InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Obligaties met hoogste effectief rendement

Obligaties met hoogste effectief rendement

Obligaties met hoogste effectief rendement Wie het effectief rendement wil berekenen op obligaties, moet vooral kijken naar het effectieve rendement van de investering en niet alleen naar de nominale couponrente. Het rendement bij aankoop van een obligatie is een momentopname. Het effectief rendement houdt rekening met de resterende looptijd van de lening en dus het resultaat dat u maakt zolang u de obligatie bewaart. Het effectieve rendement maakt het mogelijk om verschillende obligaties met elkaar te vergelijken. Op zoek naar obligaties met het hoogste effectief rendement en effectieve rente.

Beleggen in obligaties

Een obligatie is een schuldpapier dat door vele instanties kan worden uitgegeven en meestal verhandelbaar is op een beurs. Bekend zijn de obligaties die door overheden en de Staat worden uitgeven, maar ook vele bedrijven geven obligaties uit. In zijn algemeenheid geldt dat hoe veiliger de investering is, hoe lager uw couponrente bij uitgifte van de obligatie zal zijn. Zo geeft de Nederlandse Staat momenteel een historisch lage rente op staatsleningen. Maar obligaties hebben ook een van te voren aangegeven looptijd. Soms zijn de obligaties zelfs eeuwigdurend. Dit zijn de perpetuele obligaties, de zogenaamde perpetuals of eeuwigdurende obligaties.

Rendement op een obligatie

Gedurende de looptijd van de lening zal de koers van obligatie wijzigen en daarmee het rendement van uw investering. Een andere zaak die zeker is, als men niet failliet gaat en de obligatie niet eeuwigdurend is, is dat de obligatie aan het einde van de looptijd à pari zal worden afgelost. U krijgt dan het op de obligatie vermelde nominale bedrag terugbetaald.

Voorbeeld aankoop staatsobligatie:

Stel u koopt op de beurs op 15 januari de gefingeerde obligatie Neder4%15jan15 op koers 1100. Dan betekent dat dat u op het moment van aankoop 1100 euro betaalt voor iets wat op het einde van de looptijd de nominale waarde van 1000 euro waard is. Daar staat tegenover dat u tot 15 januari 2015 jaarlijks een couponrente ontvangt van 4% op de nominale waarde. U ziet direct dat het rendement in eerste instantie geen 4% is, maar 4 gedeeld door 1,1 en dat is 3,6%. U investeert namelijk 1100 euro en krijgt een couponrente van 40 euro.

Stijgende marktrente, koersvorming obligaties

Een stijgende marktrente leidt, behalve bij beleggen in variabele rente obligaties, tot een lagere koers van obligaties. Men zal immers liever voor het zelfde geld een obligatie kopen met een hogere couponrente. Wie tussentijds zijn obligatie verkoopt, heeft dus te maken met een koersverlies. Wie zijn stukken gewoon bewaart tot aan het einde van de looptijd heeft van de tussentijdse wijzigingen geen last. Verder is het zo dat het effect van een oplopende rente groter is op een obligatie met een langere looptijd. Actieve beleggers kiezen dan ook eerder voor een obligatie met een relatief korte looptijd of obligaties waarvan overduidelijk is dat ze zijn ondergewaardeerd. Vooral bedrijfsobligaties zijn een tijd ondergewaardeerd geweest. De actieve belegger pakt dan tussentijds de koerswinst. Wie meer speculatief is kijkt ook een naar de EU-landen die in de problemen zijn gekomen. Wellicht valt het straks mee en zit er een koerswinst aan vast. De defensieve belegger kiest voor zekerheid. Hij koopt zijn obligaties het liefste bij uitgifte van de obligatie en zit de hele rit uit. Overigens ligt het in de lijn van verwachting dat de marktrente in 2015 zal dalen.

Al deze overwegingen maken nog maar eens duidelijk dat het rendement van de dag niet een goed instrument is om verschillende obligaties met elkaar te vergelijken en te bepalen waarin u het beste kunt investeren. Een instrument dat dat wel mogelijk maakt is het effectieve rendement. Het effectieve rendement houdt rekening met uw investering bij aankoop, de nominale waarde aan het einde van de looptijd, de looptijd en de couponrente.

Voorbeeld effectieve rendement:

Stel we kochten op 15 januari 2016 fictief Neder4%20jan15 op koers 1100. Dan is de couponrente 4%, de resterende looptijd 4 jaar, uw investering 1100 euro en wat u in 2020 terug krijgt 1000 euro. Dat betekent dat in 2020 in totaal 100 euro minder terug krijgt dan uw investering, ofwel 25 euro per jaar. Dat betekent ook dat de gemiddelde investering gelijk was aan 1100 euro plus 1000 euro gedeeld door 2 ofwel 1050 euro. Nu is het effectieve rendement per jaar en de effectieve rente gelijk aan:

Effectief rendement= (40 euro minus 25 euro)/1050 euro=1,43%.

Conclusie het hoogste effectief rendement in 2017 halen

Obligaties worden vaak als veilig gezien en zitten daarom in vele beleggingsportefeuilles. Regelmatig worden obligaties gekocht om beleggingen die meer risicovol zijn wat te compenseren. Het is de vraag of dat altijd verstandig is. De marktrente is van grote invloed op de couponrente en de beurskoers. U doet er goed aan om eerst het effectieve rendement te bepalen voordat u een obligatie aanschaft. Daarbij speelt ook de resterende looptijd van de lening een grote rol. Sparen op een gewone spaarrekening levert weinig op, met obligaties is nog wel veel geld te verdienen, zeker als de koers omhoog gaat door een lage marktrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Obligaties met hoogste effectief rendement"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in aandelen
Schrijf mee!