Advertenties op je website: hoeveel verdien je met AdSense?

Met Google AdSense kun je een centje bijverdienen, wanneer je een website hebt. Er worden dan advertenties op jouw site geplaatst. Zo kennen we allemaal wel de advertenties die je allerlei websites tegenkomt. Maar hoe werkt dat nu precies en hoeveel brengt zoiets op? Kan je er echt iets mee verdienen of valt de praktijk tegen? Waar moet je ongeveer op rekenen?

Wat is Google AdSense en hoe werkt het?

AdSense is het advertentie platform van Google. Het komt erop neer dat iedereen advertenties via het Google AdSense programma op zijn of haar website kan plaatsen. Vervolgens krijg je als zogenaamde AdSense uitgever (publisher) een deel van de opbrengst. De kracht van dit systeem is dat je er zelf weinig voor hoeft te doen. Je moet zorgen dat er op bepaalde plaatsen op je website ruimte gereserveerd wordt voor advertentieblokken. Je kunt kiezen uit verschillende afmetingen advertentieblokken, afhankelijk van je website opbouw. Vervolgens kun je jezelf vooral richten op je eigen website en proberen het aantal bezoekers te vergroten.

Google plaatst de advertenties

Het daadwerkelijk plaatsen van de advertenties wordt geheel door Google gedaan. Google bekijkt je website en bepaald welk type advertenties daar het beste bijpassen. Je kunt overigens wel enige invloed uitoefenen op de advertentie onderwerpen. Zo kan het zijn, dat je advertenties over specifieke onderwerpen liever niet op je site ziet staan. Deze kun je dan blokkeren via je Google AdSense account. Het geld verdien je voornamelijk met bezoekers die op een advertentie klikken en op die manier naar de website van de adverteerder gaan. Op dat moment betaalt de adverteerder een bedrag aan Google. Van dit bedrag krijg je als AdSense uitgever een bepaald percentage.

En hoeveel kun je verdienen?

Voor velen is het online advertentie gebeuren onbekend terrein. Een vraag die al snel gesteld wordt is: "hoeveel kun je ermee verdienen?". Dit is natuurlijk onmogelijk op voorhand te zeggen. Toch zijn er wel bepaalde getallen waar je van uit kunt gaan. Om hier iets mee te kunnen moet je wel begrip hebben van een aantal basiszaken. Deze zaken bepalen gezamenlijk de hoeveelheid inkomsten die je met Google advertenties kunt verdienen.

Hoe worden de inkomsten bepaald?

In de eerste plaats is het aantal bezoekers dat je website bezoekt van groot belang. Meer bezoek op je website, betekent een grotere kans dat mensen op een advertentie klikken. Binnen AdSense heet dit het aantal views of paginaweergaven. Vervolgens is het aantal clicks van belang. Elke klik wordt ook bijgehouden door Adsense. De verhouding tussen het aantal paginaweergaven en het aantal kliks, wordt 'Click-Through-Rate', of CTR genoemd. De andere belangrijke factor is de waarde die een klik op een advertentie waard is. Dit wordt CPC, oftewel 'Click Per Cost' genoemd.

Variatie in de CTR en CPC

Uiteraard zullen deze factoren niet constant zijn. De enige dag trek je meer bezoekers dan de andere. Ook het aantal mensen dat op een advertentie klikt en de waarde van een dergelijke klik zal erg variëren. Toch zie je over grotere aantallen bezoekers en periodes toch bepaalde gemiddeldes naar boven komen. Daardoor kun je toch in algemene termen wel wat zeggen over de daadwerkelijk te verwachten opbrengsten.

De Click-Through-Rate

Het CTR percentage (het aantal mensen dat daadwerkelijk op een advertentie klikt) ligt gemiddeld vaak rond de 3%. Veel lager dan 2% is niet gebruikelijk en hoger dan 5% zal ook niet vaak voorkomen over grotere periodes en bezoekersaantallen.

De Cost-Per-Click

De CPC hoogte (de waarde van een klik) is iets lastiger te zeggen. Dit hangt namelijk ook samen met het type advertentie en het soort product of dienst die aangeboden wordt. Als er meer geld in omgaat, zijn de advertenties meestal ook meer waard. De meeste kliks liggen zo rond de tien tot twintig cent. Maar ook kliks van meer dan vijftig cent of zelfs een euro komen voor. Helaas krijg je soms ook kliks die maar enkele centen waard zijn. Gemiddeld zie je ook hier bepaalde trends, maar die zijn wel afhankelijk van de advertentie onderwerpen die op je site passen. Je kunt denken aan een gemiddelde van rond de twintig cent. Maar dit kan ook tien cent hoger of lager liggen.

