InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in aardgas

Beleggen in aardgas

Beleggen in aardgas De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor het beleggen in aardgas. Dit komt omdat veel reguliere beleggers hun vertrouwen in aandelen hebben verloren. Zij verloren namelijk veel geld ten tijde van de kredietcrisis en de eurocrisis. Daardoor gingen zij op zoek naar alternatieven en kwamen onder andere uit bij aardgas. De rendementen kunnen hoog zijn, maar het risico ook. Er kan direct worden belegd in aardgas, maar ook in aardgasbedrijven. Er is sprake van een toenemende belangstelling onder beleggers om hun geld te investeren in aardgas. Dit komt omdat beleggers na een kredietcrisis op zoek zijn gegaan naar alternatieve vormen om hun geld in te beleggen. De kredietcrisis werd veroorzaakt door de ineenstorting van de Amerikaanse huizenmarkt. Dit kwam omdat de huizenprijzen snel daalden. Als gevolg daarvan konden veel Amerikanen hun hypotheek niet meer aflossen en raakten veel banken in de problemen. Verschillende van de banken gingen failliet en andere moesten overeind worden gehouden door de verschillende overheden. Beleggers verloren ook veel geld en gingen op zoek naar alternatieven om hun geld in te beleggen. Zij kwamen daarbij onder andere uit bij grondstoffen, waaronder aardgas.

Beleggen in aardgas

Het beleggen in aardgas kan heel aantrekkelijk zijn en grote rendementen opleveren. Het brengt echter ook grote risico's met zich mee. Het kenmerkende van de aardgasprijs is dat er sprake is van grote schommelingen. Dit kan zeer snel gaan. Daarom is het beleggen in aardgas alleen aan te raden voor de actieve beleggers die de tijd heeft om de beurskoersen scherp in de gaten te houden. Op het moment dat de aardgasprijs namelijk laag is is het juist aantrekkelijk om veel in te kopen. Andersom is het aantrekkelijk om het gas te verkopen wanneer de prijs hoog is. De prijs van aardgas gaat vaak gelijk om met die van olie. Ook is de aardgasprijs sterk afhankelijk van hoe koud het wordt in de winter. Als het koud is verbruiken mensen meer gas en zal de gasprijs stijgen.

Beleggen op de beurs in aardgas

Er zijn verschillende manieren waarop er belegt kan worden in aardgas. De eerste vorm is door dit rechtstreeks op de beurs te doen. Bij de meeste Nederlandse banken, zoals de ING Bank, ABN Amro, Rabobank, SNS Bank, Aegon en Tridios, is het mogelijk om dit te doen. De enige voorwaarde is dat u een beleggingsrekening heeft. Houdt er wel rekening mee dat bij elke transactie een klein bedrag aan transactiekosten in rekening wordt gebracht. Dit hoeft niet veel te zijn, maar kan snel oplopen als u een zeer actief beleggers bent. Het kan de eventuele winst die u maakt met uw beleggingen voor een groot deel te niet doen. Ook met behulp van het programma Plus500 is het mogelijk om rechtstreeks te beleggen op de beurs.

Beleggen in aardgasbedrijven

Een tweede mogelijkheid is te beleggen in bedrijven die hun geld verdienen met gaswinning. Het voordeel daarvan is wellicht dat de risico's minder groot zijn. Deze bedrijven hebben weliswaar baat bij een hoge gasprijs, omdat zij op dat moment meer winst maken. De productiekosten zullen namelijk ongeveer op hetzelfde pijl liggen, terwijl ze er wel meer geld voor kunnen vangen. Het is dus aantrekkelijk om in deze bedrijven te beleggen op het moment dat de gasprijs hoog is. Bekende bedrijven die veel handelen in aardgas zijn Shell en Gazprom. Tegelijkertijd zijn ze beurskoersen minder gevoelig, omdat beleggers in bedrijven doorgaans veel vaker kiezen voor de lange termijn. Daardoor blijft de koers stabieler. Ook hebben sommige bedrijven nog andere inkomstenbronnen naast het winnen en verkopen van aardgas. Daardoor zijn de beurskoersen ook minder gevoelig voor eventuele stijgingen en dalingen van de aardgasprijs.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in aardgas"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!