InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Een huis kopen in Turkije

Een huis kopen in Turkije

Een huis kopen in Turkije De laatste jaren kopen steeds meer Nederlanders een tweede huis in het buitenland. Een favoriet land voor een tweede huis is Turkije. Hier zijn meerdere redenen voor. Ten eerste is de vliegreis naar Turkije niet lang, gemiddeld 3 à 4 uur. Ten tweede zijn de woningprijzen zeer gunstig in Turkije. Wat voor de meeste kopers ook belangrijk is dat Turkije met zijn middellandse zee klimaat veel zon uren in een jaar heeft. Hiernaast is Turkije een modern, mooi en groot land met grote verschillen tussen de regio’s. Er zijn mooie groene gebieden voor de natuurliefhebbers, mooie lange stranden voor de strandliefhebbers en een lange geschiedenis voor de mensen die van bezienswaardigheden houden. De woningprijzen in Turkije zijn momenteel gunstig maar zijn wel aan het stijgen. Veel mensen uit Nederland kopen een woning in Turkije als vakantiehuis of als belegging. Een bijkomend voordeel is dat de prijzen in Turkije lager zijn waardoor het leven daar goedkoper is.

Waar in Turkije kopen

Mocht je een huis in Turkije willen kopen dan is de eerste vraag die jij jezelf moet stellen, waar in Turkije moet ik een huis kopen. Iedere regio heeft zijn eigen voor- en nadelen.
De regio Antalya aan de Middellandse kust is heel toeristisch en heeft mooie stranden. Hiernaast heeft Antalya warme zomers met temperaturen rond de 40 graden en milde winters. Ook is een bijkomend voordeel dat er dagelijks meerdere vliegtuigen naar Antalya vliegen.
De regio Izmir aan de Egeïsche kust is ook een populair gebied in Turkije. Izmir heeft mildere zomers dan Antalya en ook milde winters. De stad Izmir is na Ankara en Istanbul de grootste stad van Turkije. Er zijn ook steeds meer Nederlanders die in Istanbul een huis kopen.

Hoe vind je een huis

De tweede vraag die jij jezelf moet stellen is hoe vind ik een huis in Turkije. Net als in Nederland zijn er in Turkije ook makelaars die hun eigen portfolio onder hun beheer hebben. Maar Turkije heeft ook een eigen online marktplaats waar veel makelaars en woningbezitters adverteren. Deze site heet www.sahibinden.com. Helaas is deze site nog niet in het Engels dus dit is echt alleen maar om een indicatie en een beeld te krijgen van wat er wordt aangeboden is en tegen welke vraagprijs. Kies eerst voor Konut (woning) en hierna voor satilik(te koop). De belangrijkste keuze opties zijn die gekozen kunnen worden zijn Daire(appartement), Yazlik(zomer huisje) en Residence(herenhuis). Kies nu de plaats (tüm sehirler) en een aantal opties zoals leeftijd woning (bina yasi), aantal kamers(oda sayisi) enz.

Turkse wetgeving

Bij het kopen van een woning moet er eerst een akkoord met de verkoper worden bereikt. Hierna moet er een aanvraag bij de lokale militaire leiding worden ingediend. Uit deze aanvraag moet blijken dat het te kopen onroerend goed niet in een militaire- en of veiligheidszone zit. Buitenlanders mogen in deze zones geen onroerend goed bezitten. Als dit niet het geval is moet de eigendom op naam worden ingeschreven bij het Turkse kadaster. Hier moeten zowel de verkoper als de koper aanwezig zijn. Als het een nieuwbouwwoning betreft moet er ook nog een woonvergunning worden aangevraagd. Deze wordt pas verstrekt nadat uit controle blijkt dat de aannemer alle sociale lasten heeft betaald.

Hypotheken en belastingen

Sinds een aantal jaar is het in Turkije mogelijk om een hypotheek af te sluiten en hiermee de aankoop van een woning te financieren. In Turkije is de financiering van een woning alleen mogelijk tot 70% van de aankoopprijs en alleen in de vorm van een hypotheek op basis van annuïteiten. Er zijn een aantal Turkse banken waar Nederlanders kunnen aankloppen voor een hypotheek bijvoorbeeld de Garanti Bank, Deniz Bank en de Is Bank. De rentes in Turkije zijn echter wel een stuk hoger dan in Nederland en hierdoor is het misschien gunstiger om een persoonlijke lening in Nederland te af te sluiten. Informeer jezelf dus goed.

Bij de aankoop van een woning moet er 4% overdrachtsbelasting aan de Turkse staat worden betaald. Hiernaast moet er jaarlijks onroerend goed belasting worden betaald, deze bedraagt ongeveer 0,1% van de geregistreerde waarde. Mochten er inkomsten uit de woning worden verkregen door bijvoorbeeld verhuur, dan moet er ook inkomstenbelasting worden betaald.

In Nederland valt de tweede woning in box 3. Nederland heeft met Turkije een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belastingen waardoor de tweede woning in Turkije in Nederland vrijgesteld is van belastingen. De tweede woning moet echter wel worden opgegeven.
© 2014 - 2018 Serrie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Een huis kopen in Turkije"

Infoteur: Serrie
Laatste update: 03-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!