De RPM-waarde

Op AdSense wordt een handig getal gehanteerd, namelijk de RPM. Deze term komt van het Engelse 'Revolutions Per Minute', oftewel toeren per minuut. Het aantal toeren wordt normaal gesproken in duizendtallen weergegeven en dat is de associatie die hier opgaat. In Google AdSense wordt hier namelijk de hoeveelheid geld mee bedoeld, die je per 1000 pagina weergaven verdient. Stel dat je 500 bezoekers hebt gehad op een dag en in totaal 3 euro hebt verdiend. Je RPM voor die dag zou dan 6 euro zijn, omdat je omgerekend 6 euro per duizend bezoekers verdiend hebt.

DE RPM is dus een simpele verrekening van je CTR en CPM naar duizend bezoekers. Het nut van deze waarde is dat je gemakkelijk over grotere aantallen bezoekers een indicatie hebt van hoe goed je het doet. De soms grote variatie die je in individuele CTR- en CPC-waarden ziet, wordt hiermee enigszins gladgestreken. De RPM ligt meestal zo tussen de vijf en acht euro.

Hoeveel kun je verdienen met AdSense?

De grootste factor is toch het aantal bezoekers. Afhankelijk van het onderwerp van je website, kan de RPM enigszins variëren, maar je zult al snel zien dat je over een langere periode een bepaald gemiddelde ziet ontstaan. Dit kan vijf euro zijn, maar ook tien euro. Je verdient dan dus vijf tot tien euro voor iedere duizend bezoekers die naar je site komen. En of je nu een lage of hoge RPM hebt, wil je je inkomsten verhogen, dan is het trekken van meer bezoekers de beste aanpak. Lukt het je om iedere dag 500 bezoekers te trekken, dan kan is daarmee een maandinkomen van €75 (€5 RPM) tot €150 (€10 RPM) goed mogelijk.

Conclusie

De genoemde bedragen en percentages zijn realistische gemiddelden. Over korte periodes, zoals een dag of week, zal je vaak grote verschillen zien. Ook bij lage aantallen bezoekers zal de variatie groot zijn. Kijk dus vooral naar periodes als een maand en bezoekersaantallen in de duizendtallen. Daarnaast zal ook het onderwerp van je website een rol spelen. Bij sommige onderwerpen zijn waardevollere advertenties te plaatsen dan bij andere. En ook het percentage bezoekers dat daadwerkelijk klikt zal variëren zijn bij verschillende soorten onderwerpen. Daardoor kan het zijn dat de resultaten die je zelf haalt afwijken van de hier genoemde bedragen. Maar in grote lijnen kun je wel van deze bedragen en percentages uitgaan, wanneer je zelf besluit te gaan werken met AdSense.
© 2014 - 2024 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Google AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense vs Google AdWords, wat is het verschilGoogle AdSense en Google AdWords, twee termen die veel internetters wel kennen. Zeker mensen met een eigen website kenne…
Geld verdienen met Google AdSenseGeld verdienen met Google AdSenseMet Google AdSense kun je veel geld verdienen. Door middel van dit advertentienetwerk is het mogelijk om met het maken v…
Geld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijvenGeld verdienen met artikelen schrijven op internet is voor iedereen. Je kunt dit in de vorm van een weblog doen, maar ve…
Meer AdSense-inkomstenMeer AdSense-inkomstenDe meeste webmasters hebben als belangrijk doel geld verdienen met internet. De meest gebruikte methode hierbij is het p…

Hoe je (bijna) alles kunt verkopen op marktplaatsHoe je (bijna) alles kunt verkopen op marktplaatsAls je spullen kwijt wil, is verkopen op marktplaats dé manier om extra geld in je portemonnee of ruimte in je huis te v…
Op kamers als student: recht op huurtoeslag?Op kamers als student: recht op huurtoeslag?Een grote kostenpost voor de gemiddelde student is de huur van hun kamer. Soms kan je voor je kamer huurtoeslag krijgen,…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_AdSense
Manniel (221 artikelen)
Laatste update: 30-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.