Nederlander geeft rijkelijk aan goede doelen
Nederland telt zeer veel goede doelen. Onder een goed doel moet verstaan worden: Een doel van algemeen belang zoals dat bijvoorbeeld door een stichting wordt nagestreefd. Een stichting is daarbij voor een groot deel afhankelijk van financiële bijdragen. Gefortuneerde Nederlanders geven veel geld aan goede doelen maar minder kapitaalkrachtigen geven dikwijls ook ruimhartig. Naast financiën zijn stichtingen ook vaak afhankelijk van de inzet van vrijwilligers maar hoofdzaak blijft het zoeken naar financiële middelen.
Indeling goede doelen in vier groepen
Goede doelen worden door de VFI (Vereniging van Fondsenwervende Instellingen) ingedeeld in vier groepen namelijk:
- Gezondheid
- Welzijn en Cultuur
- Internationale hulp
- Natuur en milieu
Bij de VFI zijn ruim meer dan honderd goede doelen aangesloten maar het totaal dat bekend is bij de Nederlandse Belastingdienst beloopt rond de 18.000. De meeste organisatie voor goede doelen hebben de structuur van een stichting.
Nederlander geeft rijkelijk zowel kapitaalkrachtigen als minder gefortuneerden
Per jaar geeft de Nederlander gemiddeld ruim tweehonderd euro aan goede doelen. Maar vermogende landgenoten komen op bijna tien keer zoveel. De vrijgevigheid van de financieel bevoorrechten komt vaak voort uit het idee zelf genoeg te hebben en anderen daarin te laten delen. Vaak hoeven zij zich ook geen zorgen te maken om hun kinderen die aandelen hebben in hun zaak. En er is een aantal vrijgevige welgestelden dat het tot hun plicht voelt om iets te doen voor degenen die het veel slechter hebben. Toch hebben de meeste goede doelen hun strategie afgestemd op kleine giften van minder gefortuneerden.
Onderzoek goede-doelen-sector ten behoeve van fondsenwerving
De Vrije Universiteit in Amsterdam heeft een speciale werkgroep ingesteld om elke twee jaar de goede-doelen-sector te onderzoeken. Bij die onderzoeken wordt gekeken naar het geven van geld door individuen, huishoudens en bedrijven, aan maatschappelijke en goede doelen. De Werkgroep Filantropische Studies publiceert de resultaten van de onderzoeken in het boek Geven in Nederland. Ook zijn die onderzoeken er op gericht om de goede-doelen-sector succesvolle fondsenwerving te laten verrichten. Fondsenwerving is immers een moeilijke activiteit en kost veel geld. Van alles wat er via fondsen binnenkomt gaat ongeveer vijftien procent af voor de onkosten. Grote gevers richten soms zelf een fonds op voor een doel wat hen aanspreekt zoals bijvoorbeeld grote projecten in het buitenland of wederopbouw na natuurrampen.
Groeiende filantropische sector
Uit het onderzoek blijkt ook dat de filantropische sector snel groeit. Filantropen bestaande uit vermogende particulieren en kleine ondernemers geven veel aan maatschappelijke doelen. Naast maatschappelijke doelen wordt ook door allerlei instanties, zoals non-profit instellingen en culturele instellingen, getracht profijt te halen uit de vrijgevigheid van filantropen. Op allerlei gebieden worden daarvoor fondsen opgericht.
Methoden van fondsenwerving
Organisaties van goede doelen kennen diverse methoden van fondsenwerving zoals:
- Door middel van reclame maken proberen om op diverse manieren giften te ontvangen.
- Verzenden van verzoeken om geld te ontvangen bijvoorbeeld via internetbankieren.
- Houden van collectes op straat of in winkelcentra, huis aan huis of in de kerk.
- Proberen mensen bereid te krijgen om periodieke donaties te doen.
Andere mogelijkheden zijn het houden van loterijen, dingen verkopen waarbij een bepaald deel ten goede komt aan het goede doel of door erfstelling of legaten financiën te werven.
Aan de strijkstok blijven hangen
Veel schenkers van geld zijn bang dat bij bepaalde goede doelen veel “aan de strijkstok blijft hangen”. Met dit
gezegde wordt bedoeld dat het geld niet goed terecht komt en er teveel geld gebruikt wordt voor administratie, salarissen van medewerkers, reclame en dergelijke. Ook kan het voorkomen dat voedselhulp niet effectief is omdat de verzending zo traag verloopt dat het voedsel bedorven is bij aankomst. En in een enkel geval komt het voor dat er geld wordt achterovergedrukt door malafide geldinzamelaars of corrupte medewerkers. Organisatie voor goede doelen kunnen echter een CBF-Keur hebben waarbij het CBF (Centraal Bureau Fondsenwerving) de betrouwbaarheid controleert. Ruim 250 Nederlandse instellingen hebben het CBF-Keur of een vergelijkbare Verklaring van geen bezwaar die meestal in het bezit is van kleinere instellingen.
Hoge baten uit fondsenwerving
Goede doelen met hoge baten uit eigen fondsenwerving zijn: Artsen zonder Grenzen, Cordaid, Hartstichting, KWF Kankerbestrijding,
Natuurmonumenten, Oxfam Novib, Plan Nederland, Rode Kruis, Unicef en Wereld Natuur Fonds.