InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Lease als verruiming van de liquiditeit

Lease als verruiming van de liquiditeit

Lease als verruiming van de liquiditeit Bij een leasefinanciering wordt er vooral gedacht aan de aankoop van een auto (of andere activa). Bij de aankoop wordt er direct een leasefinanciering verstrekt waarmee de auto kan worden aangekocht. Een leasefinanciering kan echter ook pas achteraf plaatsvinden, vaak nog jaren nadat de activa zijn aangekocht.

Activa aankopen

Ondernemers hebben vaak de neiging om activa zoveel mogelijk met de kredietruimte aan te kopen. De intentie is goed. De ondernemer wil immers geen nieuwe schulden maken. Echter kan er zo een mismatch (langlopende activa worden met kortlopende passiva gefinancierd) ontstaan op de balans wat voor liquiditeitsproblemen kan zorgen.

Voorbeeld

Bedrijf X heeft een ruimte in het krediet van 50.000 euro. Het bedrijf koopt een bestelbus aan van 30.000 euro en besluit de ruimte in het krediet hiervoor te benutten. De langlopende activa (bestelbus) nemen met 30.000 euro toe, evenals de kortlopende passiva. De ruimte in het krediet is nog 20.000 euro. Het bedrijf krijgt even later te maken met een debiteur die moeilijk betaalt. Er staat nog 40.000 euro aan vorderingen open van deze debiteur en de debiteur heeft aangegeven dat het nog wel drie maanden kan duren voordat hij kan betalen. Door deze situatie kan er een liquiditeitsprobleem ontstaan bij het bedrijf. Wanneer er wel voorraden moeten worden ingekocht en er nog crediteuren moeten worden betaald, is hier onvoldoende ruimte voor omdat het geld van de debiteur pas later ontvangen wordt.

Bovenstaande situatie komt vaak voor. Bedrijven financieren langlopende activa vaak met de ruimte die ze in het krediet hebben. Dit krediet is immers al gefinancierd door de bank waardoor ze niet nogmaals bij de bank hoeven aan te kloppen. Een krediet is echter vooral bedoeld om de kortlopende activa (de voorraden en debiteuren) mee te financieren. Wanneer de ruimte in het krediet wordt gebruikt voor langlopende activa, hoeft er maar een kleine tegenslag te zijn (een debiteuren die niet kan betalen) en de kans bestaat dat het bedrijf in liquiditeitsproblemen komt.

Lease als oplossing

Wat veel ondernemers niet weten, is dat een lease ook alsnog achteraf kan worden verstrekt. Wanneer bedrijf X te maken krijgt met liquiditeitsproblemen, kan zij ervoor kiezen om de langlopende activa en de langlopende passiva weer meer in balans te brengen. Dit kan door de kortlopende financieringswijze (het gebruiken van het krediet) te vervangen door een langlopende financiering (een lease financiering). De bestelbus kan bijvoorbeeld na het halfjaar alsnog in een lease gefinancierd worden. De leasemaatschappij kijkt naar de restwaarde en naar de afschrijvingstermijn van de bestelbus. Wanneer de afschrijvingstermijn in eerste instantie vijf jaar was, kan de bestelbus nog voor 4,5 jaar middels een lease worden gefinancierd. Op deze manier komt er direct cash vrij, waarmee de ruimte in het krediet hersteld kan worden. Zo ontstaat er weer een juiste balans tussen de activa en de passiva. Diverse grote leasemaatschappijen (zoals De Lage Landen) werken mee aan dergelijke constructies. Via de leasemaatschappij zelf of de bank als tussenpersoon kan meer informatie worden ingewonnen.

Wanneer er toch wordt gekozen om een investering in langlopende activa met de ruimte in het krediet te financieren, is het raadzaam om een liquiditeitsbegroting voor de komende jaren op te stellen om inzicht te krijgen in de toekomstige liquiditeitspositie van het bedrijf. Op deze wijze kan beter worden bepaald of deze beslissing verantwoord is.
© 2015 - 2018 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.delagelanden.com/Nederland/Leasing/

Reageer op het artikel "Lease als verruiming van de liquiditeit"

Infoteur: Frank1982
Gepubliceerd: 11-02-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!