InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Compound annual growth rate (CAGR)

Compound annual growth rate (CAGR)

Compound annual growth rate (CAGR) De compound annual growth rate (CAGR), ofwel de samengestelde jaarlijkse groei, is een veelgebruikte methodiek om de gemiddelde jaarlijkse groei van de omzet van een bedrijf of een bepaalde investering te meten. Het berekent de regelmatige groei of krimp over een periode van meerdere jaren en is voor banken, investeringsmaatschappijen of stakeholders een snelle manier om dit te meten.

Inhoud

De berekening van de compound annual growth rate

De compound annual growth rate wordt op de volgende manier berekend:
CAGR = ((Eindwaarde/Beginwaarde) ^ (1/(Eindjaar - beginjaar)) -1) x 100%

Op het volgende rekenvoorbeeld kan de formule worden toegepast:
Organisatie X heeft op 31-12-2007 een jaaromzet van 20 miljoen gerealiseerd. Op 31-12-2014 bedroeg de omzet 35 miljoen euro.

De compound annual growth rate bedraagt in dit geval:
CAGR = (35 mio / 20 mio) ^ (1/(2014 - 2007)) -1) x 100% = 8,32%. In een gelijkblijvende situatie is de omzet van organisatie X met 8,32% gegroeid om op eind 2014 op 35 miljoen euro uit te komen.

De beperkingen

De compound annual growth rate is een basale en snelle benadering om de groei te meten, maar kent door deze snelle benadering een aantal belangrijke beperkingen. De berekening gaat uit van een gelijkwaardige groei van de te meten variabelen. In de praktijk zal dit niet snel voorkomen. Een startende onderneming zal de eerste jaren vaak minder winst realiseren (door het creëren van naamsbekendheid of het opbouwen van een rendabel klantenbestand) en zal daarna juist meer omzet behalen. De procentuele groei zal de opstartjaren dan ook minder hoog, of zelfs negatief zijn.

De uitkomst is makkelijk te manipuleren door de gebruiker. Stel dat in het bovenstaande voorbeeld de jaarlijkse omzet als volgt was:
  • 2007: 20 mio
  • 2008: 21 mio
  • 2009: 18 mio
  • 2010: 23 mio
  • 2011: 27 mio
  • 2012: 30 mio
  • 2013: 32 mio
  • 2014: 35 mio

De compound annual growth rate over de gehele periode bedraagt 8,32%. De gebruiker kan er ook voor kiezen om de matige jaren 2008 en 2009 buiten beschouwing te laten en de compound annual growth rate te berekenen vanaf eind 2009. De compound annual growth rate bedraagt nu geen 8,32% maar 14,22%, terwijl de daadwerkelijke resultaten niet veranderen.

Het risico wordt niet meegenomen

De jaarlijkse groei zegt niets over het risico van een investering of van een onderneming, omdat alleen naar het begin- en eindpunt wordt gekeken. Een bedrijf kan in een zeer fluctuerende branche actief zijn waarin omzetten enorm kunnen schommelen, maar dit risico wordt in de compound annual growth rate niet herkend. Stel dat de volgende twee organisatie vergeleken worden:

JaarOrganisatie XOrganisatie Y
200720 mio20 mio
200813 mio22 mio
200924 mio23 mio
201020 mio25 mio
201116 mio28 mio
201225 mio30 mio
201323 mio32 mio
201335 mio35 mio

De compound annual growth rate bedraagt in beide gevallen 8,32%, maar waar de omzetten bij organisatie Y zich stabiel ontwikkelen naar het eindniveau van 35 mio, zijn de resultaten binnen organistie X zeer fluctuerend. Het risico bij deze organisatie is veel groter. Waar een CAGR van 8,32% binnen organisatie Y acceptabel is, gezien de stabiele ontwikkeling, is het de vraag of dezelfde CAGR bij organisatie X acceptabel is, gezien de enorme fluctuaties binnen het bedrijf.

Conclusie

De compound annual growth rate is een goede tool om de samengestelde jaarlijkse groei van een investering of organisatie te meten en belanghebbenden op een snelle wijze te informeren over de financiële ontwikkelingen binnen een organisatie, echter door de beperkingen geeft deze berekening op zichzelf niet voldoende inzicht in de prestaties van een bedrijf en dienen andere aspecten als risico en resultaten buiten de gemeten periode ook meegenomen te worden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Frank1982, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Compound annual growth rate (CAGR)"

Infoteur: Frank1982
Laatste update: 19-09-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Financiële Ratio
Schrijf mee!