InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Energie besparen door sluipverbruik te minimaliseren

Energie besparen door sluipverbruik te minimaliseren

Energie besparen door sluipverbruik te minimaliseren Een gemiddeld huishouden in Nederland geeft 55 euro per maand uit aan elektriciteit. Een deel van de verbruikte elektriciteit wordt echter verspild. Apparaten blijven onnodig aanstaan of er worden apparaten gebruikt die onnodig veel energie verbruiken. Door een aantal eenvoudige maatregelen kan het energieverbruik in het huishouden flink verminderd worden. Het lijken misschien kleine besparingen, maar als iedereen let op het sluipverbruik, kunnen we met zijn allen flink besparen!

Sluipverbruik en energie besparen

Iedereen gebruikt elektriciteit. Of het nu is voor de verlichting, de tv, de computer of de elektrische tandenborstel, we kunnen en willen bijna niet meer zonder. We verbruiken echter ook veel energie zonder dat we daar iets voor terugkrijgen. Dit is het zogenaamde sluipverbruik. Om sluipverbruik tegen te gaan, is het belangrijk te weten welke apparaten energie verbruiken als ze niet gebruikt worden. Vervolgens kan met vaak eenvoudige maatregelen het sluipverbruik behoorlijk beperkt worden. Door het sluipverbruik te minimaliseren, kunnen we veel energie besparen.

Televisie

Verbruik

Een niet al te nieuwe televisie die stand-by staat, verbruikt al gauw 5 Watt. Staat de televisie 20 uur per dag stand-by, dan is dit 37 kWh per jaar. Bij een elektriciteitstarief van 22 cent per kWh kost dit 8 euro per jaar. Tegenwoordig staat er ook vaak een aparte decoder naast de tv, om digitale zenders te kunnen ontvangen. Ook deze verbruikt ongeveer 5 Watt als hij stand-by staat. Omdat de decoder meestal gelijktijdig met de tv wordt gebruikt, komt dit dus ook op 37 kWh per jaar, ofwel 8 euro.

Mogelijke besparing

De nieuwste televisies verbruiken al veel minder, tot maar 0,1 Watt. Let bij de aanschaf van een nieuwe tv dus op het verbruik als de tv stand-by staat. Een ander punt om op te letten, is de manier waarop de tv zijn digitale signaal ontvangt. Veel moderne tv’s hebben een ingebouwde digitale tuner waardoor er geen aparte decoder meer nodig is. Hierdoor vervalt het energieverbruik van de aparte decoder. Dit geldt overigens alleen voor tv-abonnementen bij een kabelbedrijf en niet bij tv via internet, dan is er altijd een decoder nodig.

Als de aanschaf van een nieuwe tv niet aan de orde is, valt ook met de oude te besparen. Als de tv een aan/uit-knop heeft, gebruik die dan. Als de tv volledig uitstaat, verbruikt hij geen energie. Heeft de tv niet zo’n knop, dan kan de tv, samen met de eventuele decoder, aangesloten worden op een KlikAanKlikUit-schakelaar. Deze schakelaars worden bediend met een afstandsbediening en schakelen de stroom volledig uit. Alleen de KlikAanKlikUit-schakelaar zelf verbruikt dan nog wat energie maar dat is veel minder dan wat de tv en decoder verbruiken, namelijk minder dan 0,5 Watt. De schakelaars zijn te koop in de meeste bouwmarkten.

Door terug te gaan van 10 Watt voor de tv en decoder samen naar maximaal 0,5 Watt voor de schakelaar, wordt een besparing behaald van 9,5 Watt, ofwel 69 kWh en ruim 15 euro per jaar. Een set bestaande uit drie KlikAanKlikUit-schakelaars en een afstandsbediening kost ongeveer 28 euro, maar is ook regelmatig in de aanbieding verkrijgbaar voor minder dan 20 euro. Dit systeem verdient zichzelf dus binnen twee jaar terug.

Videorecorder

Verbruik

Een videorecorder verbruikt de hele dag energie, ook als deze niet gebruikt wordt. Om altijd klaar te staan als er iets opgenomen moet worden, verbruikt dit apparaat ongeveer 10 Watt. Als de videorecorder gemiddeld een uur per dag daadwerkelijk gebruikt wordt, staat hij dus 23 uur per dag voor niets aan. Dit kost 84 kWh per jaar, ofwel ruim 18 euro.

