InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Een pakket moet voor het verzenden goed verzorgd worden

Een pakket moet voor het verzenden goed verzorgd worden

Een pakket moet voor het verzenden goed verzorgd worden Pakketten worden door particulieren vaak verstuurd met verjaardagen, Sinterklaas en kerstmis. Meestal bevatten ze cadeautjes voor ontvangers die niet meteen naast de deur wonen. Ook via Marktplaats wordt veel verzonden en ontvangen via de post. Het verzenden en ontvangen van een pakketje is natuurlijk leuk, maar is het ook veilig? Regelmatig raakt er toch wel eens iets kwijt. Dat is geen drama als het om goedkope dingen gaat, maar dat wordt anders als u elektronica of sieraden verstuurt. Diefstal is geen zeldzaamheid. Wat kunt u doen om het versturen van een pakket niet duurder dan nodig en vooral ook veiliger te maken? Wanneer zijn er verzekeringen nodig en wat kunt u doen om uw breekbare spullen heelhuids op de plaats van bestemming te krijgen?

Buspakje of grotere pakketten

Een “buspakje” is een pakje dat door de sleuf van de brievenbus kan. Het mag dus niet te dik zijn (niet dikker dan drie centimeter, inclusief de verpakking) anders gaat het feest niet door en moet het via de pakketpost verzonden worden. Een buspakje kan op deze manier goedkoper verzonden worden dan met de echte pakketpost. Een buspakje moet dus ook gewogen worden en naargelang het gewicht plakt u er de bijbehorende postzegels op. Pas wel op, want tegen oudejaarsavond worden veel brievenbussen afgeplakt, zodat er alleen nog een brief of kaart door de sleuf kan.

Buspakjes behoren geen dure cadeautjes te bevatten

Stuur geen duur horloge, smartphone of ketting daarin op, want u loopt het risico dat het niet aankomt. Er zijn altijd kapers op de kust. Vaak is door de dunne verpakking al te voelen, wat er in het pakje zit en als iemand criminele bedoelingen heeft, wordt uw buspakje open gemaakt en komt het onderwerp nooit bij de ontvanger aan. Buspakjes zijn geschikt voor kleine, goedkopere verzendingen. Ze moeten echter wel goed en stevig verpakt worden.

De verzending van pakketpost is vaak duurder

De pakketpost is duurder, hoewel er nogal wat verschil zit in de diverse verzendmaatschappijen. PostNL rekent voor een pakket tot 10 kilo minstens € 6,75. Bij andere aanbieders van verzendingen, zoals DHL of UPS betaalt u vaak wat minder. Het is daarom goed om voor het verzenden altijd even op internet te zoeken naar de tarieven van de verschillende verzendmaatschappijen, zodat u uzelf niet tekort doet. Verhogingen van prijs ziet u dan ook meteen, zodat u bij aflevering niet ineens voor een verrassing staat.

Voor het verzenden heel goed verpakken

Bij de post kent men het wel: pakketjes die slechts in cadeaupapier verpakt zijn en snel openscheuren tijdens het verzenden. Bij de post zijn dan ook doosjes van verschillende formaten te koop, waar u uw verzending goed in kunt verpakken. U bent echter veel goedkoper uit met een doosje uit de winkel, waar levensmiddelen in verpakt zijn geweest. De winkels hebben meestal een container met lege dozen staan, waar u naar hartenlust uit kunt kiezen. Deze doosjes zijn meestal stevig genoeg.

Geen lege ruimtes in het pakket

Zorg dat de doos goed gevuld is. Wilt u bijvoorbeeld een doosje speelgoed versturen, maar is dit kleiner dan de verpakkingsdoos, vul de resterende ruimte dan op met blaasjesplastic of krantenpapier, zodat het doosje niet in de verpakking heen en weer geschud kan worden en tijdens de reis kapot gaat. Tijdens de verzending gaat men immers niet altijd even voorzichtig met uw pakketje om.

Alle openingen goed sluiten

Verstevig alle openingen van de verpakkingsdoos na het sluiten van het pakket daarom allemaal met stevig en breed plakband, zodat het pakket gegarandeerd niet open kan gaan. Tijdens de reis wordt er immers niet altijd heel voorzichtig met uw pakket omgegaan. Soms wordt ermee gegooid of ligt uw pakket helemaal aan de onderkant van een stapel pakketten.

Breekbaar spul moet extra goed verzorgd en zeker goed verpakt worden

Moet u iets van glas, keramiek, of ander breekbaar materiaal versturen, doe dat dan met overleg. Goed inpakken in een ruime doos en flink omwikkeld met blaasjesplastic kan het wel iets hebben. Vooral als u de lege ruimtes nog met proppen papier en/of blaasjesplastic vult.

