InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Over de grens geld besparen

Over de grens geld besparen

De prijzen van benzine, wijn, sterke drank en rookwaren zijn door de accijnsverhogingen (weer) flink gestegen, en het einde hiervan is nog niet in zicht. De hoge prijzen kunnen een ware aanslag op het te besteden budget betekenen. Als je besluit een "fietsende geheelonthouder" te willen zijn, heb je hier geen last van. Maar als je dit niet bent, is er een mogelijkheid om, over de grens, een stuk goedkoper uit te zijn.

Verschil in accijns

Accijns is een vorm van indirecte belasting die wordt geheven op benzine, wijn, sterke drank, sigaretten, shag en andere rookwaren. De accijns is in Nederland veel hoger dan bijvoorbeeld in Duitsland. Dit betekent dat de benzine in Duitsland gemiddeld 20 tot 25 cent per liter goedkoper is, dan in Nederland. In Duitsland benzine tanken scheelt op een volle tank voor een gemiddelde auto al snel 10 euro. Diesel is in Duitsland duurder dan in Nederland. De besparing geldt dus alleen voor benzine. Wijn kost in Duitsland ongeveer de helft van wat we in ons land betalen, en hetzelfde geldt voor sterke drank. Een groot verschil is dat in Duitsland ook sterke drank gewoon in de supermarkt, en bij een benzinestation verkocht mag worden. Op bekende merken sigaretten en shag bespaar je ongeveer 10 euro per slof (10 pakjes).

Goedkoper vlees

Het vlees in Duitsland is ook een stuk goedkoper, en vaak van veel betere kwaliteit, dan in Nederland. Veel soorten vlees worden daar verkocht in grote stukken, in plaats van in lapjes, zoals wij gewend zijn. Vooral voor varkensvlees scheelt dit vele euro's met de prijzen in Nederland. Je kunt een grotere hoeveelheid vlees tegelijk inslaan, en de grote stukken stukken vlees zelf snijden, verpakken en invriezen. Op deze manier kun je ook aanzienlijk geld besparen op vlees.

Goedkopere scheermesjes en artikelen voor persoonlijke verzorging

Scheermesjes (en complete sets) kosten in Duitsland minder de helft dan in ons land. Ook douche- en badproducten, haarproducten, en make-up zijn veel voordeliger. De prijs van een A-merk product ligt in Duitsland gelijk aan een eigen-merk product in Nederland. De eigen-merk producten zijn nog vele malen goedkoper.

Schoonmaakproducten

Voor allesreinigers, badkamer-reinigers, keukenreinigers en aanverwante geldt ook dat je er in een Duitse supermarkt veel geld op kunt besparen.

Hoeveel je kunt besparen

Dit is afhankelijk van je levensstijl. Maar als je rookt, af en toe drinkt, en benzine nodig hebt, kan je besparing al snel oplopen naar 30 of 40 euro, in vergelijking met hier. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van het aantal kilometers dat je moet rijden om naar Duitsland te gaan. Als je daarbij ook nog vlees, producten voor persoonlijke verzorging en schoonmaakproducten aanschaft, kan je besparing aanzienlijk worden. Een overweging is om in één keer een grotere hoeveelheid te kopen, zodat je niet teveel geld kwijt bent om er naar toe te rijden.

Maak er een dagje uit van

De supermarkten in Duitsland zijn veel groter, en uitgebreider, dan de meeste supermarkten in Nederland. Naast levensmiddelen is ook vaak een groot aanbod van andere artikelen, zoals kleding, schoenen, huishoudelijke artikelen, en nog veel meer. Als je het boodschappen doen combineert met een hapje eten, of iets drinken, kun je er een gezellige dag van maken. De supermarkten zijn vaak open van 's morgens 07.00 uur tot 's avonds 22.00. Je hebt dus alle tijd om op je gemak geld te besparen!
© 2014 - 2019 Tonny548, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Benzineprijs door accijns hoogBenzineprijs door accijns hoogBrandstof is duur aan de pomp in 2018 en 2019, het valt bijna altijd tegen. Hoe duur is dat eigenlijk? De benzineprijs,…
Op vakantie met de auto en goedkoop tankenOp vakantie met de auto en goedkoop tankenGoedkoop tanken op vakantie. Wie met de auto door Europa rijdt en op de kosten wil besparen, kan nog flink wat pecunia i…
Besparen op benzine, diesel of LPGBesparen op benzine, diesel of LPGDoor de stijgende kosten van brandstof wordt het autorijden steeds duurder. Op deze uitgaven kunt u besparen. In dit art…

Reageer op het artikel "Over de grens geld besparen"

Infoteur: Tonny548
Gepubliceerd: 29-01-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!