Mogelijke besparing

Op de momenten dat de videorecorder niet geprogrammeerd is om iets op te nemen, kan hij ook volledig uitgeschakeld worden. De videorecorder hoeft steeds minder vaak gebruikt te worden, omdat veel programma’s ook via Uitzending Gemist te bekijken zijn. Omdat de videorecorder mede daardoor minder vaak gebruikt wordt dan de televisie, kan hij het best aangesloten worden op een eigen KlikAanKlikUit-schakelaar. Het is natuurlijk ook mogelijk gewoon de stekker eruit te trekken, maar omdat die vaak op een moeilijk bereikbare plaats zit, is dit niet handig. Bovendien kunnen met de afstandsbediening van het KlikAanKlikUit-systeem meerdere schakelaars bediend worden, waardoor er toch slechts één op de salontafel ligt.

Door terug te gaan van 10 Watt naar maximaal 0,5 Watt voor de schakelaar, wordt een besparing behaald van 9,5 Watt, ofwel 69 kWh en ruim 15 euro per jaar. Als voor de televisie al een KlikAanKlikUit-setje was aangeschaft, is er geen extra investering nodig. Het setje verdient zichzelf nu wel al in een jaar terug.

Computer

Verbruik

Veel mensen laten hun computer permanent aanstaan, omdat het zo gemakkelijk is er snel bij te kunnen en het opstarten zo lang duurt. Een desktopcomputer is echter een grote energieverbruiker. Als hij aan staat verbruikt hij ongeveer 110 Watt, exclusief het verbruik van het beeldscherm. Als de computer 4 uur per dag daadwerkelijk gebruikt wordt en de rest van de tijd werkeloos aan staat, kost dat per jaar 803 kWh, ofwel bijna 177 euro.

Een laptop verbruikt al veel minder, maar komt ook nog altijd op zo’n 50 Watt. Dat levert een sluipverbruik van 73 kWh, ofwel 16 euro, als de laptop 4 uur per dag wordt gebruikt en de hele dag aan staat.

Mogelijke besparing

De grootste besparing is hier te halen door de computer toch uit te zetten. Meestal kent de computer een zogenaamde slaap- en sluimerstand. Vanuit de slaapstand kan de computer heel snel weer in bedrijf zijn, maar er wordt nog wel energie verbruikt. In de sluimerstand wordt de computer volledig uitgeschakeld. Gegevens en openstaande programma’s worden op de harde schijf opgeslagen waardoor de computer relatief snel weer opgestart kan worden.

Bij de aanschaf van een nieuwe computer moet overwogen worden een laptop aan te schaffen. Het energieverbruik hiervan is nog niet de helft van het verbruik van een desktop. Door zowel een laptop aan te schaffen als het apparaat in de sluimerstand te zetten als het niet gebruikt wordt, wordt per dag voor 4 uur 60 Watt bespaard door het gebruik van de laptop en voor 20 uur 110 Watt door het uitschakelen van het apparaat. Op jaarbasis is dat 891 kWh, ofwel 196 euro. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de laptop met een apart beeldscherm wordt gebruikt. Wordt in plaats daarvan het scherm van de laptop zelf gebruikt, dan zal de besparing nog iets hoger uitvallen.

Een laatste tip is het gebruik van een tablet in plaats van de computer. Om even snel e-mail te controleren of te surfen op internet voldoet een tablet vaak prima en deze verbruikt aanzienlijk minder energie. Bovendien staat een tablet zeer snel klaar voor gebruik. Het opladen van een tablet duurt ongeveer vijf uur en kost 10 Watt. Afhankelijk van het gebruik gaat de batterij dan één tot drie dagen mee. Bij dagelijks opladen kost een tablet dus 18 kWh, ofwel 4 euro aan elektriciteit. Dat is een kwart van wat een laptop bij 4 uur gebruik per dag kost.

Magnetron

Verbruik

De magnetron is typisch een apparaat dat maar een beperkt deel van de dag gebruikt wordt. De rest van de tijd kan het verbruik oplopen tot 9 Watt bij een oude magnetron. Als de magnetron een uur per dag gebruikt wordt, dan kost hij in de overige tijd 75 kWh, ofwel bijna 17 euro per jaar. Een modernere magnetron zal minder verbruiken, maar nog steeds al gauw 3 Watt. Dat kost dan nog steeds meer dan 5 euro per jaar.