Extra markeren met een viltstift

Zet er dan voor de zekerheid aan de bovenkant ook nog met een dikke stift of marker en in duidelijke blokletters “breekbaar” op en tevens “dit boven”. Op die manier hebt u kans dat er wat voorzichtiger met het pakket omgegaan wordt. Niemand kan echter garanderen dat er niet mee gegooid wordt, maar op deze manier wordt het wel vaker met voorzichtigere handen aangepakt.

Duidelijk adres en afzender

Op een bruine doos is een geschreven adres vaak slecht te lezen. Plak er daarom zorgvuldig een stuk wit papier op en zet daar duidelijk het complete adres met postcode op en in de linkerbovenhoek uw eigen complete adres als afzender. Een adres dat niet goed aangeeft waar het pakket naar toe moet, wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd en het komt dan vaak niet of veel te laat aan. Hebt u geen duidelijk handschrift, gebruik dan blokletters.

Op tijd uw pakket versturen

Vooral pakketten die op tijd voor Sinterklaas, Kerstmis, Pasen of een verjaardag aan moeten komen, dienen bijtijds verstuurd te worden. De maand december is voor de verzendmaatschappijen de drukste maand en u moet er dus ook rekening mee houden dat uw pakket in die tijd er iets langer over doet om op de plaats van bestemming te komen. Kijk ook even na wanneer u het pakket het beste kunt aanbieden. Op zaterdag en maandag worden aangeleverde pakketten meestal niet verstuurd. Die blijven dan vaak toch liggen tot de dinsdag erna.

Internetbedrijven

Internetbedrijven zoals Bol.com enzovoorts hebben het vooral voor de feestdagen erg druk. Als u daar de laatste week nog iets bestelt is de kans groot dat het cadeau te laat bij u of bij de ontvanger aankomt. Neem het risico liever niet en zorg dat u de cadeau's die u bij die bedrijven koopt, ruim op tijd voor de feestdagen binnen hebt.

Dure pakketjes goed verzekeren

Hebt u een waardevol voorwerp dat u toch via de pakketpost wilt versturen, omdat de afstand te groot is, verzeker het dan. Bij sommige verzendmaatschappijen is de verzekering bij de verzendprijs inbegrepen, maar bijvoorbeeld bij PostNL moet u daar iets extra’s voor betalen. Bij het zoekraken van het pakket kunt u echter slechts tot hooguit vijfhonderd euro terugkrijgen van de verzekering. Is het pakket niet verzekerd, dan krijgt u bij vermissing meestal niets vergoed. Het versturen van dure horloges en sieraden is daarom niet altijd veilig.

Extra wensen moeten betaald worden

Wilt u het pakket aangetekend verzenden, zodat u daar een bewijs van hebt, dan moet dat natuurlijk betaald worden. Ook het per expresse (sneller) verzenden, het verzekeren, het verzenden buiten Europa of naar een ander werelddeel, kost vaak extra geld. Informeer daar op tijd naar.

Uw pakketpost volgen via internet

Vaak kunt u bij langere trajecten via de barcode van uw pakket ook het traject van uw pakket volgen. U kunt dan zelf zien of het ook op tijd aankomt.
Gerelateerde artikelen
PostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesPostNL pakket versturen: tarieven en verzendoptiesIedereen heeft met PostNL te maken wanneer je post verzendt. Wanneer je een pakket wilt versturen is dit niet mogelijk v…
GLS pakket versturen: tarieven en verzendoptiesEen pakket versturen binnen Nederland of Europa kan worden verzorgd door GLS, oftewel General Logistics Systems B.V. De…
Pakket versturen naar België: vergelijking verzendkostenPakket versturen naar België: vergelijking verzendkostenWanneer u een pakket wilt verzenden naar België is het niet altijd eenvoudig om de beste aanbieder te vinden. De verzend…
Pakket versturen naar Duitsland: vergelijking verzendkostenPakket versturen naar Duitsland: vergelijking verzendkostenOm een pakket naar Duitsland te sturen heeft u de keuze uit verschillende bedrijven die uw pakket kunnen bezorgen. Voorb…
DPD pakket versturen: tarieven en verzendoptiesDPD is één van de bekendste pakketdiensten van Nederland. Particulieren en kleinere ondernemers kunnen eenvoudig pakkett…

Reageer op het artikel "Een pakket moet voor het verzenden goed verzorgd worden"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 06-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!