is het mogelijk hiernaar te informeren via een juwelier.

Wanneer je een echte - en dus niet gecultiveerde - parel aantreft is de vorm een eerste indicatie voor de waarde. Hoe ronder het sieraad, des te hoger de waarde. Daarnaast speelt ook de omvang een rol. De meeste parels hebben een doorsnede van 2 tot 7 mm. Een specialist kan de echtheid vaststellen met behulp van röntgenapparatuur. Ook zal gekeken worden naar de kleur, de aanwezige imperfecties in het oppervlak en de luster: de weerspiegeling van het licht in de parelmoerlagen. Een nagenoeg perfecte parel krijgt het predicaat AAA en is het meeste waard. De waarde kan in exceptionele gevallen oplopen tot zo'n 30.000 euro. Een kleine parel met veel imperfecties kan echter ook een waarde hebben van niet meer dan 10 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StockSnap, Pixabay
  • http://www.pearlinc.nl/alles-over-parels
  • http://www.rtlnieuws.nl/editienl/parels-gezocht

Reageer op het artikel "Parel in oester, wat is de waarde?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 26-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!