Mogelijke besparing

Als de magnetron niet gebruikt wordt, kan de stekker er gewoon uit. Als de stekker op een moeilijk bereikbare plaats zit, kan met behulp van een verlengsnoer of een extra stekkerblok de stekker dichterbij gehaald worden. Er kan ook een stekker met aan/uit-knop tussen gezet worden. Dan hoeft alleen op het knopje gedrukt te worden om de magnetron in te schakelen. Deze schakelaars zijn voor minder dan een euro te koop bij onder andere de Action. Ook een KlikAanKlikUit-schakelaar is mogelijk maar dan moet er wel een afstandsbediening in de keuken bewaard worden. Door de magnetron volledig uit te schakelen als hij niet gebruikt wordt, kan 5 tot 17 euro per jaar bespaard worden.

Buitenlamp

Verbruik

Veel mensen vinden het prettig bij de voordeur permanent een buitenlamp te laten branden als het donker is. Zo kunnen ze zelf zien wat er voor de deur gebeurt en kunnen bezoekers de deurbel makkelijker vinden. Een dergelijke lamp verbruikt echter wel veel stroom. Aangenomen dat de lamp overdag uitgezet wordt of voorzien is van een lichtsensor, zal hij gemiddeld ongeveer 12 uur per dag branden. Wordt een gloeilamp van 60 Watt gebruikt, dan kost dit 263 kWh, ofwel 58 euro per jaar.

Mogelijke besparing

Gebruik van een spaarlamp van 11 Watt, die wat betreft lichtopbrengst vergelijkbaar is met een gloeilamp van 60 Watt, kost 48 kWh, ofwel bijna 11 euro per jaar. Het meest zuinig is een LED-lamp van 6 Watt. Deze verbruikt per jaar 26 kWh en dat kost nog geen 8 euro. De besparing van elektriciteit ten opzichte van een gloeilamp is hier dus 50 euro per jaar. LED-lampen zijn wel duurder dan spaarlampen en gloeilampen, maar ze gaan wel veel langer mee. Dit is ook een voordeel als de lamp lastig te vervangen is.

Conclusie en verdere mogelijkheden voor energiebesparing

Als alle besparingsmogelijkheden voor bovenstaande apparaten worden toegepast, is een totale besparing van maximaal 280 euro per jaar mogelijk. Per maand is dat 23 euro. Dat is een aanzienlijk deel van de totale uitgaven voor elektriciteit.

Er zijn nog meer mogelijkheden om sluipverbruik te beperken. Voor veel stekkers geldt dat ze beter uit het stopcontact gehaald kunnen worden als het apparaat niet gebruikt wordt. Een draagbare telefoon of elektrische tandenborstel permanent in de oplader laten staan is bijvoorbeeld niet nodig. Kijk ook in de handleiding van een apparaat om te zien hoeveel het verbruik in stand-by toestand is. Zelfs het Senseo-apparaat verbruikt stroom als hij niet in gebruik is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld besparen op elektriciteit: energiezuinigGeld besparen op elektriciteit: energiezuinigEen gemiddeld huishouden verbruikt zo’n 3000 kWh per jaar aan elektriciteit, dat neerkomt op ongeveer 650 euro. Besparen…
Sluipverbruik van elektriciteit opsporen en aanpakkenVeel apparaten in huis verbruiken altijd wel een beetje elektriciteit, ook als ze in de standby mode of zelfs uit staan.…
Energie besparen - computerEnergie besparen - computerJe computer verbruikt meer stroom als verwacht. Met slechts een paar stappen kan je dit al een stuk terugbrengen, wat je…
Verscheidene redenen hoog elektraverbruikHebt u meer apparaten aangeschaft? Airconditioning bijvoorbeeld om tijdens de hete zomermaanden te kunnen genieten van e…
Besparen op energie: besparingen zonder investeringenBesparen op energie: besparingen zonder investeringenDoor energie te besparen verlaag je je energierekening. Voor sommige besparingen moeten flinke kosten gemaakt worden, ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/gas-elektriciteit-en-water.html

Reageer op het artikel "Energie besparen door sluipverbruik te minimaliseren"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 09-07-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Besparen
Schrijf mee!