InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Duurzame ontwikkeling van vastgoed

Duurzame ontwikkeling van vastgoed

Duurzame ontwikkeling van vastgoed Wanneer een bedrijf zich interesseert voor verduurzaming van de huisvesting, wil zij natuurlijk direct weten welke ingrepen of veranderingen op het gebied van duurzaamheid zowel effectief als rendabel zijn. Men moet echter eerst stil staan bij het begrip duurzame ontwikkeling. Duurzame ontwikkeling is een kernbegrip in het boek 'Our Common Future', dat in 1987 werd uitgebracht door een commissie van de Verenigde Naties. Zij definieerde het begrip duurzame ontwikkeling als volgt: 'Een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige generatie, zonder het vermogen van toekomstige generaties in gevaar te brengen om in hun eigen behoeften te voorzien.'

Duurzaamheid is een begrip dat nog verschillend geïnterpreteerd wordt. Veel mensen denken bij duurzaamheid aan het milieu, maar het begrip is veel breder op te vatten. Behalve dat er naar het milieu (planet) wordt gekeken, gebeurt dit ook richting de sociale (people) en de economische kant (profit). Deze drie elementen moeten in evenwicht zijn om de maatschappij in balans te houden. Zodra winst te veel prioriteit krijgt, zullen mens en milieu hiervan de dupe worden. Andersom is het winstkenmerk ook een essentieel onderdeel dat niet verwaarloosd mag worden.

Maatschappelijk bewust

Tegenwoordig hebben de meeste bedrijven het beleid aangepast op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (vaak afgekort tot MVO) en zij rapporteren daar over. Zo is de 'Dow Jones Sustainability Index' een concreet voorbeeld dat bedrijven ook worden vergeleken met elkaar. Bij MVO neemt een bedrijf de verantwoordelijkheid voor de effecten van de bedrijfsactiviteiten op mens, milieu en bedrijfsvoering. Het bedrijf maakt bewuste keuzes om een evenwicht te vinden tussen People, Planet en Profit. Bedrijven kunnen nog een stapje verder gaan en zich richten op nieuwe marktkansen, groei en innovatie met winst voor mens, maatschappij en milieu.

Duurzaam vastgoed

De vastgoedsector levert een bijdrage van 25% aan aantasting van de ozonlaag, 33% aan het broeikaseffect en 40% aan afvalstoffen. Vastgoed is duurzaam op het moment dat er minimaal beslag word gelegd op schaarse middelen, zoals materialen, energie, water en locaties - en tegelijkertijd optimaal functioneert met de focus op gebruikerstevredenheid, binnenmilieu en gezondheid. De bewustwording dat wij gezamenlijk op een meer verantwoorde manier moeten omgaan met onze omgeving, heeft de maatschappij bereikt door aandacht van de media, politiek en bedrijfsleven. Toch wordt de invloed die u dagelijks heeft op uw omgeving, onderschat.

Verduurzaming van huisvesting

Zuiniger en efficiënter omgaan met het verbruik van energie en materialen, levert niet alleen voordelen op voor het milieu, maar ook financiële voordelen. Ook vanuit maatschappelijk oogpunt is er winst te behalen. Investeren in duurzaamheid is namelijk investeren in de toekomst. Een duurzame investering betaalt zich door de strategische voorsprong op de langere termijn. Het energieverbruik van een modern kantoorgebouw ligt gemiddeld tussen de 750 MJ/m2/jaar en de 1.200 MJ/m2/jaar. Als gebruiker van een kantoorgebouw heeft men dagelijks samen met de eigenaar van het gebouw direct invloed op het duurzame gebruik van het gebouw en dus op de omgeving.
© 2010 - 2017 Remco_box, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Our Common Future, 1987

Reageer op het artikel "Duurzame ontwikkeling van vastgoed"

Infoteur: Remco_box
Gepubliceerd: 22-12-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!